dinsdag, februari 26, 2008

Wat te doen bij een beet van een tarantula?

Je bent midden in de jungle. Ver weg van de bewoonde wereld. Plotseling voel je een vreselijke prik. Je kijkt en je ziet dat je gebeten bent door een tarantula. Hulp is er niet. Het dichtsbijzijnde plaatsje is een dag lopen. Wat moet je doen?

Nou. Je zou na kunnen denken of je wel een goed pensioen hebt. Hou je na je 65e werkelijk genoeg over om comfortabel te leven?
Je zou eens stil kunnen staan bij de vraag 'Wie ben ik? En wat is mijn rol hier op deze planeet?'
Of je kunt gewoon genieten van de natuur.

Want een beet van een vogelspin is niet dodelijk. De eerste beet bevat meestal niet eens gif. De tweede beet bevat wel gif, maar dat is alleen gevaarlijk als je er allergisch voor bent. Alleen goede anihistamine helpt dan. Net als bij mensen die allergisch zijn voor bijen- en wespensteken. Verder is het belangrijk dat je de wond schoon houdt. Het kan gaan infecteren, en dat is niet goed.

Dodelijke spinnenbeten bestaan wel, maar zijn zeer zeldzaam. Ze komen vooral van de zwarte weduwe. In verreweg de meeste gevallen overleef je zo'n beet. Het gif is ontzettend gevaarlijk, maar het beestje is heel klein en produceert dus weinig van dat spul. Alleen kinderen, zieken en bejaarden lopen een groter risico. Mocht je tot zo'n risicogroep behoren, dan helpt er eigenlijk niets. Tenminste, in de jungle dan. Artsen hebben vaak prima medicijnen. Het uitzuigen van de wond helpt niet. En een spoedcursus botanica met geneeskrachtige kruiden helpt ook niet. Dus toch zo snel mogelijk een arts proberen te vinden. Helaas.

Zelfs MacGyver zou voor die oplossing kiezen, denk ik.

9 opmerkingen:

marieke zei

Zelf als MacGyver een luciferdoosje, wat visdraad en een verroeste spijker bij zich zou hebben? Ik meen me te herinneren dat hij met die materialen zelfs in staat was een atoombom te maken.

Jan Paul zei

Jamaar werkt een atoombom ook tegen een beet van de zwarte weduwe?

Jan Paul zei

Het A-team kan van die materialen weer een pantserwagen maken.

De Dukes of Hazzard konden er weer een val mee maken om Rosco P. Coltrayne dwars te zitten.

En Matthew Star kon ze met zijn ogen laten bewegen.

Jeska zei

Ik denk dat 007 er een ingenieus afluisterapparaatje van zou maken.

Toch zijn er in de jungle dikwijls veel oplossingen te vinden tegen akelige dingen.
Bijvoorbeeld bij heftige maagkrampen kan je opzoek gaan naar een boom met een bepaald soort melkachtige substantie die de maagwand kalmeert. Moet je wel een beetje boomkennis hebben natuurlijk.

marieke zei

Nou misschien niet tegen de eerste beet, maar hij kan wel voorkomen dat die tarantula nog een tweede beet geeft. Toch?
Waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan.

En even een kleine correctie. Je onderschat The A-team. Zij maakten daarvan een pantserwagen én een bommenwerper.

Jan Paul zei

Ja... maar alleen als B.A. Baracus erbij is.

Jan Paul zei

Jeska, in jouw geval moet je de S.A.S. survivaltechniek gebruiken: als het niet bitter of extreem zuur is, dan kun je het eten. Is het dat wel, dan is het zwaar giftig.

Richard zei

Bedankt Jan Paul,

Ik ben helemaal gerustgesteld!

Femmy Saal zei

Mijn dochter, een eilandmeisje met de naam Tessel (7), vroeg me of een Tarantulabeet giftig was. Ik stuitte tijdens het googlen op je blog. Bedankt: een meer hilarische uitleg kon ik niet vinden. Je profiel heb ik haar maar niet laten lezen. Die is iets te hilarisch voor een zevenjarige. 'Waar lach je om, mam?' (...).