donderdag, maart 20, 2008

Bronnen over Jezus

Behalve de evangeliën zijn er diverse bronnen waarin Jezus genoemd wordt. Het zijn er bijvoorbeeld heel wat meer dan over Batavenleider Julius Civilis. In al die teksten wordt hij overigens maar zijdelings genoemd. Zo wordt hij in De oude geschiedenis van de joden van zijn tijdgenoot Flavius Josephus kort aangestipt als 'de broer van Jacobus.' Plinius schreef in 112 dat de eerste christenen Jezus 'als een god vereerden.' Ook Suetonius schrijft terloops dat de joden in het jaar 50 worden opgehitst door de agitator Christus. Tacitus schrijft eveneens over die hinderlijke sekte die is aangestoken door 'een zekere Chrestos die onder keizer Tiberius door Pontius Pilatus is gekruisigd.' Zo'n soort tekst komt ook van een latere historicus, Lucianus van Samosata, uit de tweede eeuw. Hij schrijft over de opkomst van het christendom. En de christenen ontlenen hun naam aan 'Christus, de eerste wetgever van de christenen, een sofist en magiër die in Palestina gekruisigd is.

Dit zijn de belangrijkste historische en objectieve bronnen over Jezus. Er zijn nog meer bronnen, maar die zijn van de christenen zelf en dus subjectief. Maar ook die teksten zijn voor een groot deel in wetenschappelijk opzicht betrouwbaar. Daarover morgen meer.

3 opmerkingen:

Ingrid zei

Ga je dat boek niet meer schrijven? Lijkt me erg interessant.

ted zei

Interessant dat hij magiër werd genoemd. Sommige wonderen zou je, als je dat zou willen, kunnen duiden als (goochel)trucs, maar dat dóét nooit iemand.

Jan Paul zei

Ik denk dat de kerk heel bewust het woordje 'toveren' niet heeft gebruikt. Maar daarover later meer.

Ingrid, misschien komt het er ooit nog. Want het is inderdaad heel interessant en soms ook spannend.