zondag, juni 15, 2008

The Cat Empire (door Alexander)


Waarom kent nog niemand The Cat Empire? Vorig jaar maakten ze de fantastische cd Two Shoes, maar terwijl de zomerse hyperactiviteit van Manu Chao inmiddels op aardig wat zenuwen begint te werken, en er dan toch maar weer Buena Vista Social Club opgezet wordt voor de nodige zonnige klanken, blijft The Cat Empire onopgemerkt. Er is maar één nummer van drie minuten voor nodig om je volledig mee te krijgen voor dit Australische bandje – ik zweer het – dus hierbij even mijn korte loftrompet.

Het eerste nummer van het album, dan maar. How to Explain heet het. Het begint met een tetterende trompetter, die je als een haan wakker kraait, als een imam oproept tot gebed en als een spetterende trompetter klaartettert voor het carnaval dat op het punt van losbarsten staat. Dan begint de zanger, die Engels spreekzingt met een raar accentje. Er klinken castagnettes, er is een piano die zachte akkoorden aanslaat. En dan barst het los.

Het beste van het liedje zijn de ritmewisselingen – eerst klinkt het als carnaval in Rio de Janeiro, met een beat die kleppert en een latino-stapje achterloopt bij de rest, en dan maakt het ritme ineens een sprongetje, nee, het houdt een stapje in. Waardoor alles op dezelfde noot valt. Hm, lastig… how to explain? Het is een beetje alsof je een slang hebt, die zijn gewone exotische kronkelbewegingen maakt, maar dan wordt ineens de hele slang recht getrokken, zodat hij kaarsrecht is. Maar wél zijn vaart behoudt, en ineens als een pijl door het zand schiet.

Dat is het effect van een clubje Australiërs – die dus ‘westerse’ liedjes gewend is te maken – die zijn bandje heeft laten versmelten met een groep latino’s. Opwindende zomerse smeltkroesmuziek die meer is dan de som van zijn delen.

(Ik kan dit liedje niet vinden op YouTube. Goede reden om de cd dus te beluisteren. Onderstaand nummer, Hello, is nog een koop-argument. En de liedjes op hun Myspace ook, vooral dan die van Two Shoes: www.myspace.com/thecatempire)

5 opmerkingen:

bibi zei

Hey Alexander King, leuk. Ik ben meer van de jazz zonder al te veel gehuppel (ik bedoel dat het latinogeblaas me uiteindelijk gaat vervelen) , maar hier wordt een mens toch vrolijk van. Dus dank voor deze tip. Ik zit net te bedenken dat ik heel erg van Gonzalo Rubalcaba hou, pianist met sterk Latijnse inslag, maar anyway dat is toch weer heel andere koek.

Jan Paul zei

Hoe kom je nou weer op The Cat Empire? Of ben ik nu een fossiel en zijn ze dagelijks op MTV.

Goeie muziek voor na een wedstrijd van het Nederlands elftal.

Jeska zei

Het up beat tempo geeft je inderdaad wel een positief gevoel. Leuk!

Zit je met een oranje sjaal om en ’n pet vol Welpies voetbal te kijken, Jan Paul?
Ik dacht dat je meer een tour-de-France-man was?

Jan Paul zei

Nee, ik ga me niet verkleden voor een wedstrijd, Jeska. Vrijdag heb ik de wedstrijd zelfs gezien op een keurige kunstenaarssociëteit.

Vroeger volgde ik het voetbal wel fanatiek, maar de laatste tijd niet meer. Misschien dat dat nu weer terug komt.

En binnenkort de Tour! Jaaaah. Maar zolang we blijven winnen is voetbal leuker.

Alexander zei

Nee, ze zijn dus niet op MTV, en dat is het rare, want het is toch muziek die heel veel mensen heel erg leuk zouden vinden!

Toevalliger dan de manier waarop ik The Cat Empire leerde kennen kán het niet. Deze cd zat bij een cd-winkel in zo'n muur, met een koptelefoon kon je hem even beluisteren. Ik doe dat nooit langer dan een paar nummertjes - maar bij deze cd, geheel willekeurig aangezet, waren ook een paar nummertjes genoeg om te weten dat ik hem kon gaan afrekenen.