zaterdag, januari 19, 2008

Bad of douche? (door Ingrid)

Zoals er katten- of hondenmensen zijn, zijn er bad- of douchemensen. Natuurlijk zijn er mensen die van allebei houden, maar de meesten hebben wel een voorkeur.

Zelf ben ik een echt baddermens. Languit in een warm bad, geurende olie erin en weken. Soms met een boekje, of met een maskertje, maar meestal alleen met mijn eigen gedachten.

Natuurlijk, soms vind ik douchen ook lekker. Vooral in de zomer, of na het sporten. Scrubben, soppen, afspoelen. Het gaat snel en je voelt je tintelend fris. Maar die enorme douchekop recht boven mijn hoofd, of waterstralen midden in mijn gezicht, nee. Dat gaat mij te ver. Ik sta in bad en spoel me af, daar is het mee gezegd. Dus echt douchen is dit niet. Niet dat ik een keus heb. In onze badkamer is alleen een bad, onder een schuin dak. Dus ik kan ook niet meer dan me afspoelen.

Mijn lief is een douchemens.
In het vakantiehuis dat we de laatste twee zomers huurden, was een douchekop formaat landmijn, waar hij zuchtend van genoegen recht onder ging staan. Binnen een straal (letterlijk) van drie meter was alles nat. Ik gunde het hem van harte, hij moet de rest van het jaar thuis badderen. Gelukkig was er ook een kleine handdouche. Voor mij.

Zou het er iets mee te maken hebben of je ochtend- of avondmens bent? Gokje: badmensen zijn avondmensen, douchemensen zijn ochtendmensen (of in ieder geval: erg drukke mensen die gedwongen ochtendmens dan wel douchemens zijn geworden).

Hoe zit dat bij jullie?

7 opmerkingen:

Ed, Jet en Fred van de Kabouterhubo zei

Als het regent nemen wij altijd een douche en als het niet regent baden wij in het ven. Onze collega´s van de Dwerggamma modderen liever in de sloot!

Ans, Hans en Frans van de dwergengamma zei

De medewerkers van de Kabouterhubo baden náákt! Wie hun bolle buikjes wil zien moet een zonnebril meenemen, anders word je verblind door hun blotebillenwitheid!

ot, lot en got van de kobeldenkarweimarkt zei

al dat gereinig bah, je hele afweersysteem gaat eraan.

john irving zei

Ik ben een erkend avond-/nachtmens dat vrijwel dagelijks douchet, maar hoogst zelden baadt. Vind het verrukkelijk me vanuit hurkhouding in íets warmer dan warm badwater te laten zakken, maar zodra ik ‘door’ ben, lig, verveel ik me. Boeken en tijdschriften: leuk, maar ze worden áltijd nat en op enig moment dien je je lectuur te onderbreken om het badwater op temperatuur te brengen. Ik, nachtmens, ben geen badderaar: - lang leve de douche.

Ingrid zei

Van 'John Irving' had ik niets anders verwacht dan een uitzondering op de (nog onbestaande) regel. ;-)
Kunnen we de komende week nog een bijdrage verwachten? Al dan niet onder pseudoniem?

(In de stijl meende ik een gewaardeerd -en gemist!- schrijver van een eind vorig jaar opgeheven blog te herkennen.)

ed, jet en fred van de kabouterhubo zei

Wij lezen ook altijd onder de douche! Bij voorkeur het huis-aan-huis-krantje met aanbiedingen van de Kabouterhubo!

ans, hans en frans van de dwergengamma zei

Wij gebruiken het huis-aan-huis-krantje van de Hubo ook altijd... op het toilet!