donderdag, januari 10, 2008

Graaf Thee (door Jacobus Kervel)


Zo kan het gaan. Maak je als politicus een prachtige carrière. Zorg je dat je land een veel rechtvaardiger kiesstelsel krijgt. Schaf je de slavernij af in je land. En het enige waar je door je nageslacht door herinnerd wordt is een kopje thee. Dat overkwam Graaf Charles Grey, de 'earl' van de thee met dezelfde achternaam.

Hij had het overigens slechter kunnen treffen, want juist deze thee wordt veel gedronken door helden in romans en films. En het is bovendien zijn eigen schuld, want hij heeft de thee zelf populair gemaakt. Hij kreeg de thee ooit als diplomatiek geschenk en gaf zijn theeleverancier, Robert Jackson van Jacksons of Piccadilly, meteen het recept door: zwarte thee, geparfumeerd met bergamotolie. Het woord 'geparfumeerd' is hier niet eens zo gek gekozen, want voor die tijd was de olie vooral bekend als grondstof voor de oorspronkelijke Eau de Cologne. De vrucht van de bergamot (een soort zure sinaasappel) was vooral in trek vanwege de heerlijke geur die ervan af kwam.

De thee is vooral zo bijzonder vanwege het heerlijke aroma - dat overigens meteen verdwijnt als je er een druppel melk in doet. Met een dichtgeknepen neus proef je geen verschil tussen gewone thee en die van de beroemde graaf.

21 opmerkingen:

ted zei

Er zijn mensen die hun theepot aan de binnenkant schoonmaken! Erg, hè? Dat mag nóóit! Wie het zich kan veroorloven zet zijn Earl Grey-thee in een pot die nimmer voor andere thee wordt gebruikt. De thee gaat steeds beter smaken.
Wie geen tijd heeft wacht niet tot de thee is getrokken maar walst met de pot. Dat is dus kalm draaiende bewegingen maken met de pot zodat het water erin rondjes draait. Walsen met de pot, al of niet op muziek, kan ook.

bibi zei

En toch giet ik er een plens melk in. Dat deed Graaf Grey toch ook neem ik aan?

Ruggles zei

And always bring the pot to the kettle - never bring the kettle to the pot.

marieke zei

Aangezien hier op kantoor altijd earl grey wordt gedronken, moest ik er ook aan geloven. Vond het eerst echt niet lekker, maar het bleek een kwestie van wennen. En ja, ik vind de vraag van Bibi ook wel interessant. Graaf Grey dronk vast ook met melk, dus wat was de meerwaarde???

(Ook lekker trouwens, je krijgt een cadeau en je brieft het meteen door aan een ander, zodat die er mee aan de haal kan gaan.)

Jeska zei

Ik krijg wel eens de indruk dat dames meer thee drinken dan mannen. (Mannen zitten meer aan de koffie. Is dat nou waar of grootse onzin?

Ingrid zei

Zo, ik ben net uitgehijgd van een walsje met al mijn theepotten... Gezellig, dat wel, maar wel vermoeiend. Met zo'n hele verzameling. Eentje overslaan kan niet, dan krijg je van die scheve gezichten, dat snap je.

Ik vind earl grey zo'n lekker smaakje dat ik ook groene thee met dat aroma heb. Samen met jasmijnthee mijn favoriet.

Weet je wat ook heel lekker is? Een beetje water boven een waxinelichtje (of een geurbrander, als je die hebt), met een paar druppels bergamotolie erin. Krijg je meteen een goed humeur en betere concentratie van.
En zo te horen met al dat werk kan Jan Paul dat goed gebruiken.

Ingrid zei

Water IN EEN BAKJE boven een waxinelichtje, bedoel ik dan hè. Anders wordt het wel heel erg zweverig.

Jeska, ik heb ook het idee dat mannen meer koffie drinken en vrouwen meer thee. Ik vind koffie lekkerder ruiken dan smaken, ik drink het maar zelden.
Maar de statistieken worden vast geheel in evenwicht getrokken (of in de war gegooid) door Bibi, die verslaafd is aan koffie. Maargoed, dat zou ik misschien ook wel zijn als ik melk in mijn thee gooide.

Jan Paul zei

Ja, ik denk ook dat mannen meer van koffie zijn.

