woensdag, februari 13, 2008

De ster uit het verleden: Angelique



Eerlijk gezegd is Angelique van ver voor mijn tijd. Haar films zijn uit de jaren zestig en toen was ik nog niet geboren. Maar ze had zelfs op mijn generatie nog enige impact. Als mensen vroegen wie je de mooiste vrouw op aarde vond, dan zei je automatisch 'Angelique'. Dat deed iedereen immers. Ik dus ook, al had ik haar nog nooit gezien. Sterker nog, ik zou haar nu ook niet van de plaatjes herkend hebben.

Michèle Mercier heet ze. Ze is geboren in 1939 en heeft een Franse vader en een Italiaanse moeder. Ze speelde in films met de grootsten der aarde. Tony Curtis, Marcello Mastroianni, Jean Paul Belmondo, Charles Aznavour en noem maar op. Toch kan bijna niemand meer dan een van de vijftig rollen die ze speelde opnoemen. En die ene, dat is natuurlijk die van de legendarische Angelique. Die films werden van 1964 tot 1968 opgenomen, maar bleven jaren daarna nog een enorme hit. Michèle Mercier bestond niet meer, alleen Angelique bestond nog.

Mercier wilde van haar Angelique-imago af, maar dat lukte in Europa niet meer. Ze vertrok daarom naar Hollywood, waar niemand haar nog kende. Dat werd een enorme flop. Veertien jaar later keerde ze weer terug naar Frankrijk en daar was ze meteen weer een ster. Dat gaf haar de moed om het nóg een keer in Amerika te proberen. En opnieuw ging het mis.

Ze keerde in 1998 terug om weer in Franse films te spelen. Maar een jaar later had ze andere dingen aan haar hoofd. Ze was al regelmatig het slachtoffer geworden van diverse foute mannen - zoals dat zo vaak gaat met dit soort dames. Maar dit keer was het een stuk erger. Ze was door een louche zakenman opgelicht en failliet verklaard. Al haar huizen en kostbaarheden moest ze verkopen. Mercier was zelfs van plan om de Angelique-garderobe, die ze al die jaren bewaard had, te verkopen. Zo ver kwam het net niet. Ze had ook toen nog vele fans die haar hielpen. Mensen als Bettino Craxi, Silvio Berlusconi en zelfs een Italiaanse prins.

Uiteindelijk kwam ze er weer bovenop door haar memoires te schrijven. Het boek verkocht bijna net zo goed als de Angelique-boeken. En in 2002 werd ze onderscheiden als chevalier dans l'Ordre des Arts et des Lettres.

3 opmerkingen:

ted zei

Angelique de mooiste vrouw? Dat is dan totaal langs mij heengegaan. Sophia Loren en Claudia Cardinale werden erg mooi gevonden en als je het had over mooi én sexy, dan spande Brigitte Bardot ("die heeft ze niet zó, maar zóó!") de kroon.- Je had toen ook Jane Fonda en Marilyn Monroe, maar de mooie, opwindende actrices werden veelal toch nog in Europa gezocht. Gek dat die Europese filmmarkt bijna geheel is verdrongen door de Amerikaanse.

Jan Paul zei

Ik zou haar ook zeker niet de mooiste vrouw noemen. Sophia Loren ook niet. Claudia Cardinale vind ik wel heel mooi. Nou ja, vond. Ze is nu, denk ik, iets minder mooi dan vroeger.

Mirko di Wallenberg zei

Well for me the most beautiful women is Marisa Mell!