zaterdag, april 05, 2008

Bologna

Het aanbod van boeken in Bologna is zo overweldigend dat je je moet beperken in wat je er gaat bekijken. Ik kijk daarom alleen maar naar non-fictieboeken. Dat is heel overzichtelijk. De Aziatische en oost- en zuid- Europese kun je overslaan. Die bestaan alleen maar uit felgekleurde plaatjes en drie woorden per pagina. En meestal nog een stom charactertje dat het allemaal uitlegt in een tekstballon. Veel Amerikaanse non-fictie bestaat uit realistische tekeningen of foto's met fotobijschriften als teksten. Duitse boeken zijn het vaak nét niet. De Franse zijn het mooist vormgegeven. De Engelstalige markt is zo groot dat er dure rijk geïllustreerde uitgaven zijn over onderwerpen als 'de pijlstaartrog' of 'Siberische wolven.' Maar echt verrassend is het zelden. De Engelse uitgevers zijn vaak nog het interessantst, al viel het dit jaar erg tegen. Ik heb maar een uitgave gezien die me echt de moeite waard leek. Dat was 'Een kleine geschiedenis van bijna alles' van Bill Bryson voor kinderen. Zag er erg goed uit en wat ik las vond ik erg goed geschreven.

4 opmerkingen:

ted zei

Maar heb je het wel leuk gehad? In een fijn hotel gezeten? Lekker gegeten in de kleine restaurantjes? Veel Nederlandse en Vlaamse collega´s gezien? Je boeken onder de snufferd van buitenlandse uitgeverijen kunnen schuiven? Je eenzaam gevoeld of juist niet? - Kom op, joh, we willen het weten!

Ingrid zei

Ja!

Jan Paul zei

Daar wilde ik overmorgen over schrijven, maar dat wordt nu morgen. Omdat jullie het zijn.

En dan komt overmorgen het stukje dat ik voor morgen had gepland.

coen zei

Gelukkig maar, want nu lijkt het of je maar voor één boek die hele reis hebt gemaakt.