woensdag, maart 19, 2008

De Waarheid

De komende dagen ga ik het hebben over deze man. Het is natuurlijk ook een beetje Zijn tijd. Ik wilde heel lang een non-fictie boek over Hem schrijven. Het Bijbelverhaal kennen we wel, maar wat zijn de feiten? Op welke bronnen is alles gebaseerd? Zijn er bewijzen dat Hij geleefd heeft? En welke feiten zijn dat? Bij dit onderzoek krijg ik gelukkig hulp van Miebeth Zalfjes, die in 1999 is gepromoveerd op Koptische handschriften uit de eerste en tweede eeuw.

Maar ook nog even dit. Het heeft inmiddels in alle kranten gestaan, dus het is geen nieuws meer. Maar mocht je het gemist hebben, dan is het een even mooi als verschrikkelijk verhaal. Antoine de Saint-Exupéry is met zijn vliegtuig neergehaald door een Duitser die later heel bekend werd. De Duitser, Horst Rippert, was ook nog eens een groot bewonderaar van de schrijver. Het hele verhaal staat hier. Over de complete waanzin van oorlog. Met dank aan de heer Bergelund.

12 opmerkingen:

bibi zei

Ik kreeg het koud toen ik het las in de krant. Een anoniem een op een gevecht moet het zijn geweest, ergens boven zee. En ik maar leren op school dat het waarschijnlijk zelfmoord was. Het is een diepgewortelde angst: dood te gaan zonder dat iemand de waarheid kent.

Jeska zei

Hoe zit het ook alweer met de berekening van de datum van Pasen, Jan Paul?
Ik vind het zo wonderlijk dat mijn verjaardag op eerste paasdag valt dit jaar. Ik kan me niet herinneren dat dit eerder gebeurde.

Luister je naar de Matthäuspassion?
Mooie herinneringen voor me.

En inderdaad…adembenemend verhaal over Antoine de Saint-Exupéry…

Ingrid zei

Inderdaad, kippenvel!

Jeska: Pasen valt op de eerste zondag na de eerste volle maan van de lente. Dit jaar is de eerste volle-lente-maan op de vroegst mogelijke dag, nl. op 21 maart.

Fijne verjaardag!

Jan Paul zei

We zijn gisteren naar de Matthäus geweest, Jeska. In het Concertgebouw. Maria, mijn uitgeefster, zat in het koor. Erg mooie uitvoering.

bibi zei

Als 21 maart met volle maan op zaterdag valt dan is het pas echt de allervroegste Pasen denkbaar, namelijk de volgende dag op de 22e en nu is het pas op de 23e. Is dat, Miebeth waar zit je, wel eens gebeurd? Tuurlijk, kan niet anders.

Miebeth Zalfjes zei

In 1818. En de volgende keer weer in 2285. Even geduld dus nog.

Jeska zei

Bijzonder! Wat leuk dat Maria zingt.
Het is een ontroerend stuk

En ja, zo zat het. Ik was haast vergeten dat het lente werd deze week.
Al dat gehagel, en steeds precies op het moment dat ik naar buiten ga. Gekke weergoden.
Ze voorspellen, geloof ik, sneeuw voor de 23e. Skiën door de straten van Amsterdam, Jan Paul!

bergelund thor zei

Takk.

bibi zei

Miebeth, je bent ongelofelijk. Dank je wel.

FRank zei

Er zal met Pasen geen sneeuw vallen. Dat dat vast even duidelijk is. Ik ga de 24e tien kilometer hardlopen en dan gaat het dus niet sneeuwen.

Dat Antoine de Saint-Exupery dan ook nog geschreven heeft over een neergestorte piloot.
Je zal het ook als lezer met je mee moeten dragen, dat je je favoriete schrijver hebt gedood.

Bart zei

Als ik heel eerlijk ben moet ik bekennen dat ik De Kleine Prins helemaal niets aan heb gevonden.

Anoniem zei

Voor de schrijver geldt: Kill your darlings. Lezers dienen zich verre te houden van dit motto.