dinsdag, januari 22, 2008

Wie oh wie... (door Gina)

Oh wat is dit eng. En toch ook spannend. Gisteren las ik de bijdragen van Ingrid en Alexander en vroeg me af wie er dinsdag zou waarnemen. Tot mijn verbazing was het hier nog stil. De adem stokte in mijn linkerneushelft. Want ik heb een dringend vraagstuk.

Opvolgmelk. Wie kan me meer vertellen over opvolgmelk en waarom het zo genoemd wordt? Als ik het op internet opzoek, vind ik louter jonge mama forums die uitleggen waarom opvolgmelk beter is dan koemelk. Maar nergens iets over waarom het zo heet. Toen ik het woord op de doos las, dacht ik aan opvolgprinsen en prinsessen. Opvolgonderwijzers of opvolgterroristen. Maar opvolgmelk?

De reden waarom wij, als kinderloos gezin (ja, onze twee hondjes tellen hartstikke mee) een doos melkpap in huis hebben, komt vanwege het fenomeen 'clusterhoofdpijn'. Alweer zo'n woord waar ik blij nieuwsgierig naar werd. Mijn gezel N. kampte namelijk met enorme hoofdpijn en kermde zelfs in de nacht. Het teisterde zijn gezondheid al eerder, alsof er iemand met een vinger achter in zijn oogkas prikt. Jakkes. Niet bepaald een ervaring die je gewillig ondergaat.

Sterke pijnstillers hadden geen enkel effect. Hij zag zeer wit en zelfs grauw en even werd het ergste gevreesd. Tot een zoektocht op internet uitkomst bracht. Maar wat een verschrikkelijk iets om te 'hebben', clusterhoofdpijn. Het schijnt ook nog veelal bij mannen voor te komen. Hm. Interessant. Toch? Of alleen pijnlijk...

N. kon geen hap door zijn keel krijgen omdat de hele linkerkant van zijn gezicht gevoelig en pijnlijk was. Hij had al enkele dagen nauwelijks gegeten. Toen vroeg hij naar pap. En dat ging ik dus halen. Sinds de eigen kleuter- en kindertijd geen pap meer gezien en bij de gedachte aan Brinta krijg ik spontaan klonters voor mijn ogen. Brrrrr. Maar Bambix, dat associeerde ik met zachtmoedige momenten. En zo vond ik dus de melkpap (NIEUW) met opvolgmelk. Een woord dat gelijk fascineerde.

De clusterhoofdpijn aanval (of migraine aanval, want aan enkele voorwaarden voldoen zijn symptomen niet helemaal) is inmiddels beslecht met lavendelbaden en kommetjes pap. Die goeie ouwe nieuwe Bambix! Ook ondergetekende lust er tegenwoordig letterlijk pap van.

(Wat een opluchting. Klaar met deze blog. Hoop dat het Jan Paul goed vergaat en dat hij het ons niet kwalijk neemt dat wij zo'n mooie zonnige dag hadden, met helderblauwe luchten, vrolijk zingende vogels en sympathiek lachende medemensen)
Dag!

7 opmerkingen:

Ingrid zei

Gina, wens je lief veel sterkte. Oef, clusterhoofdpijn. Au!
Ik eet de laatste tijd wel eens voor het sporten in plaata van warm eten een bordje Nutrix. Met vanillesmaak. Mmm. Vooral die vanille. Nu schijnt dat die geur kalmerend werkt en herinneringen aan de kindertijd opwekt. Wie weet knapt N. daar ook van op!

Ingrid zei

Ohja, dat woord opvolgmelk (geweldig woord toch? En zo zijn er wel meer fascinerende woorden die je leert kennen als jonge ouders, of als je vrienden kinderen krijgen -neem nou het woord rompertje!-). Volgens mij heet het zo omdat het de allereerste (moeder- dan wel fles-)melk opvolgt. Maar ik heb ook geen kinderen, dus zeker weten doe ik het niet.
Misschien leest Bertie nog mee, volgens mij moet die het weten! Hallo Bertie, ben je daar nog? (of las ze alleen mee op Canna?)
Ik zal eens in mijn vriendenkring rondvragen...

saskia zei

Hoi Gina en Ingrid. Ingrid heeft gelijk. Opvolgmelk volgt moedermelk op, daarom heet het zo. Onze Sanna smult nog steeds heerlijk van mama's borstenmelk. Helaas ook s'nachts nog 2 keer. Dus mama heeft met een naar gevoel een pak opvolgmelk gekocht. Dan gaan we s'avonds de voeding van half 11 in een flesje geven. Vindt het eigenlijk helemaal niet leuk, maar 2 keer voeding s'nachts ook niet. Maar verder blijven we gewoon doorgaan met borstvoeding ,want zeg nou zelf wat is er nou lekkerder dan mama's borstenmelk.

Marijn zei

Hoi allemaal!
Via via (aangeraden door MichielHaans=oudcollega van JanPaul, geloof ik, ja toch?) heb ik een sedert vanavond een blik geworpen in/op dit blog.
En alle bijdragen en zeer zeker ook de al dan niet vertraagde reacties in de comments-rubriek spoorden mij aan te blijven lezen. Zo ben ik al tot ver in vorig jaar beland.
En de bijdragen van de vice-bloggers van JanPaul zijn absoluut op perfect niveau!
Ik kijk al uit naar de dag van morgen, ik eet alles wat maar in de verste verte riekt naar mechanische eenden, Nutrix en verkrulde telefoonsnoeren! Ik ga ook proberen het Wilhelmus in de terugzingstand onder de eink te krijgen!
Groet!

Gina zei

hoi Ingrid, Saskia en Marijn!
bedankt voor het uitleggen van 'opvolgmelk', ik vind het ook een prachtig woord. is het ECHTE melk, gevriesdroogd ofzo, met toegevoegde vitaminen en mineralen? wij dachten even dat het gekolfde borstmelk was, maar dan in gevriesdroogde vorm. moesten glimlachen bij het idee, naast spermadonoren nu ook borstmelkdonoren voor de dozen opvolgmelk hahaha. da's een leuke bijverdienste, dan.

ik eet nu elke dag een kommetje pap, soms de 'gewone' smaak en dan weer de 'appel' smaak. erg lekker en heel snel klaar, gewoon wat gekookt water er bij gieten. veeeel lekkerder dan instant soep! dus ja, dankzij vervelende hoofdpijn een nieuwe lekkernij ontdekt.

en ja, zoals Brinta en H.O. havermout alleen maar klonters teweegbrengen in herinnering, zo was Bambix altijd glad en soms extra aangekleed met een scheutje roosvicee siroop. de hernieuwde kennismaking stelde dan ook niet teleur (grinnik).

en marijn, als je de cryptische code van JanPaul hebt ontcijferd, kunnen we je dan ook als gastblogger verwachten?

Ingrid zei

Hoi Marijn, wat leuk dat je zo enthousiast meeleest!
En je wordt op je wenken bediend. Vandaag kun je Wallace in zijn mechanische broek bewonderen (tweede filmpje). Al vind ik zijn konijnenstofzuiger nog leuker (Zie: Wallace & Gromit and The Curse Of The Were-Rabbit).

De inlogcode moet voor jou na al dat 'inlezen' inmiddels gesneden kaas, eh... koek zijn, dus kom vooral ook bloggen!

annelies zei

Vroeger (toen lang niet alles beter was) bestond er Molenaar's Kindermeel, door ons "lammetjespap" genoemd. Die zie ik nooit meer ergens. Is die veelgeprezen Bambix soms de Opvolgmelker dan wel plaatsvervanger van lammetjespap?