donderdag, maart 27, 2008

De ster uit het verleden: Mindy



Bijna niemand weet dat Mork & Mindy een spin-off is van Happy Days. Maar het is wel zo. Mork kwam voor in een aflevering waarin een vliegende schotel uit Ork in het dorpje van Richie en The Fonz landde. Het was het tweede televisierolletje van Robin Williams. Maar die speelde hij zo goed, dat men besloot om rond zijn character een complete serie te maken. Mork & Mindy dus. Voor Mindy, Pam Dawber, was het de eerste rol.

De serie was in het eerste seizoen een enorme kijkcijferhit. Het was het op twee na best bekeken programma op tv in Amerika, wat sensationeel is voor een eerste seizoen. Daarna gingen de makers aan het programma sleutelen en daalde het aantal kijkers zo sterk dat de stekker er al na het vierde seizoen uit ging. Misschien lag het aan het feit dat Robin Williams er in het eerste seizoen flink op los kón schmieren. Dat deed hij zo goed, dat de scenarioschrijvers gaten in het script maakten waarin Williams móést schmieren. Nou ja, improviseren dus. In elk geval vond niemand het nog leuk.

Voor Williams was het geen probleem. Die ging films maken. Pam Dawber deed dat ook, maar met iets minder succes. Ze heeft nog zo'n 20 verschillende rollen gespeeld in minder bekende films en series. Haar man, Mark Harmon is nu een stuk beroemder. Wij kennen hem vooral uit St. Elsewhere. Samen met hem verrichtte ze ooit een heldendaad door met gevaar voor eigen leven een man uit een brandende wagen te slepen.

Eigenlijk ging het verder wel goed met Dawber, totdat er iets raars gebeurde. Ze zat namelijk in het comité dat mocht bepalen welke onderwijzeres mee mocht op een ruimtereis in de Challenger. Dawbers favoriet werd gekozen, maar de Challenger verongelukte. Dawber raakte daardoor in ernstige psychische problemen, die ze pas recent heeft overwonnen. Van 1999 tot 2006 speelde ze geen rollen meer. Tegenwoordig is ze soms weer op televisie te zien.



7 opmerkingen:

Ingrid zei

Hé, dat is nog eens snelle bediening! Dank!!

Anoniem zei

Volgens mij gaat het nog steeds niet zo goed met 'r als je die onderste foto bekijkt.

Jan Paul zei

Wat heeft ze nou eigenlijk in haar hand op die onderste foto?

ted zei

Ik vind dit een heel mooi stukje, Jan Paul!

Jan Paul zei

Denk niet dat Ted dit meent. Is allemaal door mij subliminaal doorgestraald. Ik word er steeds beter in!

ted zei

Ik ben niet gevoelig voor subliminale doorstraling, Jan Paul, maar heb ik je eigenlijk al eens verteld hoe fantastisch ik je eigenlijk vind en knap en charmant?

Jan Paul zei

Shit wat ben ik goed!

Nu durf ik wel een filmpje op het blog te zetten. Kijken of het weer werkt...