zondag, november 11, 2007

Jagers

Ik ben met Sien in de bossen. Sien is helemaal hysterisch van geluk, maar dat wordt zo nu en dan verstoord door schoten. Jagers.

Nou hebben de jagers gelijk. Er zijn te veel zwijnen op de Veluwe. Klopt. En een goed gericht schot is humaner dan de hongerdood in de winter. Klopt ook. Maar de gretigheid van die jagers bevalt me voor geen meter. Stel, je ziet een konijn of wild zwijn. Wat is dan je eerste reactie? ´Wat een prachtig beest´ lijkt me. Of ´Aah, wat lief´. De jager denkt: ´Snel. Aanleggen.´ Pisvolk.

6 opmerkingen:

ted zei

En hoe reageert Sien als ze die zwijntjes ziet?

Jan Paul zei

Om zwijntjes te zien moet je
heel lang roerloos stilzitten. Dat lukt Sien niet.

Of je moet net zoals de jagers aan het eind van een wildtunnel gaan zitten. Dan kun je elk dier dat uit de tunnel komt meteen op de korrel krijgen vanuit je beschutte jagershokje (op twintig meter afstand).

ted zei

Ze rúíkt ze toch? Gaat ze ze niet achterna? Of roep je haar onmiddellijk terug?

Jan Paul zei

Op de plekken waar zwijnen komen mag Sien niet los lopen.

Ze rent wel konijnen, eekhoorns en katten achterna. Maar soms blijft zo´n kat of (myxomatose) konijn zitten. Dan weet Sien ook niet meer wat ze moet doen. Ze snuffelt dan een beetje en loopt weer door.

Jeska zei

Ik had het al op het nieuws gehoord. Het is heel akelig.
Ik ben het volkomen met je eens... Pisvolk.

Ingrid zei

Grappig genoeg las ik gisteren John Green (19 keer Kahterine), waarin een komische everzwijnjachtscène voorkomt. Voor wie het nog moet lezen: er raakt geen everzwijn gewond. Gelukkig.