donderdag, januari 17, 2008

Het mysterie van het telefoonsnoer

Onderzoekers aan de univesiteit van Heidelberg hebben eindelijk een groot mysterie opgelost. Hoe komt het toch dat een telefoonsnoer zo hinderlijk in elkaar draait? (En dan is het snoer op de foto links nog lang niet zo erg als een spiraalsnoer.)

Na veel theorieën die nergens op uit draaiden, bleek alleen een camera uitkomst te bieden. Er zijn verschillende oorzaken, maar de belangrijkste is dat de beller de telefoon met de schrijfhand oppakt. Daarbij draait het snoer al 180 graden. Vervolgens moet de beller regelmatig wat opschrijven (of hij wisselt om een andere reden van hand) en voilà, weer 180 graden erbij.

Het mysterie dat de mensheid al zo lang plaagde is eindelijk opgelost. We hebben er alleen weinig meer aan. Verreweg de meeste telefoons zijn draadloos.

23 opmerkingen:

coen zei

Ik wou net zeggen: heb net mijn telefoon vervangen door een draadloze (omdat het snoer van de oude kapot was!).

ted zei

Ik draag mijn bril aan een snoertje om mijn nek omdat ik hem vaak niet op mijn neus heb. Als ik op moet treden vind ik dat touwtje te ouwelijk staan en dan haal ik het eraf. Maar ik vergeet vaak dat ik dat gedaan heb, dus als ik mijn draadloze bril afgooi, zoals ik dat normaalgesproken doe, dan blijft hij niet om mijn nek hangen. Kinderen denken dan: wat doet die meneer raar! Die gooit zo maar zijn bril op de grond!
Is daar geen oplossing voor? Voor mijn snoerloze bril? En nu ik het er toch over heb: ik kan alleen maar zwarte brillenkoordjes vinden. Weet iemand waar je minder opvallende brillenkoordjes kunt krijgen?

Gina zei

hahah Ted, grinnik, is toch een grappig iets, dat van die bril afgooien hahaha!

koordjes, ja, je kunt er zelf een maken? of iemand in je nabije omgeving die het wel een uitdaging vindt.

als je 'brillenkoordjes' googelt, dan kom je zelfs enkele linkjes tegen die reppen over een koordje van kralen, zelf geregen. maar dan zou je een meneer zijn met een kralenketting, al is dat verre van ouwelijk en zelfs fleurig en hip. je zou zelfs iemand in je publiek om hulp kunnen vragen :-)

bibi zei

Ik vind het grappig Ted. Je moet het zo houden.
En verder heb ik dit probleem met de doucheslang. Die zit altijd gedraaid. Maar ik haal de kop er nooit af. Alleen om hem goed te draaien dan. Maar wie draait hem verkeerd. Jan Paul???? Het grappige is dat ik daar maandagochtend over stond na te denken. En nu dit stukje over een telefoonsnoer.

ted zei

Ik ga niet rondlopen met mijn bril aan een kralenketting, hoor! En ook niet aan een gouwe kettinkje!

Ingrid zei

Ik zag het helemaal voor me, Ted, dat je je bril afgooit. Onbedoeld komisch effect. Maar wel een beetje vervelend als die bril dan stuk gaat natuurlijk...
Bij de brillenzaak in het winkelcentrum waar ik woon hebben ze allerlei kleuren brillenkoordjes. Misschien zit er ook een Groeneveld bij jou in de buurt? Anders moet je maar eens uitleggen wat je een minder opvallende kleur dan zwart vindt, en dan ga ik voor je zoeken.

bibi zei

Metallic voor Ted Ingrid. Enne... over brillen gesproken. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar vanaf dinsdag: boehoeoeoeoeoe!

ted zei

O, wat fijn, Ingrid! Het liefst heb ik een transparant koordje, maar dan zit er geen rek in, zoals bij het zwarte koordje dat ik nu heb (van de Hema). Ik zal eens gaan kijken bij brillenzaken. Ik kom daar uiteraard wel eens binnen, maar dan zie je alleen brillen; zodoende heb ik er eigenlijk nooit aan gedacht dat ze er ook brillenkoordjes zouden kunnen hebben. Stom eigenlijk!

Moet je een bril, Bibi? Een leesbril? Of een gewone bril? Of had je lenzen en stap je nu (terug) over op een bril? Vertel eens?!

ted zei

O ja, wat ik nog vragen wou: hoe kom je nou weer aan zo´n foto van een gedraaid snoer, Jan Paul? ik heb even gezocht op "gedraaid snoer" en "twisted cord", maar kreeg toen voornamelijk naai- en borduurgarens voor mijn snufferd.

