zaterdag, mei 31, 2008

The Ting Tings (door Alexander)


Hé eikel! Ik heet geen Stacey! En ook geen Jane! ‘That’s not my name!’ Met een pittige dosis venijn in haar stem krijst zangeres Katie van The Ting Tings het herhaaldelijk in de vergissersoren (hier). Maar toegegeven: het is wel een begrijpelijke vergissing. Katie lijkt er een beetje het meisje naar: een schalks lachend, guitig loensend platinablondje. In de coulissen van een bruisende poptempel zou ze aangezien worden voor het make-upmeisje, niet de grote ster van de avond. Om nou te zeggen dat ze een oninwisselbare persoonlijkheid heeft of een omverblazend zangtalent: neuh. Persoonlijkheid is niet The Ting Tings’ ding. Pretentieloze pit, wel.

We Started Nothing, het debuutalbum van het nieuwe tweekoppige Engelse bandje, staat vol met eenvoudige, springerige, opzwepende liedjes, begin-van-je-weekendliedjes, opwarm-voor-een-avond-dansenliedjes. Muziek die het enthousiasme overbrengt om vol overgave te gaan discodansen, zoals meteen lukt in Great DJ, het eerste nummer (hier), dat bovendien over een aanstekelijke dj gaat. De basis is een simpel aanhoudend gitaar-rengreng en een drum die een lekker dansritme aangeeft: you gotta love the BPM! (De hoeveelheid beats per minuut dus.)

En daar knerst Katie dan vrolijk doorheen. Het refrein luidt: ‘Imagine all the girls. Ah ah, ah, ah, ah ah ah ah. And the boys. Ah ah, ah, ah, ah ah ah ah. And the strings. Ee ee, ee, ee, ee ee ee ee. And the drums, the drums, the drums, the drums…’ en die drums drummen nog even door.

Niet echt wereldschokkend, niet echt intelligent, maar wel pittig en aanstekelijk. Dat is ook de kracht van het bliepende Fruit Machine, met als toppunt het hysterisch geschreeuwzongen ka-ching! ka-ching!. Dan Traffic Light, een feelgoodnummer waarin Katie demonstreert dat ze best lief kan zingen (en pittig tegelijk). En Shut Up and Let Me Go heeft een feestelijke ‘hey!’ die je vrolijk doet opveren. De BPM gaat nog wat omhoog in Keep Your Head, het springerigste nummer van allemaal. Na een paar niemendalletjes trekken The Ting Tings nog even alles uit de kast – ook trompetten! – in het slotnummer We Started Nothing.

Nee, The Ting Tings zetten niet echt iets in gang. Maar ze zijn pretentieloos pittig en feestelijk. Onthoud dus hun naam.



De hele cd hoor je hier.

14 opmerkingen:

christophe zei

En voor wie niet genoeg kan krijgen van Barbie, excuus, Katie en haar band: in augustus kunt u hen twee keer live bewonderen. Eerst op Pukkelpop en voor de Nederlanders twee dagen later op Lowlands.

Alexander zei

@ Christophe: Wat attent! Ik hoorde alleen niet zulke positieve verhalen over hun podiumprestaties - wat ik me met hun muziek wel weer kan voorstellen.

@ alle anderen: Beste alle anderen, sorry dat ik mijn blogstukje begon met de woorden 'Hé eikel'. Misschien was dat niet zo handig van me en heb ik jullie daarmee beledigd en afgeschrikt. Maar ik had het niet tegen jullie, nog niet eens tegen één van jullie. (Het heeft een functie in het verhaal.) Neem het me niet kwalijk, lees alsjeblieft gewoon mijn blogstukje, want ik heb het voor jullie geschreven.

bibi zei

He Alexander, no spang man, dat begrijpt iedereen toch wel? groetjes van overzee!!!

Jan Paul zei

Oh, dus ik was die eikel niet? Nou dan zal ik het toch maar lezen.

Jan Paul zei

Leuk stukje!

Ingrid zei

Hé Alexander! Ik lees (en beluister) altijd met veel plezier, of de muziek nu mijn smaak is of niet. Beter gezegd: ik verheug me altijd op je fijne stukjes! Echt hoor! Ik laat me heus niet afschrikken door een aanhef.

Wilde je bovendien laten weten, dat als het springerige ritme en de knerpende stem je aanstaan, (vooral van de nummers Keep Your Head en We Walk) je eens naar The Cure moet luisteren. Dit nummer bijvoorbeeld: http://www.metacafe.com/watch/449944/the_cure_friday_im_in_love/

Bovendien was ik erg blij om op de luisterpaal te ontdekken dat My Brightest Diamond een nieuwe cd uit heeft! Zij maken erg aparte muziek (ik vind niet alles even mooi, en het is wennen, maar erg bijzonder). De zangeres zong voorheen mee bij Sufjan Stevens.

Ik wilde hier de link plaatsen, maar zie net dat het album niet meer op de luisterpaal staat :-( Hier staat wel muziek die je kunt beluisteren: http://www.myspace.com/mybrightestdiamond

Ingrid zei

Hé Bibi, begreep al eerder dat je aan de andere kant van de aardbol zit, maar word nu toch wel erg nieuwsgierig. Waar zit je?? Wat doe je daar en is het leuk?? Veel plezier!

P.S. Zit er een gastblogstukje in?

ted zei

Hartelijk gefeliciteerd met je Zilveren Griffel!

Ingrid zei

Jan Paul, ik lees het net! Gefeliciteerd!!!

Ingrid zei

En Edward, als je meeleest, ook jij van harte gefeliciteerd! Tweemaal zelfs!

Jan Paul zei

Maar nog even dit Alexander. Het is ook al op andere blogs ter sprake gekomen, maar het aantal comments zegt weinig over de waardering van een post. Voor de reacties moet je dus niet willen bloggen, dat frustreert.

Voor de kijkcijfers kun je het wel doen. Er zat systematisch een dip in de bezoekersaantallen in het weekend, maar die is sinds jij blogt weg. Mensen googelen op hun favoriete bands en komen zo bij jouw posts terecht. Dat zegt weer weinig over wat men van je recensies vindt, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat wel goed zit...

Alexander zei

:) dank!

Het is waar en al eerder elders gezegd: soms is een blogstuk gewoon áf en zou je er vooral op kunnen reageren met iets als 'amen', wat weer een beetje suf is.

Ik ga er dus maar van uit dat dat de situatie is bij mijn stukken...

Gina zei

ja, wat Jan Paul zegt, ik lees de stukken van Alexander maar reageer er nooit op, terwijl ze wel erg leuk zijn om te lezen :-)

Jan Paul zei

En Gina kan het weten, want die schrijft ze zelf ook...