zondag, juni 22, 2008

Slimmerds

Deze dagen verdiep ik mij onder andere in de wereld van de filosofie. Daar weet ik nog niets van af, behalve dan wat tekstjes die ik voor Grieks moest verzamelen.

Buitengewoon specaculair vond ik de denkwijze van een Griekse filosoof (ik ben zijn naam even vergeten) die door logisch nadenken ontdekte dat moleculen en genen bestonden. Zijn redenatie was als volgt. Je bent wat je eet. Je haar, tanden, botten en spieren komen niet van de lucht die je inademt. Maar we eten helemaal geen tanden en haren. Dus bestaan de dingen die wij eten uit piepkleine onderdelen die we later gebruiken om ons haar mee te laten groeien. Die groei van het lichaam gaat volgens een geordend patroon. Kennelijk 'weten' die kleine onderdelen precies waar ze naartoe moeten. Er moeten dus in elk deel van ons lichaam ook sturende onderdeeltjes zitten die ervoor zorgen dat ons lichaam groeit zoals het moet groeien.

Geniaal toch? Geen speld tussen te krijgen.

3 opmerkingen:

Jan Paul zei

Trouwens nog iets heel anders. Surf vooral in het weekend naar het blog van Coen Peppelenbos: http://coenpeppelenbos.blogspot.com/

Al een paar weken lang zet hij daar alle uitspraken van Martin Ros bij Selexyz integraal op zijn blog. Huiveringwekkend.

Ingrid zei

Jan Paul, ken je de boeken van Alain de Botton? De troost van de filosofie en Hoe Proust je leven kan veranderen kan ik je zeer aanraden. Zijn schrijfstijl (prettig leesbaar, intelligent en met humor) zal je vast aanspreken! ;-)

Jan Paul zei

Ik ben lafjes begonnen met De wereld van Sofie, Ingrid. Hierna komt een boek waarin de wereldfilosofie in 200 bladzijden wordt uitgelegd voor volwassenen. En Alain de Botton lijkt me een mooie opvolger daarop. Dank voor de tip!