donderdag, december 06, 2007

Afvallen met...

Een jaar geleden zag ik op de Amerikaanse bestsellerslijst van Amazon een boek op één staan met de titel: What Would Jesus Eat? The Ultimate Program for Eating Well, Feeling Great, and Living Longer. Een split-second overwoog ik nog of dit boek serieus bedoeld was. Al snel bedacht ik dat dat niet zo kon zijn. Een boek met die titel, oké, dat gaat nog. Maar als bestseller? Nee.

Dit moest een boek zijn van een hippe begin-dertiger uit New York met een brilletje en eigenzinnig geknipt haar. Een briljant boek vol cynische humor en verrassende beschouwingen op de wereld. Overladen met lof door alle grote serieuze bladen en kranten.


Gisteren ontdekte ik dat het boek wel degelijk over afvallen met Jezus gaat. Er is ook een boek van dezelfde auteur dat heet ´The Bible Cure for Weight Loss and Muscle Gain´. De filosofie erachter is verbazend simpel. Jezus was dun (en gespierd?). Dus als je eet zoals Hij, dan val je af. Brood en vis eten dus, glaasje rode wijn erbij, geen varkensvlees en heel veel water drinken. Maar ik denk niet dat ze veertig dagen hoeven te vasten in de woestijn op een dieet van sprinkhanen.

Miljoenen Amerikanen zweren er dus bij - nou ja, niet letterlijk natuurlijk. En het werkt, want ze vallen allemaal kilo´s en kilo´s af. Tot nu toe tenminste. Wij hebben Sonja zij hebben Jezus. Het enige waar ik nou bang voor ben... Wij kennen de SAS-dag, de schijt-aan-Sonjadag. Ik hoop niet dat ze daar de SAJ-dag hebben.

7 opmerkingen:

ted zei

Jezus was dun (en gespierd)? Ja, en hij was ook blond en westers blank!

Jan Paul zei

Hij lijkt wel een beetje op Mel Gibson. En die heeft het óók niet altijd even makkelijk, als je zijn films zo ziet.

Gina zei

nou, ik heb wel eens stukken gelezen waarin beweerd werd dat Jezus allesbehalve blond en ook niet blank zou zijn geweest.
misschien schrijft iemand binnenkort wel het Neanderthaler kookboek? met mooie illustraties er bij...?

FRank zei

Lijkt me een mooie taak voor Jacobus, Gina.

Jan Paul zei

Nou, er ís al een oerdieet. Volgens het principe dat de mens duizenden jaren lang als jager-verzamelaar heeft geleefd en dat onze spijsvertering daar nog op ingesteld is.

Je moet dan alles rauw eten en je mag alleen in de herfst vruchten eten. Dat was vroeger immers ook alleen dan voorradig. Nou ja, immers. Duizenden jaren eerder en langer leefde de mens vooral op plekken waar vruchten het hele jaar door verkrijgbaar waren.

Beetje dom dieet.

coen zei

Wat ie ook at: erg oud is hij er niet mee geworden.

Gina zei

ja, ik las uiteenlopende zaken over wat Neanderthalers wel dan niet als voedsel nuttigden. de een zegt veel vlees, de ander zegt groente en fruit en dat ze voor dat laatste veel moesten reizen.
en rauw eten.. mn moeder zei vroeger altijd dat we wormen kregen als we rauw vlees zouden eten, wou bij vriendinnetjes ook beslist geen filet americain op brood.
ik dacht meer aan een flauwekul boek overigens, als parodie op al die dieet-enthousiasten. haha, en inderdaad Coen, oud zijn ze als mensentype niet geworden.

en over Jan-Paul's Jezusboek, ik vond er nog een BBC artikel over http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4541849.stm

http://www.theage.com.au/articles/2003/02/24/1046063961285.html

en dit op een Australische site. die Amerikanen toch :-)

dieet, stoppen met roken... het is de consument waar druk op gelegd wordt, altijd de eindgebruiker. nooit degenen die de middelen leveren of fabriceren. je hoort of leest niks over sigarettenfabrieken die hun toko moeten sluiten, toch? of dat supermarkten en masse geen suikergoed en koekjes meer verkopen. of per klant maximaal 1 doos.