dinsdag, november 06, 2007

Hersftblaadjes (door Miebeth Zalfjes)

Waarom zijn de herfstblaadjes het ene jaar mooier dan het andere jaar? Nou, dat is heel simpel.

In de zomer zijn de bladeren groen. Die groene kleur komt door de grote hoeveelheid chlorofyl in de bladeren. De kleuren geel, bruin en oranje zitten er ook al in, maar in zo´n kleine hoeveelheid dat ze onzichtbaar zijn door het groen.

In de herfst verdwijnt het chlorofyl. De kleuren geel en oranje blijven dan achter. Maar soms zie je ook een mooie kleur rood. Die kleur komt door de aanwezigheid van glucose in het blad. Zodra het plotseling koud wordt maken de bladeren extra glucose aan. Die glucose beschermt de bladeren iets beter tegen de kou. Ze verlagen het vriespunt. Zo gaan ze dus langer mee en kunnen ze de boom langer van voeding voorzien.

Verder speelt de hoeveel regen in de herfst nog een belangrijke rol, maar dat is voor jullie te ingewikkeld.

Voor de mooiste kleuren heb je dus nodig: A veel zon, B weinig regen in de herfst en C een plotselinge kou.

19 opmerkingen:

Jan Paul zei

´... dat is voor jullie te ingewikkeld´? Speak for yourself Miebeth!

Altijd een Kabouterhubo bij u in de buurt! zei

"Voor de mooiste kleuren heb je dus nodig: A veel zon, B weinig regen in de herfst en C een plotselinge kou..."

...en D: onze 3-halen-2-betalen blikken verf in de exclusieve Premium Autumn Collection. Nu alléén verkrijgbaar bij de Kabouterhubo! Bij de Dwergengamma hebben ze alleen rotspullen!

Jeska zei

Miebeth, ik vind je leuk. Heb je al een boek geschreven eigenlijk?

Meneer kabouter, pas ik als mens (qua formaat) in de kabouterhubo?
Of blijft het voor ons reuzen enkel bij windowshopping?

Bob Ross zei

And some Cadmium Yellow to paint a lot of happy little leaves. And you know what? Let´s use some Van Dyke Brown and paint another tree. ´Cause everybody needs a friend.

minipraxis zei

Bij de Kabouterhubo en de Dwergengamma kun je je kont niet keren. Kom daarom naar de Minipraxis. Bij ons vindt u alles wat u nodig heeft voor uw herfstdecoraties.

Wacht niet tot het straks is,
kom nú naar de Minipraxis!

Ingrid zei

(even op de zaken vooruit lopen, maar ach, dat doen ze in de winkels ook al)
Heb je Christmas Eve van Bos Ross al, Jan Paul?

Jan Paul zei

Christmas Eve van Bob Ross? Wattisdà?

Ingrid zei

Een aflevering van The Joy Of Painting, waarin Bos Ross lekker met sneeuw in de weer is. Leek me wel iets voor jou.

Ik kom er trouwens net achter dat in Rotterdam op ETV op maandag en zaterdag Bob Ross uitgezonden wordt.

Jeska zei

Jongens... Bob Ross... Toe nou!
Sorry Bob.

Ingrid zei

Ja Jeska, Bob Ross. Geweldig om naar te kijken. Je raakt in trance. Mediteren en lachtherapie tegelijk. Zolang er nog geen Teken mee met Jeska op tv is, moeten we het ermee doen.

P.S. Jeska, waar blijven die door jou getekende herfstblaadjes vervende kaboutertjes nou? (zie comment onder "Mooi")

Hoe hard is dat contract bij Canna? Mag je ook af en toe uitstapjes maken? Want dat op-kamers-in-Antwerpen-verhaal wil ik eigenlijk ook best horen.

Ingrid zei

Kom op Jan Paul, wapper eens met wat secundaire arbeidsvoorwaarden.

Jeska zei

“Mijn eerste nacht op kamers” is in voorbereiding, Ingrid. Ik denk dat ik het Jan Paul vanavond toestuur. Maar hij is natuurlijk Opper-blog dus hij beslist of en zo ja wanneer het te lezen is!
En de kabouters. Leuk! Ik zag ze ook zo voor me. Maar ik red het niet…! Deadlines zitten te plagen! Ik ben wel zeer verguld met je lof over mijn tekenwerk. Dank je wel!

Ingrid zei

Hoera! Ik verheug me nu al op je stuk. Sterkte met de deadlines.

Jan Paul zei

Ingrid heeft gelijk Jeska. Kijken naar Bob Ross is een soort hersenmassage. Het is onmogelijk om na tien minuten Bob Ross nog gestresst te zijn.

Of het mooi is dat is vraag twee. Zijn werk is in elk geval interessanter dan dat van die ellendige nare Spencer Tunick met z´n fototoestel. Maar dat zegt niets.

Nee, het gaat puur om het meditative aspect. Alsof je hersenpan zachtjes gestreeld wordt met een veertje.

Jan Paul zei

Jeetje. Je kan niet eens een reactie schrijven of er piepen alweer twee comments tussendoor.

Ben benieuwd naar je stuk Jeska!

Ingrid zei

P.S. Vervende kaboutertjes zijn ook morgen leuk. Of overmorgen. Of... ach, het is nog herfst tot 21 december.

En anders: Kerstboomoptuigende kaboutertjes, sneeuwpopmakende kaboutertjes, vloekend in de wr geraakte kerstlichtjes uit elkaar prutsende kaboutertjes.... Jeska-tekeningen zijn alle seizoenen leuk.
Misschien kun je een eigen kalender uitbrengen! (En dat tv-programma lijkt me ook wel wat. Jan Paul kan vast een betere titel verzinnen dan Teken mee met Jeska, maar als voorlopige werktitel om de PR op te starten lijkt hij me prima.)

Ingrid zei

"in de wAr" natuurlijk, moet hierboven staan.

Maar, Jan Paul, nu weet ik nog niet of je die aflevering kent (heet trouwens Christmas Eve Snow, zag ik).

Blijft Bibi lang in San Francisco? Voor werk of plezier, of beide?

Jeska zei

Misschien heb ik last van beroepsdeformatie, maar ik word niet relaxed van Bob hoor! Ik vind het interessant te horen dat jullie dat wel worden :-)
Ik heb notabene kalenders geïllustreerd, Ingrid. Heel wat jaar geleden. Voor Hallmark.
Een tv show? Maar ik ben camera-shy!
Ik heb ook kabouters getekend, jaren geleden. Ik zal het eens opzoeken.

Ingrid zei

Zolang ik geen Bob Ross schilderijen aan de muur hoef te hangen word ik er heel relaxt van. ;-)

Ach, aan camera's raak je vanzelf gewend, Jeska. Je staat al prachtig op de foto. Dus bewegend moet ook wel lukken. En anders laten we alleen je handen in beeld zien.

Trouwens ook héél fijn om te kijken, als oppepper (als je te slaperig wordt van Bob): oude filmpjes van La Linea. Op de site van TV5 staan ze allemaal. http://www.tv5.org/TV5Site/la_linea/