maandag, januari 14, 2008

45 miljoen

Vandaag is bekend geworden dat er in 2007 ongeveer 45 miljoen boeken verkocht zijn. Een record. Fijn en goed nieuws. Maar ergens is het ook ronduit stuitend. Want het betekent dat er iets minder dan drie exemplaren per Nederlander zijn gekocht. En dat geeft aan hoeveel mensen er totaal geen boeken kopen. Ga maar na hoeveel boeken de gemiddelde lezer van dit weblog jaarlijks leest en koopt (De echte lezers natuurlijk, niet de pippilangkousgoogelaars. NIPO-onderzoek heeft aangetoond dat de gemiddelde lezer van dit weblog tussen de acht en de tachtig jaar oud is, een IQ van rond de 140 heeft, een uitstekende smaak heeft, niet van vuurwerk houdt en een bloedhekel aan de Volkskrant heeft).

Een klein groepje mensen koopt dus heel veel en een enórme groep koopt niets. Want wie leest, koopt veel meer dan drie boeken per jaar.

23 opmerkingen:

FRank zei

Zit de verkoop van tweedehandsboeken hier ook bij? Want die heb ik veel meer gekocht dan nieuwe.

Jan Paul zei

Euh, Marieke... Weet jij het antwoord op deze vraag?

bibi zei

Gekkie, Sonja Bakker hoort ook bij die 45 miljoen. En ook die spirituele boeken van The Secret enzo. Je moet bij boeken niet meteen aan literatuur denken, maar vooral aan lectuur.

Jeska zei

Het laatste deel van Harry Potter kwam in 2007 uit! Dat zal het getal ook opgejaagd hebben

Gina zei

M'n ouders hebben de VARA gids en daar staat altijd iets in over 'bekende' koppels, of in ieder geval waarvan er eentje bekend is. De meeste vragen gaan over hun televisiekijk-gedrag. Onlangs ook Sonja Bakker en haar man/uitgever. Telkens als ik die rubriek lees, denk ik achteraf waarom, in hemelsnaam. En wat schrikbarend is, is dat de meesten hartstikke dol zijn op Paul de Leeuw en het praatprogramma van Witteman & Pauw.
(heb de betreffende Vara gids, het dubbeldik eindejaarsnummer erbij gehaald, ja, Nino knipt er de weetjes over films enzo uit voor zijn archief)
Sonja Bakker noemt zelf als favoriet boek 'De Vliegeraar' van Khaled Hosseini; Tijdschrift: Delicious; Krant: De Telegraaf;
En ze is gek op Carolien Tensen's Babyboom vanwege de ontroerende verhalen. Ook Natasja Froger's Hart in Aktie gaat er in huize Lenting/Bakker als gesneden vetarme en suikervrije peperkoek in.
Sorry. Ik mag niet om andere mensen lachen, al helemaal niet als ze zich gewillig voor Buis & Haard bijna bloot geven.

Het begrip 'boekhandel' en het fenomeen 'boek' is inderdaad 'verlectureerd'.

coen zei

@ Gina: voor een relaxter leven: koop geen tv-gids meer. Ik ben al bijna een jaar van de Vara-gids af en anderhalf jaar van Vrij Nederland. Naarmate je minder leest erger je je ook minder.
@ Jan Paul Ik denk dat dat boek bij Nieuw Amsterdam de getallen nogal heeft aangejaagd (of kun je nog niet stil gaan leven van de royalties).

Thea zei

Al 45 miljoen boeken in 2008 - in slechts twee weken! Dat belooft wat voor de rest van het jaar! ;-)

Jan Paul zei

Oh ja, uit onderzoek bleek dat de gemiddelde bezoeker van dit blog niet alleen intelligent is en een goede smaak heeft, maar ook nog bijdehand is.

marieke zei

Sorry, gisteren de hele dag op Vers voor de Pers, dus zie de bovenste vraag nu pas. En deze cijfers zijn op basis van kassa-gegevens van de algemene boekhandels in Nederland. Dus niet de specifiek tweedehandsboekwinkels. Maar in sommige algemene boekhandels worden wel tweedehands boeken verkocht en dat telt dan weer wel mee, maar is volgens mij slechts een marginaal aandeel. Snappen jullie het nog???

Jan Paul zei

Het hangt er dus van af of Frank de boeken bij de tweedehandsafdeling van een reguliere boekwinkel heeft gekocht of bij een echte tweedehandsboekwinkel om in de statistieken een rol van betekenis te spelen.

Jeska zei

Ah, 2008. Ik heb slordig gelezen en las 2007.
Boeiend verhaal Marieke!

Jan Paul zei

Nee hoor. Er staat 2007. Stond er al die tijd al. Echt waar. Jawel. Heus. Daar lieg ik niet over. Waarom zou ik. 2007. Echt. Tralalala. Mooi weer hè?

marieke zei

Ik ben dol op cijfers! Moet ik ook nog een verhaal vertellen over extrapolatie of over hoe je begrotingen en prognoses opbouwt? Lang leve Excell!!!

