dinsdag, maart 18, 2008

De ster uit het verleden: Matthew Star

Hij kwam van de planeet Quadris. En hoewel zijn familie (koninklijk) bijzondere krachten had, kon niemand voorkomen dat de planeet werd weggevaagd door een intergalactische armada. Tja. Da's mooi kut. Maar niet te lang getreurd, want de jonge kroonprins wist nog net op tijd te vluchten, samen met zijn beschermer, gespeeld door Louis Gosset Jr. Ze kwamen terecht op de planeet aarde. Daar ging de jonge kroonprins door het leven als de gewone tiener Matthew Star.

Maar ja, wat is gewoon? Ze raakten regelmatig in de penarie, maar Matthew kon dingen laten bewegen. Hij was telekinetisch begaafd. Dan liet hij met gedachtenkracht een olievat op het hoof van de schurk belanden en kwam alles vlak voor het einde van de uitzending toch nog goed. Tenzij het een dubbele aflevering was. Want dan zat-ie na het eerste deel juist extra in de moeilijkheden.

Het had een haartjes gescheeld of Tom Cruise had de rol van Matthew Star gespeeld. Maar de keus viel uiteindelijk op Peter Barton. Misschien dat de serie daarom niet zo'n succes was. Na een paar seizoenen ging de stekker er dan ook uit. Peter Barton speelde daarna alleen nog gastrollen in televisieseries. En dat doet hij nu nog steeds. Hij stond ook een keer op de cover van de Playgirl. Niet met dit kapsel overigens.

14 opmerkingen:

Edward zei

Eh... Jan Paul... hoe heette die serie dan...?

Jan Paul zei

Officieel heet de serie 'The Powers of Matthew Star.' Maar iedereen had het gewoon over 'Matthew Star.'

ted zei

Nou, dit is een serie die compleet uit mijn geheugen is gewist, al zegt die rol van Louis Gosset me wel vaag iets. Er zit in mijn tv-geheugen een opmerkelijk gat, en wel tussen 1975 en 1980, omdat ik toen studeerde en geen tv had. - O, ik zie via Google dat de serie MATTHEW STAR in 1982 werd uitgezonden door de Tros. Toen had ik wel weer tv, maar ik had toen weinig belangstelling voor kinderseries en sf-series.

Ingrid zei

Jaah, ik kan het me herinneren. De serie keek ik vrijwel nooit, maar een klasgenoot van mij was veliefd op Matthew Star en had het er alsmaar over.

bibi star zei

Ik was in die periode op Oberon, sorry Jan Paul.

Ingrid zei

Oberon?

Jan Paul zei

Dat is een maan rond de planeet Uranus.

Ingrid zei

Ja, en het is ook een elfenkoning. Maar welke Oberon bedoelt Bibi?

Edward zei

Ik was denk ik ook gezellig samen met Bibi op Oberon. Ik had nog nooit van de serie gehoord. Nu ik eraan denk, ik kan ook op Omega geweest zijn. Of op Onomatopee.

Anoniem zei

Op onomatopee? Tsja, hoe klinkt een planeet? Swoesj?
Marijn

Jan Paul zei

Bibi is op Oberon. Bibi is op Oberon. Nana na na-naana.

oberon zei

Wie is Bibi? Is dat een ster?

Jolanda zei

IK kan me de serie nog heel goed herinneren.Zat elke week trouw voor de tv om de nieuwe avonturen te kijken.Wie zijn geheugen wil opfrissen of jeugdherinneringen wil ophalen kan nu de gehele serie(was overigens maar 1 seizoen,helaas)terugkijken op You Tube,op het kanaal van Sierra Moon 131.
Ik heb inmiddels bijna de hele serie weer terug gezien,heerlijk jeugd sentiment.

Anoniem zei

Ik herinner de serie nog wel, ik was nog heel jong maar het was een goede voorloper van de series van tegenwoordig, kijk maar naar supermanserie toen hij nog jong was met Tom Welling etc...