zondag, maart 16, 2008

De Chinese dwergkwartel

De Chinese dwergkwartel komt oorspronkelijk uit Australië en Zuidoost-Azië. Hij kan tot wel dertien centimeter groot worden. Het verschil tussen een hen en een haantje is duidelijk te zien. Het haantje heeft een witte keeltekening, het vrouwtje niet. Chinese dwergkwartelhaantjes voelen zich in bijna iedere behuizing thuis, zolang ze maar lekker kunnen scharrelen. Het zijn sterke vogeltjes die de hele dag lekker actief zijn. Ideaal voor beginnende volièrehouders.

8 opmerkingen:

Jeska zei

Ze zijn lief.
Laten ze in hemelsnaam uit de buurt van Biggels blijven.

Jan Paul zei

Of Biggels uit de buurt van mijn soortgenoten!

marieke zei

ik vind het hartstikke sympathieke beestjes.

Jeska zei

Ik vind dat je jezelf toch echt een beetje tekort doet, Jan Paul. Ik heb op je foto geen enkele veder kunnen ontdekken. Een witte keeltekening kon ik eveneens niet ontwaren. Wanneer kwam die dag dat je voelde: Ik ben een Chinese dwergkwartel?

Jeska zei

Ah, ik lees me net even bij over je Chinese kwartel zijn. Excuus.
Maar de vraag blijft overeind. Wanneer begon het te dagen?

Jan Paul zei

Ik heb het eigenlijk altijd al gevoeld. Terwijl andere kinderen verstoppertje en tikkertje deden hipte ik liever van steen naar steen, op zoek naar zaadjes en wormpjes.

coen zei

wat een mooie allegorie over de toestand in Tibet.

Jan Paul zei

Zouden het eigenlijk Tibetaanse dwergkwartels zijn?