Jeska zei

Ik ben benieuwd, Marieke! Leerzaam!

Wat grappig dat je cijfers zo heerlijk vindt.
Ik heb altijd het idee dat cijfers mij willen plagen en stiekem op een verkeerd plaatsje gaan staan. Of verstoppertje gaan spelen. Of zichzelf, gewoon voor de aardigheid, verdubbelen.

Ingrid zei

Verdubbelen kàn heel prettig zijn. Vooral als het een positief saldo betreft.

Ingrid zei

Nog even over die boeken: ik koop en lees er natuurlijk (gelukkig) meer dan drie per jaar (niet noodzakelijk dezelfde drie). Maar ik leen er ook veel bij de bieb. Vanwege gebrek aan geld en kastruimte. Hoe tellen ze dat mee?

marieke zei

@Jeska, nee joh, cijfers zijn best grappig. Kijk niet dat wiskundeA-geneuzel. Dat is stom. Dan doen ze net of cijfers verhalen en letters zijn en dat is natuurlijk niet zo. Als rechtgeaarde alpha koos ik voor wiskundeB (en biologie) in mijn pakket. WiskundeB is super. Dat is net goochelen. Nou ja, het analysegedeelte dan. Vergelijkingen oplossen met onbekenden, superleuk, beetje strepen en logisch denken en hup daar was het antwoord. Jammer alleen dat ook meetkunde er bij hoorde. Dat vond ik niets en daarbij was mijn leraar kleurenblind. Dus als die het had over de groene deellijn, dan wist iedereen dat hij die rode bedoelde behalve ik.

Statistiek is ook leuk. Maar niet op de universiteit, want dan is het bijklusje van iemand die eigenlijk alleen maar met letteren bezig is en dus eigenlijk zelf niet snapt wat hij aan het doen is.
Heel fijn.

Jeska, ik zal je graag een keer de wonderen van excell tonen. Er zal een wereld voor je open gaan.

Overigens vind ik letters nog wel steeds leuker, dat dan weer wel.

Jan Paul zei

Vroeger had je een spelletje op tv en dat heette 'Cijfers & Letters'. Was best leuk. Ik zag het later nog eens op TV-5 in Frankrijk.

Wie presenteerde het ook alweer? Bob Bouma, geloof ik.

De openingstune kan ik zo tevoorschijn toveren in mijn hoofd. Klinkt erg Tony Eykisch.

Jeska zei

Marieke, ik zie er naar uit om samen de wereld van Excell binnen te gaan! Het te aanschouwen door jouw ogen.
En wat een mooie uiteenzetting. Je liefde voor cijfertjes straalt er van af. Mijn liefde ligt meer bij beelden/vormen en letters. Maar wie weet...misschien ga ik nog van die cijfers houden.

@Jan Paul, ja! Bob Bauma. Dat was die man met forse neus. Waar is die man? Of ís hij niet meer?

Ingrid zei

Jaha, en daar hebben we weer een kandidaat voor de rubriek Ster uit het verleden!

marieke zei

@ Ingrid, eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het met die liefde een stuk minder gesteld is als ik met mijn begrotingen in de rode cijfers kom. Dan is het meer een haatverhouding. Grappig dat je zegt dat die liefde er af springt. Want ik vind het vooral leuk omdat het net goochelen is. Hihi.

Gina zei

Over bieb gesproken!
Jan Paul en anderen die boeken hebben geschreven welke in de bibliotheken te leen zij.. kennen jullie Stichting LIRA??

http://www.cedar.nl/lira/

voor elk uitgeleend boek krijg je geld. zo ontvangen wij ook centjes (en da's precies wat wij krijgen hahaha) voor de Daarom boeken, ze worden blijkbaar gebruikt als naslagwerk voor middelbare schoolscripties zo heb ik me laten vertellen.

als je weet welke van je boeken in de bieb te leen is, maak je een lijst van de titels en dan krijg je voor elke keer dat een boek is uitgeleend geld. er zijn aanvraagformulieren etc die je in moet vullen en daarna gaat het vanzelf :-)

@Coen: als de week voorbij is, krijgen wij de VARA gids van mn ouders voor de filmnieuwtjes en relevante plaatjes. zelf gebruiken we teletext en internet als we willen weten wat er op de buis is. In Wallonie zijn we gelukkig gevrijwaard van de commerciele zenders, zowel de Nederlandse als de Belgische. Maar we betalen wel een fiks bedrag aan kijkgeld. En ook al hebben we nu NL 1,2 en 3, we kijken nog het meest naar Een en Canvas (Vlaams), de Duitse zenders en de BBC's.

En soms is Mens Erger Je Rot toch wel leuk, hoor, ik geef het eerlijk toe. Die Buis & Haard rubriek combineert exhibitionisme met voyeurisme... je ziet hoe 'bekende Nederlanders' wonen, hun keuken of huiskamer of salon of tv kamer etc etc.

Jan Paul zei

Ik kreeg vorig jaar 400 euro van de Lira. Helaas was het een foutje. Driekwart behoorde toe aan een andere J. Schutten...