Ik denk dat mannen sowieso meer van sterke smaken zijn (jenever, mosterd, sambal) en vrouwen meer van subtielere. Dat zou Miebeth eens moeten onderzoeken.

Maar die is er nooit als je haar nodig hebt.

Miebeth Zalfjes zei

Zeur niet.

Ingrid zei

Hm, ik hou anders ook erg van sambal. En pittige specerijen. Alleen zijn mijn darmen het nooit met mij eens.
Ik denk wel dat het zo is dat vrouwen subtielere smaken over het algemeen beter kunnen onderscheiden.

Ingrid zei

Ik las trouwens net dat mensen die veel koffie drinken meer last hebben van harde geluiden.
Dus rond Oud & Nieuw zou ik een theedieet aanbevelen.

bibi zei

Ingrid, ik verslaafd aan koffie? Wie heeft je dat verteld? 1 kop per dag, heel soms als ik onderweg ben 2. Daarna ben ik al druk genoeg.

Ingrid zei

Excuses, Bibi, dat ik je zomaar van een niet-bestaande koffie-verslaving betichtte. ;-) Misschien dacht ik dat omdat je altijd zo smakelijk over koffie praat.

Om het goed te maken speciaal voor jou een grappig filmpje (een kleianimatie met circusdieren van de makers van Wallace & Gromit): http://www.youtube.com/watch?v=NlJ7x45dQ8E&feature=related

ted zei

Bibi? Koffie? Daar kan toch geen mayonaise in?

bibi de mayogek zei

Precies Ted. Vandaag tot mijn vreugde in de NRC een MAYONAISE TEST. Nu ken ik alle mayo's die daar worden getest natuurlijk. Mijn favoriet staat er alleen niet bij: Devos Lemmens. Maar Stokers is ook heel erg goed en die scoort niet eens als beste. Altijd weer die gore Helmanns. Wat is dat voor een overschatte drab.

bibi zei

Stokes bedoel ik.

Ingrid zei

Bibi, ken je de mayo van Delhaize, een Belgisch supermarkthuismerk? Naar keuze met citroen of extra ei. Erg lekker, vind ik. (die kan ik voor je meenemen als ook eens wilt proeven, eind volgende maand ben ik weer in België)
Al is mijn favoriet de mayonnaise de Dyon van Amora, gewoon bij AH te koop.
De meeste Hollandse mayo's zijn veel te zoet en/of te wee van smaak. Bleh.
Bij mijn buurtsuper hadden ze laatst allerlei sauzen van Devos Lemmens. De tartaarsaus is erg lekker. Maar mayo van jouw favoriete merk hadden ze niet. Waar koop jij die?

Ingrid zei

En heb je het filmpje al bekeken?

bibi zei

Filmpje bekeken, leuk.
Amora en Delhaize. Ik ken ze beide, maar ze zijn het toch niet helemaal voor mij. Dus je hoeft niet te sjouwen. En ehh Stokes, ja die proefde ik in Amerika. Een potje van 10 dollar. Ik ben er in Nederland nog niet naar op jacht gegaan. Het rare is dat je er niet van moet uitgaan dat het dan om dezelfde smaak gaat. Zo probeerde ik een keer de Heinz mayonaise uit Engeland, en die was lekkerder dan de Heinz die ze in Nederland verkochten. Het is een vak hoor mayoniste zijn.
ps Mayoniste is de benaming die Ted verzon. Zo zat het toch? Ere wie ere toekomt.

ted zei

Een mayonist is iemand die verslaafd is aan mayonaise (vergelijk alcoholist en nicotinist); een kenner ofwel connaisseur van mayonaise is een mayonaisseur of mayonaisseuze - dat weet toch iedereen?! :-)
Maak je ooit wel eens zelf mayonaise?

Ingrid zei

Dat wilde ik ook net gaan vragen, Ted!

Dat buitenlandse mayo in Nederland
anders smaakt, komt denk ik omdat ze het speciaal voor de import aan de 'Nederlandse smaak' aanpassen. Net zoals de zure augurken die hier zoetzuur zijn. Altijd die schep suiker erin. Wie heeft er ooit bedacht dat Nederlanders dat lekker vinden? Kunnen we de 'Nederlandse smaak' niet eens opnieuw instellen? En dan met Bibi in het mayo-testpanel natuurlijk.