zaterdag, februari 16, 2008

Snor

De afgelopen week heb ik het drie keer gehoord of gelezen: de snor komt terug. Je weet natuurlijk dat alles in de mode zich herhaalt, zelfs de gekste dingen. Maar het is altijd de vraag wannéér iets terugkeert. Het komt voor mij altijd iets te vroeg.

Het ringbaardje, dat een paar jaar geleden zo populair was, had ik pas gepland voor 2020. En dan als korte trend. Ik associeerde dat vooral met de Gouden Eeuw en ridderfilms uit de jaren veertig en vijftig (de slechterik had er altijd een. En Errol Flynn, maar dat wás ook een slechterik). Ik heb het tijdens het scheren ook eens voor de grap geprobeerd; ik leek meteen op een schilderij van Frans Hals.

Voor de broek met de wijde pijpen van onderen gold ook zoiets. Het is het eerste modeverschijnsel waarvan ik mij bewust was. Eind jaren zeventig kon zo'n broek echt niet meer, dat vond ik zelfs. Met als gevolg dat ik nog heel lang 'in mijn systeem had zitten' dat zulke broeken nooit meer terug mochten komen. Maar daar waren ze alweer...

Uiteindelijk went zo'n trend altijd. Maar nu komt de snor alweer terug. En die associeer ik vooral met het Midden-Oosten, Freddy Mercury en Magnum. Niet echt fashion icons van dit moment. Aan de andere kant verdient de snor - hoe lelijk ik hem nu ook vind - het wel. Want hij is er de laatste twee eeuwen altijd geweest. En er komt weer een dag dat ik de snor ga waarderen, al zal dat niet voor mezelf zijn. Dat moment komt dus eerder dan ik dacht.

10 opmerkingen:

ted zei

Ik heb heel weinig baardgroei en omdat ik als tiener erg benieuwd was, heb ik het dons onder mijn neus mááánden laten staan en toen met mascara zwart gemaakt om te zien hoe een snor mij staat. Niet. Dus deze mode gaat ook alweer letterlijk en figuurlijk aan mijn neus voorbij.

coen zei

Je ziet er direct uit als een oude nicht met zo'n snor. (En zoenen met een man met een snor, yeach.)

Jeska zei

Bij een enkeling past een snor wel. Magnum vind ik bijvoorbeeld een blote-billen-gezicht hebben zonder snor.

Maar snorren zijn over het algemeen eigenaardig.
Ik vond het vreselijk dat BJ (uit M*A*S*H) ineens ging snorren. dat was helemaal verkeerd. Hawkeye zegt dan ook steeds: You've got a caterpillar on your lip. En zo is het: Snorren zijn lip-rupsen.

ted zei

Toch is dat raar. Als mannen niks doen hebben ze bijna allemaal een snor, dus als je dat lelijk vindt is dat net zoiets als oren lelijk vinden. Waarschijnlijk zijn mensen ook mooier zónder oren, maar ja, dat is nooit een modeverschijnsel geworden en het afscheren van snorren wel.

Jan Paul zei

Ik heb er overigens nog niets van gemerkt. Zo ken ik bijvoorbeeld nog geen hippe BN-er met een snor.

coen zei

Chiel Montagne

coen zei

Zal wel niet hip meer zijn?

Jan Paul zei

Nou nu is hij dus weer hip, Coen.

Ik heb hem even gegoogeld. Hij leeft nog. En 'de wilde haren zijn weg, maar de snor blijft' schrijft hij op zijn site. Die heeft-ie dus nog.

coen zei

Bij een artikel in het Dagblad van het Noorden dat ik net las, stonden ook foto's van Ted de Braak en Johan Derksen.

Gina zei

is wel geen nederlander, technisch gezien een belg, maar de snor van Hercule Poirot in de televisieserie had ook iets charmants. zeker omdat het groeisel een rol speelde in Poirot's mimiek en voor de kijker onzichtbare gedachtenspinsels tijdens het oplossen van een moordzaak. hij 'kamde' z'n snor met duim en wijsvinger, of zoiets, een typisch gebaar. was ook het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van dit blog.

http://en.wikipedia.org/wiki/David_Suchet
is de acteur zonder snor

http://sitegenerator.bibliotheek.nl/publiekskrakers/img/archief/hercule%20poirot.gif

is met snor

oh. mascara op donshaartjes... ja, zoals meisjes papieren zakdoekjes in hun truitjes doen, zo gebruiken jongens dus de mascara van hun moeder of zus... grappig!