zaterdag, januari 05, 2008

Goede voornemens


Vanaf mijn twaalfde maak ik goede voornemens. Om precies te zijn sinds het begin van de middelbare school. 'Als ik nu alles goed bij hou, goed oplet in de klas en elke dag gedisciplineerd mijn huiswerk maak, dan hoef ik nooit te stressen voor een proefwerk.' En dat zes jaar lang, elk jaar opnieuw. Maar elk jaar ging het vanaf de eerste middag al meteen mis. Dus wérd het stressen bij elk proefwerk en daalden langzaam mijn cijfers in de loop van het jaar richting de gemiddelde temperatuur voor Stockholm in februari. Ik heb nog nooit een paasrapport gehad met minder dan zes cijfers rond of onder de vijf. Maar ik heb het gelukkig altijd wel gehaald. Met een naar boven afgerond minimumrapport.

Bij het studeren ging het ongeveer net zo. Met als gevolg dat ik zelfs nu nog een paar keer per week (zonder overdrijven!) droom dat ik niet ben afgestudeerd en de volgende dag een belangrijk tentamen heb. Dat gaat nooit meer over. Van geen enkele van de goede voornemens die ik ooit heb gemaakt heb ik er een weten vol te houden.

Te weinig zelfdiscipline dus. Het gekke is dat je voor het schrijven ook flink wat zelfdiscipline nodig hebt. Maar dat ging gek genoeg altijd goed. Daar zijn bovendien ook deadlines voor. Maar dit jaar is het anders dan vroeger. Tot vorige maand werkte ik nog twee dagen per week bij een raclamebureau. Aan het eind van de maand kreeg ik dan weer veilig wat geld overgemaakt. Daar moet ik nu zelf voor zorgen. Bovendien zijn de deadlines voor het komende jaar zo strak, dat ik elke dag wel gedisciplineerd, lang en goed moet werken.

Voor dit jaar had ik dan ook als voornemen om elke dag gediciplineerd, lang en goed te werken. En dat gaat al een paar dagen goed. Maar dat moet ook wel, want het mes stat al zo dicht op de keel dat het bij de minste verslapping al een beetje begint te prikken.

15 opmerkingen:

ted zei

Is het heel brutaal als ik vraag waarom je niet meer twee dagen bij dat reclamebureau werkt? Is het omdat je er nu drie dagen werkt, of omdat je er helemaal niet meer werkt? Uiteraard durf ik in het laatste geval beslist niet te vragen of je zelf bent weggegaan of dat ze je met leedwezen hebben moeten laten gaan.

coen zei

En je hebt nooit gerookt, teveel gedronken, teveel vuurwerk afgestoken, drugs gebruikt, rondgehoereerd etc.?

Jan Paul zei

Ik ben gestopt omdat ik schrijven leuker vind. Ook vind ik het prettiger om eigen baas te zijn en zelf mijn eigen werktijden te bepalen. En omdat ik zoveel te doen had dat het niet meer samen ging.

Ik blijf trouwens ook wel freelance reclameteksten schrijven. Tegen een uiterst aantrekkelijk tarief trouwens. Zeker gezien de enorme kwaliteit van de teksen.

En Coen, ik heb nooit verslavingsproblemen gehad. Behalve dan die van de spelletjes op mijn computer (spider solitaire) die mij van het schrijven af hielden.

Wel heb ik me zo nu en dan eens voorgenomen om wat assertiever op te stellen. Ook nooit gelukt.

Jan Paul zei

Oh ja, da's ook nog wel leuk. Ik heb me heel vaak voorgenomen om push-ups te doen. En dan begon ik met elke dag tien keer opdrukken en dan zouden er elke week twee push-ups bijkomen. Uiteindelijk zou ik dan met gemak tweeduizend keer kunnen opdrukken en heel gespierd zijn.

Dat is dus wel gelukt. Ahum.

ted zei

Zeg eh, kan ik dat ouwe baantje van jou dan krijgen? Ik wil ook reclameteksten schrijven tegen een aantrekkelijk tarief.

Jan Paul zei

Mag ik dan Papieren Museum 4 schrijven?

coen zei

Ik ben al van het roken af en aan 'spider solitaire' was ik ook erg gehecht (evenals Pinball), maar sinds mijn computercrash vorig jaar zijn alle programma's wel op mijn nieuwe harde schijf gezet, behalve de spelletjes van Windows. Ik krijg niet heel veel zin in Pinball!!!

(Vandaag overigens Kinderen van Amsterdam gekocht in leuke Groningse kinderboekhandel.)

ted zei

Ja hoor, schrijf Papieren Museum 4 maar! - Zou je daar zin in hebben? Het is hééééél veel werk!

Jan Paul zei

Ik gebruik wel een ghostwriter.

coen zei

Ja kom, doe het zelf. Ik heb wel meer te doen.

Jan Paul zei

Reclameteksten schrijven tegen een aantrekkelijk tarief zeker.

Jan Paul zei

In het kader van mijn nieuwe goede voornemens moet ik eerst een tijdje constructief gewerkt hebben voordat ik van mezelf een nieuw stukje op het blog mag zetten. Daardoor zullen de nieuwe posts voortaan wat later op de dag verschijnen.

Vreemd genoeg geldt dat ook voor de bijdragen van de andere medewerkers. Heel gek.

Ingrid zei

Ja zeg, onder het mom van goede voornemens ons langer laten wachten. Mooi is dat. En Radio Canna is ook al uit de lucht.
Schiet eens een beetje op met dat stuk.

Ingrid zei

En anders laat je het je secretaresse maar schrijven. Meestal zijn die slimmer dan hun bazen, dus dat moet geen probleem zijn. ;-)

Jan Paul zei

Deze secrateresse? Schrijven? Mocht ze willen.