Jeska zei

Kronkeltouw, Ted!
Zomaar een wilde gok natuurlijk.

ted zei

Héééé, wat is híér aan de hand? Is hier sprake van een complot tussen Jan Paul en Jeska? Ik googelde op "kronkeltouw", en ja hoor, daar was precies dezelfde foto, en geen enkele andere, trouwens! Hoe kan dat nou? Wie gaat er nou zoeken op "kronkeltouw" als je op zoek bent naar een gedraaid snoer? Nou?

Jan Paul zei

Ik heb gewoon op 'telefoonsnoer' gegoogeld bij afbeeldingen.

Op de derde pagina vind je de foto. Daar zit trouwens een leuk verhaal bij, over een meneer die is gepromoveerd op de manier waarop de snoeren kronkelen.

Jeska zei

Geen complotten hoor. Het is een trucje op de pc dat ik van mijn partner leerde, Ted. Zo kan je in een mum van tijd achterhalen waar foto's vandaan komen! Leuk he, handig ook

bibi zei

Ted, een LEESBRIL!!!!!
Maar ik ben nog niet toe aan een koordje. Dat vind ik nog een stap te ver.

Ingrid zei

@Jeska: Dat trucje wil ik ook leren! Je ziet wel een naam als je op het plaatje klikt, volgens mij kun je dan .jpg eraf halen en kom je op de site. Is dat het?

@Bibi: Troost je, ik ben sinds vorig jaar ook al af en toe aan de leesbril. Eigenlijk vond ik mezelf er te jong voor, maar toen ik bij edelsmeden toch wel erg moest knijpen om de piepkleine soldeertjes te zien, bedacht ik: het is gewoon een soort vergrootglas. Als je soldeert kun je nu eenmaal niet een stuk glas tussen het zilver en de vlam leggen, dus dat zet ik maar op mijn neus.
Daar werd het meteen een stuk minder erg van.
Bij de Marskramer hebben ze heel leuke leesbrillen met bloemetjes en ruitjes en zo, dus dat maakte het ook een stuk minder erg...

Maar jij hebt je dus een officiële laten aanmeten? Volgens mij staat het je hartstikke leuk, Bibi. Wat voor kleur/vorm? (Foto?)

@Ted: Laat maar horen welke kleur, mocht je het zelf niet kunnen vinden. Ik kom toch elke week wel een keer langs die winkel. Transparant hebben ze dacht ik niet, maar mijn moeder heeft volgens mij daar een zilvergrijze gekocht. En anders hebben we ook nog een erg goede fournituren- en stoffenzaak (bijna nergens meer te vinden!) waar vast wel een koordje te vinden is in de goede kleur. Dan kun je zelf gaan knutselen. Al dan niet met leesbril...

Ingrid zei

Trouwens, Ted, als je toch al de weg gevonden hebt naar al die sites met borduurgarens... Misschien kun je zelf ermee aan de slag? Voor een brillenkoordje.
Hoe ging dat ook al weer. Om het oog van een schaar binden, en dan draaide zo'n koord zich ineens in elkaar. Kun je ook twee kleurtjes nemen.

bibi zei

Ahhhhhhhhh, bloemetjes en ruitjes op een bril. En dat op mijn toch al drukke hoofd. Ik wor gek.
Ik krijg een bril op maat omdat de opticien een a-stigmatisch oog ontdekte dus boort hij een cylindertje in het glas.

ted zei

Beter in het glas dan in je oog, Bibi!

Ach ja, ik weet ineens weer hoe dat werkt, Jeska. Je gaat op het plaatje staan met je cursor, klikt op de rechtermuisknop en scrollt naar PLAATJE OPSLAAN en dan verschijnt de naam die het plaatje al met zich mee draagt. Stom dat ik het vergat!

Een koordje dat zo slecht mogelijk te zien is, Ingrid! Dus geen oranje of roze of zo, al zou huidkleurig weeer wel mogen. Grijs misschien, ja. Ben benieuwd of ze wat hebben!

Ingrid zei

Geen roze? Weet je het zeker?

Jeska zei

Het kan nog eenvoudiger, Ted!

Ingrid zei

Hé Jeska, vertel eens!
Enneh, ga jij ook nog bloggen? Ik kijk ernaar uit!

Anoniem zei

Sorry, maar dat had ik zelf al vrij snel uitgevonden. Ga nu maar onderzoeken waarom een boterham altijd op de boterkant valt, als dat al zo is. Ik werk dan nog even snel door voor de benodigde resources.

Anoniem zei

He gelukkig! eindelijk weet ik waarom mijn snoer steeds gedraaid zit. Niemand van mijn collega's heeft er last van. Ik heb zelfs mijn telefoon al op een andere plek neergezet, in de hoop dat dat iets oplostte, maar helaas!

Maar goed, nu weet ik in elk geval hoe het komt :-)

Groeten Judith