vrijdag, februari 08, 2008

Room 101

Room 101 komt uit 1984 van George Orwell. Het is de martelkamer van het Ministry of Love. Een grappig detail is dat Room 101 de vergaderkamer bij de BBC was, waar hij werkte.

Room 101 is al een tijdje een televisieprogramma bij de BBC (en nu ook in Nederland). Bekende Britten mogen hun ergernissen naar Room 101 sturen. Bijvoorbeeld mensen die peuters meenemen naar een restaurant, mensen die 'dan heb ik zoiets van' zeggen, commercials voor kredietverschaffers of mensen die op poezen lijken.

Wat zou ik graag naar room 101 sturen? Allereerst Telegraaflezers. En dan vooral de mensen die reageren op de online versie van de krant. (Waarom lees jij die krant, Jan Paul? En waarom lees jij de reacties van deze mensen? Omdat ik het belangrijk vind om te weten wat heel veel mensen in Nederland denken en vinden. Dat is soms namelijk behoorlijk eng.) De telegraaflezers vinden bijna zonder uitzondering dat elke misdadiger (dief, moordenaar, verkrachter) per definitie voor de rest van zijn leven achter slot en grendel moet. Ook 'weten' ze dat het huidige rechtsysteem niet deugt. De straffen zijn veel te mild en als je iemand verkracht dan sta je na twee weken weer buiten. Aldus de Telegraaflezer. Deze mensen vinden ook zonder uitzondering dat er geen sprake is van een broeikaseffect. Ook al smelten de poolkappen en de bergtoppen in een moordend tempo, het is en blijft een verzinsel van Al Gore. De Telegraaflezers mogen daarom naar Room 101.

De Volkskrant mag van mij trouwens met ze mee.

Verder wil ik graag Rotterdammers die klagen over Amsterdam naar Room 101 sturen. Iedereen op aarde mag van mij naar hartelust over Amsterdam klagen, behalve Rotterdammers. Zeker als ze ook nog eens '020' gaan zeggen omdat ze 'Amsterdam niet uit hun mond kunnen krijgen.' Hoepel toch op met die flauwekul. Als Nelson Mandela een Amsterdammer was geweest, dan hadden ze een hekel aan Nelson Mandela gehad. Omdat-ie uit Amsterdam komt. Stelletje idioten. Ze mogen van mij best een hekel aan Amsterdam hebben, maar ik hoef het niet te horen. Het interesseert me niet. Het is zo voorspelbaar. Weg met ze.

En dan nu mijn vraag: wat zouden jullie naar Room 101 sturen?

12 opmerkingen:

marieke zei

mensen die carnaval gevierd hebben en dan aan jou gaan vragen (als je net uit je werk komt) waarom je aan het carnavallen bent...
of
mensen die carnaval aan het vieren zijn en dan plotseling vinden/denken dat ze tegen je aan moeten gaan lallen en moeten gaan doen alsof ze je al jaren kennen
of
carnavalsmuziek
of
het bord Oeteldonk Centraol op het CS van Den Bosch
of
dat de bus bij mij voor de deur ineens stopt op Ortûh te Oeteldonk
althans volgens het bord op de bus.

Ja, het zit diep en de wond is weer versch nadat heel het zuiden aan het herstellen is van carnaval.

marieke zei

O ja en een week nadat je hele huis is leeggegapt door inbrekers een brief van de gemeente op de deurmat vinden die als volgt begint:

'Inbrekers maken geen afspraak, wij wel!

Geahcte heer, mevrouw,

Wanneer in uw woning wordt ingebroken is dat erg ingrijpend. Zowel emotioneel als materieel. Uit onze gegevens blijkt dat u in een buurt woont waar vaker wordt ingebroken dan elders in de stad.(...)'

Ja, natuurlijk weet ik dat, ik ben zelf een van die gegevens!!!

Marijn zei

Ja!
Lang voordat Orwell zijn betekenis aan Room 101 gaf vond ik al hartgrondig dat Room 101 mag ontvangen:

Mensen in de trein, die zich installeren met een linnen tasje naast zich, een thermoskannetje theewater tevoorschijn pulken, maar dan komt het ergerlijkste: ze beginnen tergend langzaam een appel te schillen, alsof die appel zo lang mogelijk moet lijden. En dan worden de partjes op een zakdoekje gelegd, netjes op een rijtje. God, wat zijn ze blij met hun treintafeltje. En ook het eten doen ze heel bedachtzaam, plooien bij elke hap hun lippen om de buit en dat kauwen maakt een enorme herrie. En genieten dat ze doen. Ondertussen zit ik mijzelf tot bloedens toe te verbijten.

Deze mensen zijn dezelfde als die vroeger op school de inhoud van hun etui eruithaalden en netjes in het gelid gereedlegden, klaar voor geometrie.
Wegwezen, orde-honden!
Zó, dá's heerlijk, je hart eens behoorlijk luchten!

Anoniem zei

Die twee 'grapjassen' bij De Wereld Draait Door. De een heet Levi en de ander Zadegi of zoiets. Meteen door naar Room 101 waar ze gedwongen worden om tot in lengten van dagen naar hun eigen filmpjes te kijken met carnavalsmuziek op de achtergrond.

En mensen die

je bellen


en zo nu en dan


hun verhaal


onderbreken omdat ze



tijdens het bellen


aan


het eten zijn.

Jeska zei

Mensen die hun éigen hond niet in bedwang kunnen houden. Grrrrrr.

ted zei

Boeven die je huis in komen en met hun voze tengels al je spulletjes aanranden.

Jan Paul zei

Mensen die je boek waar je twee jaar aan hebt gewerkt een 'boekje' noemen (geen flauw benul waar ik het idee voor deze ergernis vandaan heb).

coen zei

-Mensen die appels eten in de trein.
-Mensen die appelklokhuizen achterlaten in het prullenbakje in de trein.
-Literatoren die negatieve prijzen bedenken voor collega's.
-De meeste leraren (kom net van een conferentie, dus het zit nog hoog).

coen zei

-Vooral leraren Duits (het is wat clichématig, maar ik ken maar een paar leuke collega's Duits).

ted zei

Ik vind mensen die friet eten in de trein en dat bakje dan bij jou in het afvalemmertje proppen vééél erger dan appels, hoor!

Maar mensen die je boek een boekje noemen, die zijn inderdaad het ergst!

coen zei

-Mensen die hun nagels vijlen in de trein.

Gina zei

had geen tijd om te lezen/kijken, maar het is weer errug leuk hier!!!