donderdag, mei 08, 2008

Video Killed the Radio Star (door Herbert Snoekhuis)

Video Killed the Radio Star is een bijzonder nummer. Niet omdat het de enige wereldwijde nummer een hit van The Buggles was. Niet omdat ‘t het eerste en miljoenste nummer was dat op MTV werd uitgezonden. En zeker niet omdat het zo’n goed nummer is. Het is de combinatie van al die factoren, en nog vele andere. Bijvoorbeeld omdat het nummer gezongen wordt door Trevor Horn. En Trevor Horn is een van de grootste producers ter wereld. Zoniet dé.

Van het geld dat hij met The Buggles verdiende kocht hij een studio. De eerste band die hij begeleidde was Dollar, dat werd een aardig succesje. Maar daarna begon het. Hij produceerde Lexicon of Love van ABC, een enorm succes. Hij produceerde voor Frankie Goes To Hollywood, een enorm succes. Hij produceerde voor Grace Jones, een enorm succes. Hij produceerde nummers en albums van David Bowie, Annie Lennox, Paul McCartney, Cher, Seal, Propaganda, Tina Turner, Lisa Stansfield, dusty Springfield, Yes, Tom Jones, Art of Noise, Pet Shop Boys, Simple Minds, Eros Ramazzotti, Mike Oldfield, Marc Almond, Charlotte Church, t.A.T.u, LeAnn Rimes, and Belle & Sebastian en veel, heel veel meer. En voor de meeste van deze artiesten geldt dat hun grootste successen door Horn zijn geproduceerd.

Hieronder de clip. En weet je wat zo grappig is? Die bril draagt hij nog steeds. Echt waar.

9 opmerkingen:

marieke zei

Volgens mij zit Jan Paul gewoon een beetje buiten op een terras te niksen. Eerst Miebeth, nu Herbert...

Jan Paul zei

Niet!

Jeska zei

Ja maar, je vertelt niet eens of je kan diepzeeduiken. Dus ik dacht ook: Die zit in de zon, óf onderwater.

Jan Paul zei

Dat is juist het bewijs Jeska. Ik heb het zo druk dat ik die vraag niet kon beantwoorden.

Maar ik kan niet duiken. Tenminste, niet met zuurstofflessen. Wel met een snowboard. Het lijkt me wel leuk, zo tussen de koralen.

Jeska zei

Ik zou het ook graag kunnen. Praten met de vissen onder water.
Ik weet dat je het druk hebt maar toch nóg een vraag: Duiken met snowboarden? Kan dat?

marieke Verhoeven zei

Duiken met een snowboard, kan als je voldoende lood aan je loodkoppel hangt. Onderwaterhockeyen kan ook en sinterklaas vieren onder water kan ook.
Zeg ik allemaal uit ervaring. Iemand duiklessen?

Jan Paul zei

Sinterklaas vieren? Worden de pepernoten dan niet nat?

Alexander zei

Ja, inderdaad, goeie vraag. En kun je de voorgelezen gedichten wel horen? Want je hebt toch zo'n zuurstofding in je mond?

marieke zei

Tsss weten jullie dan niets?
Je verpakt alles waterdicht en hangt er wat lood aan. Verder geef je Sinterklaas wat borden met standaardteksten en krijgt hij een bord waarop je onder water kunt schrijven. Overigens heel belangrijk detail: niet vergeten wat visserslood aan de baard te hangen, anders zit die de hele tijd voor Sint zijn gezicht.