donderdag, november 01, 2007

Herdersmat

Gisteren was de Avond van het Luisterboek. Een erg mooie avond met een steengoede Joost Zwagerman als presentator en grappige optredens van onder andere Vincent Bijlo en Nelleke Noordervliet. Maar wat mij betreft stal Bas Haring de show met zijn ´herdersmatten´. Een herdersmat is een mat in een paar zetten. Die bestaat er ook in het denken. Je kunt een stelling bewijzen in de vorm van een simpele herdersmat. Een voorbeeld van Galileo Galileï:

Valt een zwaar object sneller omlaag dan een licht object? Voor ons gevoel zou dat logsich zijn, maar klópt het ook? Stel dat je het zware object vastbindt aan het lichte object, wat gebeurt er dan? Het gewicht stijgt, dus hij moet sneller vallen dan de zware kogel. Maar het soortelijk gewicht daalt, dus hij moet minder snel vallen. Die twee constateringen kunnen onmogelijk allebei tegelijk waar zijn. Dus valt een zwaar object niet sneller dan een licht object.

Zo had Bas Haring ook een drieminutenvariant van de relativiteitstheorie, de stelling ´ik denk dus ik besta´ van Descartes en het bewijs dat Eva heeft bestaan.

Die laatste even doen? Ja? Echt? Oké.

Neem alle vrouwen op aarde in gedachte. Ja?
Goed. Neem nu al hun moeders in gedachte. Gedaan? Ja?
Die laatste groep is per definitie kleine dan de eerste, omdat een moeder meerdere dochters kan hebben en een dochter niet meerdere moeders kan hebben.
Neem nu de moeders van de moeder in gedachte. Een nog kleinere groep.
Hun moeders. Nog kleiner.
En ga zo nog heel lang door.
Het kán niet anders dat je uiteindelijk bij één dame uit komt: Eva.

16 opmerkingen:

ted zei

Nou, het bewijs lijkt mij nu wel geleverd! Maar als het met één vrouw begonnen is, dan moeten haar zonen en dochters het met elkáár gedaan hebben om voor nageslacht te kunnen zorgen, want er was niks anders. Dus incest mag best van God?

Jan Paul zei

Nou, dit was zo klaar als een klontje. Maar daarna werd het wat ingewikkelder. Hij zei dat Adam pas 40.000 jaar later geboren werd. Er was alleen geen tijd meer om dat precies uit te leggen.

Om dat te begrijpen, moesten we zijn hoorcollege op cd kopen...

Edward zei

Geweldig. Ik hou van herdersmatjes. Alleen of ermee bewezen is dat Eva als in Eva-specifiek bestaan heeft weet ik dan weer niet. Want misschien heette ze wel Kruizemunta. Of Joppertje. Of misschien heette ze helemaal niet. Misschien werd er nog niet geheten toen.

Jeska zei

Leuk zeg.
Ik ben ook benieuwd naar de drieminutenvariant van de relativiteitstheorie. Maar dan moet je zeker ook de cd kopen..? Of kan jij ons verrassen met een optreden, Jan Paul?

Jan Paul zei

Dan ga ik zeker voor Kruizemunta. En ik heb goede redenen om aan te nemen dat Adam - die van 40.000 jaar na Eva - in werkelijkheid Blavaat heeft geheten.

Jeska, Bas legde uit over de tweede relativiteitstheorie: waarom licht massa heeft. Maar hij ging me daar net iets te snel door de bocht. Volgens mij sloeg hij een stap over. Dus die kan ik niet helemaal achterhalen.

ted zei

Adam later dan Eva? Dat kán helemaal niet, want hoe kon Eva dan uit een rib van Adam komen? Nou?

Jan Paul zei

O ja. Ik heb er zelf ook één: óf tijd bestaat niet óf materie bestaat niet.

Hij gaat zo:

Het is in theorie mogelijk om te reizen in de tijd. Zowel vooruit als achteruit.

Als je terug gaat in de tijd, dan kun je jezelf van tien minuten geleden een hand geven.

In dat geval zouden alle moleculen in je lichaam zich in die korte tijd hebben verdubbeld. Want er zijn twee jezelfs.

Sterker nog, omdat je naar elk punt uit je leven terug kunt gaan, moeten er elk moment oneindig veel jezelfs bij komen.

Dat is niet het geval. Dus of tijd bestaat niet, of materie bestaat niet. Ik gok dat tijd niet bestaat.

Jan Paul zei

Ik geloof niet dat Bas Haring een aanhanger is van de theorie dat Eva uit de rib van Adam is gemaakt, Ted.

Jeska zei

Applaus!!
Prachtig, Jan Paul. Mooi optreden!
Jij kan beter op het podium klimmen dan meneer Bas H.
Want stiekem lijkt Bas me een beetje een arrogant balletje.
(zo kwam hij laatst over in een interview)
Maar of het werkelijk zo is…?

Jan Paul zei

Neeeeee, Bas is allesbehalve arrogant en een balletje. Ik heb ooit samen met hem op Crossing Border gestaan en dat was heel leuk.

ted zei

Tijdreizen en moleculen bestónden helemaal nog niet in de tijd van Eva en Adam, dus díé vlieger gaat niet op, Jan Paul!

Jan Paul zei

Shit.

FRank zei

En ik maar denken dat een herdersmatje het foute kapsel is van een schapenfreak. Ik blijf bijleren op dit weblog.

Bas Haring heeft ook een heel fijne cd met een college over de evolutietheorie. Over hoe dieren en mensen en planten zich nou eigenlijk aanpassen aan hun omgeving en dat alles uiteindelijk uitdraait op hele kleine variaties. Hij maakt dat echt inzichtelijk.

Hee, Jan-Paul, zou je Jacobus Kervel eens kunnen vragen naar de eigenschappen van een goeie ratatouille?

Jeska zei

Vooruit dan maar :-)

Edward zei

Bas Haring is een zeer prettig mens. (En toen ik ooit een avond met hem en anderen doorbracht had hij ook nog eens een roze telefoon. Dus zeg nou zelf!)

Jan Paul: Blavaat? Als in Blavaat Zuverijn de Oude Geitensleper?

Jeska zei

Dat is leuk. Een roze telefoon. Nu ben ik overtuigd!