dinsdag, mei 13, 2008

Lezersvraag (door Miebeth Zalfjes)

Onlangs kreeg ik een vraag van ene J te H-G. Die vraag was: waarom houden mensen hun tong uit hun mond als ze geconcentreerd met iets bezig zijn? Een lastige vraag, met een lastig antwoord. Maar ik zal het zo eenvoudig mogelijk proberen te beantwoorden.

Als je geconcentreerd aan het werk bent doe je ook voor een groot deel een beroep op je motorische hersenen. Dat zie je bijvoorbeeld ook als mensen op straat ineens hard moeten nadenken: ze lopen dan een stuk langzamer. Dat komt omdat je brein zich dan op twee dingen tegelijk moet focussen en dat is lastig. Als je je ook nog eens op iets motorisch moet focussen (iets heel precies knippen, een draad door een naald krijgen), dan wordt er nog eens een extra beroep gedaan op die motorische hersenen.

Wat je lichaam dan automatisch doet is het verminderen van zo veel mogelijk andere motorische functies. Je loopt dus minder snel op straat en je beperkt al je bewegingen. Om het hoofd zo stil mogelijk te houden en ook de activiteiten in de mond te stoppen fixeren veel mensen hun tong door die uit te steken en stil te houden. Andere mensen bijten juist op hun onderlip, wat hetzelfde resultaat heeft.

Er zit een positieve kant aan de zaak. Concentratie en denkvermogen maken dus gebruik van dezelfde hersenen als beweging. Door goed fysiek te trainen verhoog je dus je mentale vermogen en andersom. Daardoor zijn de Japanse puzzelcomputers zo’n succes bij bejaarden. Ze trainen niet alleen het geheugen en het denkvermogen, maar ook de beweging, balans en coördinatie.

21 opmerkingen:

jeska zei

Wat een leuke vraag. En wat een fantastisch antwoord! En de foto van Einstein is de kers op de taart. Het brein, het lichaam het is magisch.

Jan Paul zei

Ja, dit is duidelijk hét moment waarop Einstein de relativiteitstheorie bedacht. Kan niet anders, tongstandtechnisch gezien.

Jeska zei

Precies!

coen zei

Dus honden denken altijd heel erg na?

Jan Paul zei

Nou ja, er is er bij ons in huis één die precies doet waar ze zin in heeft, een beetje eet, drinkt, luiert, slaapt, nooit werkt, veel gekribeld wordt, kortom die het dus het best voor elkaar heeft en dat is Sien.

Dat dwingen honden toch maar mooi af. Puur door mentaal overwicht.

Jan Paul zei

Gisteren sprak ik een psychologe over dit onderwerp en zij had ook een interessant fenomeen ontdekt: waarom mensen ineens gaan lopen als ze een belangrijk telefoontje krijgen. Ik doe dat ook. En ik ken heel veel mensen die dat ook doen. Maar waarom? Er zijn nog geen studies naar verricht. Maar wat zou de verklaring kunnen zijn?

Jeska zei

Dat is ook interessant. Ik wil liever zitten als ik telefoneer, liefst zonder mensen om me heen. Als er een nieuwe wending in het gesprek ontstaat ga je dan ook een andere richting op lopen? Létterlijk een nieuwe gedachtegang?

Jeska zei

En hela, wat kijk je boos op de foto! Waarom de mephisto-look?

Jan Paul zei

Boos? Ontspannen en uitgerust zul je bedoelen.

Gaan zitten bij een telefoontje sluit weer aan op de theorie van het overbelasten van het motorisch deel van de hersenen.

Jeska zei

Ontspannen en uitgerust. De afterglow van een ontspanningkuur?
Het lijkt me erg handig deze ontspannen blik te voorschijn te kunnen toveren. Zeker in een onderhandel-gesprek. Kan ik het ook leren?

Jan Paul zei

Ja hoor. Gewoon heel hard met je hoofd tegen een muur bonken tot je er net zo rustig en ontspannen van wordt als ik.

jeska zei

Oh.
Ehm.
Hm...

Morgen kom ik met tienduizend kussens alle muren in je huis behangen.

coen zei

Ik schrok ook een beetje van dit hoofd. Niet goed hoor. Wij willen die oude foto terug.

marieke zei

Fantastische foto. Soms zegt een blik meer dan 1000 woorden. Niets meer aan doen en ik ga die meditatietechniek ook proberen.

Jan Paul zei

Ik werd door een reclamebureau waar ik geregeld opdrachten voor doe gesommeerd om de foto uit het profiel weer terug te veranderen. Mocht een klant mij googelen en deze foto zien, dan zouden ze misschien liever een andere tekstschrijver willen.

Anoniem zei

Nee, man, dat verzin je!

Jeska zei

ik was het hierboven, vergat in de haast mijn naam weer... *zucht*

Jan Paul zei

Nee echt, anonymous. Eh, Jeska.

marieke zei

Jan Paul, ik heb de hoofd-tegen-muur- techniek geprobeerd en nu lijk ik sprekend op die foto die je er weer af hebt gegooid. Het is een hele verbetering, maar heb nu wel hoofdpijn.

Gina zei

gisteren gezien bij een engelse talkshow, google de woorden 'face transformer' en dan krijg je een website waar je je gezicht in een baby of modigliaanse versie of aziaat-afrikaan etc kan veranderen.
http://www.faceofthefuture.org.uk/

Jan Paul zei

Ik heb hem geprobeerd, Gina. Maar hij loopt bij mijn foto telkens vast. Ik heb kennelijk een te lastig gezicht...