dinsdag, januari 29, 2008

De ster uit het verleden: Richard O'Sullivan

Toen hij nog piepjong was ging Richard O'Sullivan een paar weken op vakantie in Ierland. Het waren leuke weken, maar toen O'Sullivan terugkwam had hij een zwaar Iers accent. Zo zwaar zelfs dat hij er niet meer van af kwam. Zijn ouders stuurden hem daarom naar een toneelschool. En zo begon zijn acteercarrière. Op zijn achtste speelde hij al in zijn eerste speelfilm, It's Great to be Young!.

O'Sullivan speelde in het begin vooral in films. Zoals The Young Ones van en met Cliff Richard en Cleopatra, met Liz Taylor. Toen ITV ontdekte dat zijn sterkste kant op het terrein van de comedy lag, begonnen de tv-series. De bekendste zijn natuurlijk Man About the House, Robin's Nest en Dick Turpin.

De laatste grote rol had hij tot 1988 in de serie Me and my Girl, als weduwnaar met een puberdochter. In de jaren negentig speelde hij op eigen verzoek vooral gastrollen. De allerlaatste keer dat hij als acteur verscheen was in 1996 in de comedy Holed, als tegenspeler van Tony 'Baldrick' Robinson. Daarna verdween hij uit de spotlights.

In 2003 kreeg O'Sullivan een beroerte. Het gaat nu goed met hem, maar hij woont wel in een verzorgingshuis. Een bijzonder tehuis overigens. Het is helemaal gesponsord door artiesten en is dan ook alleen toegankelijk voor patiënten die een carrière als zanger, presentator of acteur achter de rug hebben.

10 opmerkingen:

ted zei

Dan zou dat dus kunnen betekenen dat die drie andere heren op de foto bij het vorige hoekje óók bekende Engelsen zijn!

ted zei

Niet het vorige "hoekje", maar het vorige stukje.

Jan Paul zei

Het zou kunnen, maar ik herken ze niet. Ik heb ook gekeken op de website van het desbetreffende tehuis in kwestie, maar daar zijn ze heel zorgvuldig met hun patiëntgegevens...

Marijn zei

Allen! Inmiddels ben ik groot fan van deze blog.
En helemaal na de entry van vandaag! Regelmatig sta ik in de MediaMarkt met de DVD's van Dick Turpin in handen, maar dan koop ik hem elke keer niet. Waar vind ik de tijd om ze te kijken? Bovendien: het zal vast tegenvallen. Maar wat heb ik meegeleefd destijds met Dick Turpin, en zijn trouwe maatje Swiftnick. Inmiddels begrijp ik ook dat diens naam iets betekent als SnelJat! Wat zou Turpin betekenen? 'Dick', dat kennen we wel, hoewel die nooit uit de broek kwam, gelukkig.
Volgens mij heeft O'Sullivan genen die verwant zijn met die van Bas van Toor, alias Bassie. Vandaar ook Rotterdam?
Tot slot: ik dacht toch echt dat onze helden van toen precies zo bleven zoals toen. We hebben deze held per slot van rekening nog kunnen volgen in Man About The House. Dus erg veel veranderen zou hij niet. Dacht ik...
Ave! Marijn

coen zei

Ik word er ook wel een beetje treurig van. Bekende mensen moeten als stripfiguren leeftijdloos blijven.

Gina zei

http://www.televisionheaven.co.uk/robinsnest.htm

Dat vliegt al door mijn hoofd sinds de naam van deze acteur onthuld werd. Robin's Nest, ook een serie met O'Sullivan. Bovenstaand een linkje met een samenvatting. Hij schijnt bovendien ook nog een muzikant geweest te zijn...

ted zei

Het is toch goed om te zien dat die mensen ouder geworden zijn? Het alternatief is dat ze dood zijn.

Jan Paul zei

Hé Marijn! Wat grappig dat Michiel je op dit blog heeft gewezen. Geen idee wat 'Turpin' betekent. Het is een gewone achternaam, net als Turpijn bij ons.

Misschien binnenkort een stukje over de echte Dick Turpin. Schijnt helemaal niet zo'n innemende persoon te zijn geweest als onze televisieheld.

Marijn zei

Meteen een stukkie input voor een eventuele volgende O'Sullivan-special: de betekenis van Turpin. Ik kon het gewoon niet laten liggen.
Het enige verwante woord in het Engels (volgens mijn Van Dale Handwoordenboek E-NL) is 'TURPITUDE' dat betekent: 'verdorvenheid'.
Éven te rade gaan bij onze oude vertrouwde Romeinen: 'TURPIS' betekent:
1: lelijk 2: misvormd 3: ontsierend 4: schandelijk 5: onzedelijk 6: geschandvlekt 7: onaanzienlijk - en verwante verbuigingen en werkwoorden als: turpare, turpiculus, turpificatus, turpitudo en turpilucri-cupidus. Dat laatste is in Moscowitz-taal: 'begerig naar schandelijke winst'.
Da's wel genoeg kennis uit een boekje...

Jan Paul zei

Nou, dan moet Dick Turpin wel een infaam en abject persoon zijn geweest.