zaterdag, november 10, 2007

De weekendcolumn: waarom aankopen net konijnen zijn


Of: waarom iedereen Max Havelaarproducten moet kopen.

Want we gaan het vandaag hebben over economie. Google voor de grap eens ´economie´ en ´sneller dan verwacht´ (die laatste tussen aanhalingstekens, zo krijg je ze precies in die woordvolgorde). Je krijgt dan ongeveer 26.000 hits. Dat is vast meer dan je had verwacht hè? Zullen de economen zelf ook vinden. Dat komt omdat die een fout maken. En ik weet welke.

Economen slaan een ding over het hoofd: kopen doet kopen. Aankopen zijn net konijnen. Het begint met een paar en voor je het weet heb je er een heleboel. Dat zit zo.

Wie een hond koopt, koopt meer dan een viervoeter. Hij koopt ook een halsband, een lijn en een leven lang voer. Wie schaatsen koopt, koopt ook een abonnement voor een ijsbaan. Er is zo weinig natuurijs dat je wel naar een ijsbaan moet, anders heb je er niets aan. Wie een piano koopt, is jaarlijks een flink bedrag kwijt aan bladmuziek. En waarschijnlijk ook nog eens aan cd´s met pianomuziek ter inspiratie.

Het is van alle tijden. Wie een dvd-speler koopt, koopt ook dvd´s. Maar dat gold al tweehonderd jaar geleden al voor de toverlantaarn. Daar had je niets aan zonder (peperdure) dia´s. Wie een dure fauteuil kocht, kocht ook antimakassartjes om de bekleding te beschermen. Tegenwoordig bestaan die niet meer, maar dat is om een andere reden. We kopen nu gewoon een nieuwe stoel als de bekleding niet meer naar wens is.

Je moet lang nadenken om uitzonderingen op de regel te bedenken. Boeken zijn een uitzondering. Tenminste, als je collectors items overslaat. Want wie een paar delen van Biggles heeft, wil graag zijn serie aanvullen. Net zolang tot hij ze alle 95 heeft. Voor die laatste exemplaren hebben mensen zelfs kapitalen over. Kamerplanten zijn een uitzondering. Tenminste, als je de Pokon overslaat. Maar dat mag, want dat hebben de planten toch niet nodig. En als je het lommertje over slaat. Maar die zijn toch al bijna nergens meer te verkrijgen. Nog een échte uitzondering? WC-papier.

Zo zie je maar. Kopen doet kopen. En al die extra aankopen zorgen voor economische groei. Daarom groeit (en krimpt!) de economie altijd sneller dan de experts verwachten. Dat geldt voor ons, maar dat geldt ook voor ontwikkelingslanden. Fairtrade-organisaties liggen de laatste tijd onder vuur, maar dat is niet terecht. Ze doen goed werk. Het hogere loon voor de koffie-, cacao- en bananenboeren zorgt ook voor geld voor scholing en infrastructuur. De hele samenleving profiteert er van. Koop dus vooral Max-Havelaarbananen en –koffie.

10 opmerkingen:

Thomas zei

Indrukwekkend. Als die woorden niet rood waren geweest, had ik niet gemerkt dat het woorden-op-aanvraag waren, de samenhang van het stuk is indrukwekkend.
Bovendien een mooi en interessant betoog!

Ingrid zei

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Krijgen we ook een keer een blik achter de schermen? Een making of?

Jan Paul zei

Dank!

Dat is een leuk idee Ingrid. Daar ga ik eens over nadenken.

Jeska zei

Nu roep ik het Jan Paul!
WAUW! Echt mooi heel heel gelukt!

Ingrid zei

Joepie! Leuk.

ted zei

En wie een boek koopt, koopt ook een leesbril.

coen zei

Lommertjes zijn toch nog overal te koop. De laatste keer heb ik er nog een paar gekocht bij de Hema, zo'n dertig jaar geleden.

Jan Paul zei

Krijg ik nog nieuwe woorden voor volgend weekend?

Ingrid zei

theepot

Jeska zei

Sonic boom