vrijdag, februari 15, 2008

Eleanor Rigby (door Herbert Snoekhuis)



John Lennon claimde dat het zijn nummer was. Maar zijn geheugen zat er nog vaker naast dan de voorspellingen van George W. Bush. Nee. Eleanor Rigby is van Paul McCartney. ‘Op een halve regel na,’ aldus Sir Paul zelf. En zelfs dat is waarschijnlijk nog overdreven.

Het is een van de meest memorabele Beatlenummers. En dat wil wat zeggen. Het tearjerkereffect komt natuurlijk door de prachtige mineurakoorden en de schrijnende tekst. En de kwaliteit ervan doet vermoeden dat er een uitgebreid verhaal achter zit, maar McCartney bedacht het gewoon terwijl hij wat op zijn piano aan het pingelen was. ‘Ineens kreeg ik de zin “Daisy Hawkins picks up the rice in the church” in mijn hoofd. Geen idee waarom. Verder had ik niets. De volgende dag kwam ik op het idee van “Father McCartney” en “All the lonely people”. Toen ontstond het nummer.'

Maar het nummer gaat niet over Daisy Hawkins en Father McCartney. ‘Mijn vader is een vrolijke gast. Dus daarom pakte ik het telefoonboek. Zo kwam ik op McKenzie.' Eleanor Rigby koos hij omdat het zo mooi en natuurlijk klonk. Het nummer zat zo in elkaar. Niks geen moeilijk gedoe.

Maar voor de echte fans was dat natuurlijk niet voldoende. En op een kerkhof, op een steenworp afstand van de plek waar zowel McCartney als Lennon regelmatig kwamen, ontdekten ze het graf van ene Eleanor Rigby. Met daar vlakbij het graf van een meneer McKenzie. Ook deze Eleanor was een weduwe...

Zo snel als McCartney het nummer schreef, zo langzaam verliepen de opnames. Producer George Martin wilde alles bij dit nummer perfect hebben. Verschillende partijen werden op verschillende manieren met verschillende instrumenten op verschillende methoden met elkaar gedubd, net zolang tot dit eindresultaat er lag. En dat resultaat mag er zijn.

7 opmerkingen:

Jan Paul zei

Ik denk niet dat de makers van het filmpje op de tekst hebben gelet.

Als dat wel het geval is dan zou ik graag de vraag van Jay Leno aan Hugh Grant willen citeren: 'What the hell were you thinking?'

coen zei

http://coenpeppelenbos.blogspot.com/search?q=eleanor+rigby

Jan Paul zei

Volgende week schrijft Herbert over de toptien van uitgeverij Kleine Uil.

coen zei

Snap ik niet.

Jan Paul zei

Die staat toch ook wel eens op jouw blog? Ik vond hem zelf wel aardig gevonden.

ted zei

Ik heb dit altijd een van de fraaiste nummers van de Beatles gevonden. Fijn dat in dit stukje nu eens níét wordt gezegd dat Lennon - louter omdat-ie niet meer leeft? - de geniale Beatle was.

coen zei

Zat Lennon bij de Beatles?