woensdag, januari 30, 2008

Kleren maken de man

In Nederland kijken meer dan vier miljoen mensen hoe een boer een vrouw vangt. Hier is het voor boeren een groot probleem om een vrouw te vinden. In de bergen is het juist heel anders. Daar gaan de vrouwen juist op zoek naar de boeren.

Vorige week sprak ik een skilerares die die dag les moest geven aan twee Ierse vrouwen die van begin af aan eisten dat ze een mannelijke ski-instructeur kregen. Ze ‘hadden voor een man betaald’. Echt waar. Een skipak is dan ook een stuk aantrekkelijker dan een overall. Ik ken de boeren van dit seizoen van ‘Boer zoek vrouw’ niet, maar ik ga er van uit dat ze niet onder doen voor de Oostenrijkse ski-instucteurs. Tenminste, in een ski-pak.

Het instructeurspak van de Oostenrijkers wordt in april weer verruild voor een boerentenue. Iets wat Shelley en Maureen uit Dublin vergeten als ze hun wanhopige brieven naar Dieter en Herbert uit Wörgl sturen. Dieter en Herbert die dan net weer met veel moeite de relatie met hun Alina en Waltrud hebben hersteld. Wat dat betreft is er nooit rust in zo’n bergdorpje. Want in december begint het gelazer opnieuw.

Het zou voor de boeren dus slimmer zijn als ze ook een wat stoerder pak aan zouden trekken in plaats van een overall. Er zijn er al een paar die het met succes hebben gedaan. Een schaatspak werkt namelijk ook.

Ik denk dat ik deze commercial wel honderd keer heb gezien. En toch vind ik hem nog steeds leuk. Juist vanwege het cliché (en de perfecte timing en regie).

9 opmerkingen:

bibi zei

Leuk stukje JPaul. Ik vind dit echt een geweldige reclame. Maar ik kijk toch liever naar een boer in overall.

marieke zei

Deze reclame blijft leuk. Misschien toch ook maar eens b zoekt v gaan kijken, want volgens mij ben ik zo'n beetje de laatste hier die het nog nooit heeft gezien.

En naar aanleiding van dit stukje: waar blijven de foto's van jou, Jan Paul?? In skipak en in overall graag om de effecten van de kleding optimaal te kunnen vergelijken.

jeska zei

Ja, hij is wel leuk.
Al zijn die skihut-toestanden absoluut mijn ding niet.

Jan Paul zei

Nee, Marieke het gaat om de officiële instructeurspakken en de daarbij behorende autoriteit. Die heb ik natuurlijk (allebei) niet.

Een gewoon skipak draagt iedereen daar. Dus dat telt niet. En ik nog de uncoolste skikleren van allemaal (een skibroek van iemand die een kop groter is dan ik met niet-bijbehorende jas).

Jeska zei

Ik zat er nog over na te denken. Word je in zo’n officieel ski-instructeurpak niet een beetje een Michelinmannetje? Als je op uniformen valt waarom dan niet een Navy –uniform? Dat is toch veel stoerder? Ik snap die Ierse ladies niet goed.

marieke zei

Ach Jeska, een uniform is een uniform. Zal inderdaad wel met autoriteit te maken hebben. Ik denk nog even met weemoed terug aan de motoragenten die de Griffelkoffer vervoerde...

Jeska zei

De motoragenten!
Mocht je mee rijden op de motor?

Er komt plots een vraag in me op. Ik ga het gewoon vragen!
Heb je wel eens je vrouwelijke charmes gebruikt om onder een bon uit te komen, Marieke?

marieke zei

Nee, ik mocht niet mee op de motor. Jammer, had ik even moeten vragen. Heb nog wel een drankje met ze gedronken. En toen hadden ze die handboeien enzo nog bij zich. Heel stoer.

En Jeska, de vraag stellen is hem beantwoorden. Toch? Ik weet niet of je het charmes in de strijd gooien moet noemen. Ik doe altijd een beetje dommig en onschuldig. (Ja meneer, ik weet ook wel dat het niet mag, en ik doe het ook nooit en zal het ook nooit meer doen, echt niet...) :)

jeska zei

Grappig Marieke! Ja, zo’n politie -outfit is erg stoer. Potverdikkie, je hebt echt een leuke job

Eenmaal heb ik me schuldig gemaakt aan wat ik hierboven beschreef.
Ik kocht even snel postzegels in een sigarenwinkeltje aan de Jan van Galenstraat in Amsterdam (Bestaat de winkel nog?) Geen geld in de parkeermeter. Twee agenten spraken me er op aan.
Aan de ene kant vind ik het wel lollig dat het me lukte om onder een bon uit te komen, aan de andere kant ben ik er nog steeds een beetje beschaamd over, want het is niet echt iets dat ik normaliter zou doen. Maar voor dat ene minuutje munten in de parkeermeter gooien vond ik zo suf…Nu eigenlijk nog. Maar ja het is en blijft een beetje stout.