zaterdag, februari 02, 2008

Jacobus Kervel over kervel

De laatste tijd kreeg ik nogal wat brieven over de Jerôme Kerviel. Of ik familie was. Neen, ik ben geen familie. Dat is ook logisch, want Kerviel is wat anders dan Kervel. Kijk maar:











Nu heb je trouwens ook kervel en kervel. Het ene is dodelijk, dat weten we dankzij Plato. Toen Socrates de gifbeker kreeg, beschreef die aan zijn leerlingen wat er gebeurde door die dolle kervel in zijn beker. Eerst gingen zij handen en voeten tintelen, daarna verdween het gevoel er uit en via zijn benen en armen trok deze sensatie langzaam in de richting van zijn hart. En toen was het voorbij. Geen akelige dood, volgens Plato. Maar als u een bosje kervel in het bos tegenkomt: toch maar laten staan. Het kan bijzonder giftig zijn.

Maar ook lekker. Echte kervel dan. Dat zit 'm al in de naam. Het komt van het Griekse xairophullon. Phullon betekent 'blad' en xairo 'zich verheugen'. Zo zie je maar.

Kervel doet een beetje anijsachtig aan. Probeer maar eens wat verse kervel in warme melk... veel lekkerder dan anijs! Kervel moet vers zijn. Gedroogd of in een pot heb je er weinig aan. Zo'n veel te duur plastic bakje in de supermarkt is een alternatief, maar het best kun je naar de groenteboer gaan.

Van kervelsoep worden verschrikkelijke producten gemaakt, vaak met een overdaad aan room. Het moet totaal, maar dan ook totaal anders. Strooi wat verse kervel op een bord, en giet daar een heerlijke bouillon overheen. Klaar. Meteen opeten. Ook lekker: kervel door de mayonaise.

6 opmerkingen:

bibi zei

Ha mayonaise, mijn lievelingswoord. Ik zit hier dus met thee en melk en wil het liefst al meteen weer aan de mayonaise. dat komt ook omdat ik een nieuwe heb ontdekt. Ik was ergens waar geen mayonaise te bekennen was, en daar moest ik vijf dagen doorbrengen, alleen. Dat is geen probleem, maar zonder mayonaise wordt het wel erg eenzaam, dus ging ik naar de boerderij in de buurt en daar was een kleine winkel aan verbonden. Alles biologisch en dynamisch. Dat laatste betekent dat het ook nog eens op een goed moment gezaaid en geoogst is, maar ik denk dat JK daar misschien wel een keer iets meer over kan vertellen. Anyway, daar stond dus zo'n wonderpot met een eierleggend kippertje erop. Vroeger was dat niet erg lekkere mayonaise, maar ik dacht:niet zeuren, alleen is maar alleen. Nou dat potje ging diezelfde avond nog op, bij de gebakken biologisch juist geteelde agria's. En de volgende dag kocht ik de grote pot. Sorry voor het lange stuk, ik wil JK echt niet overtreffen, maar in mijn kast staat nu een voorraad waar ik de winter mee doorkan. O ja, het merk is Machandel. En vanavond stop ik er een hele bos kervel in. Ehh Kobus, waarbij dienen we die saus dan te eten?

Jacobus Kervel zei

Kobus!?

Gina zei

ha geweldig! zoek ik op internet naar machandel mayonaise, de eerste link is er eentje naar de dierenbescherming.

bibi zei

Gina, wat goed, ik zie die website nu pas. Het goede nieuws is dat er dus ook 720 ml potten bestaan. Ik watertand!
@JK: sorry Jacobus.

coen zei

plaatje twee van de drie doet het niet (of is dat alleen bij mij?)

ted zei

Bij mij doet plaatje 2 het ook niet.