zondag, november 18, 2007

Column

Hier had natuurlijk de weekendcolumn moeten staan. Maar er waren maar twee woorden opgegeven (theepot en sonic boom). Da´s nie genoeg. Nou had ik nog een oproep kunnen plaatsen voor meer woorden, maar ik vond het wel lekker rustig zo. Het is hard werken, zo´n column.

Het idee voor de interactieve column komt uit Toomler. Daar kregen Micha Wertheim en Jan Jaap van der Wal aan het begin van de avond tien woorden van het publiek, waar ze twee uur later een verschrikkelijk grappig verhaal van hadden gemaakt. Elke keer weer. Het hoogtepunt was op 29 november 2000. Toen maakte Micha Wertheim zijn column vanwege de Sinterklaastijd op rijm. Het was niet alleen hilarisch, ook metrisch en rijmtechnisch klopte het 100 procent. Hij kreeg een staande ovatie, wat ik in Toomler verder nog nooit heb gezien.

In die tijd vroeg ik zelf aan mijn vrienden of ze mij een paar random steekwoorden konden mailen. Daarmee maakte ik dan mijn eigen column. Ook grappig, en dat lukte keer op keer.

De bedoeling was dat de columns op dit blog ook weer grappig zouden worden, maar telkens werd het weer een serieus verhaal. Om de een of andere reden ben ik vergeten hoe het ook weer moet.

Van de woorden die hier opgegeven werden, zouden Van der Wal en Wertheim met het grootste gemak een grappige column maken. Mij lukt het in elk geval voorlopig even niet. Dus daarom stop ik er maar mee, want de bedoeling was dat het grappig zou worden. Als ik weer weet hoe het moet, dan begin ik er opnieuw mee.

In plaats daarvan iets nieuws. Ook interactief. Jullie mogen bepalen waar ik het komend weekend over schrijf. Ook Miebeth kan lastig gevallen worden met moeilijke vragen en Jacobus Kervel heeft beloofd culinaire vraagstukken te behandelen.

Kortom, jullie mogen kiezen. Wat wordt het onderwerp van volgende week?

9 opmerkingen:

Ingrid zei

Ooooooh. Ik voel me als een kind in een snoepwinkel. Mag ik er nog even over nadenken?

Jeska zei

Jan Paul, wij hebben een (eetbare) pompoen cadeau gekregen. Weet jij een lekker recept voor dat ding?

Jan Paul zei

Take your time, Ingrid.

En Jeska, dit lijkt me meer een vraag voor Jacobus. Maar blijft zo´n pompoen nog een week goed?

Zoniet, dan heeft Johannes van Dam een bijzonder recept voor een nog bijzonderdere pompoensoep met de pompoen zelf als pan:

Snij een deksel van de pompoen, met de steel als handvat.
Verwijder de zaden en de draden.
Vul de ontstane holte met afwisselende lagen croutons, geraspte kaas en crème fraîche.
Deksel er weer op en twee uur in een warme oven zetten (190°).
Doorroeren en peperen en zouten.
Klaar.

Persoonlijk zou ik er ook wat knoflook bij doen, want dat gaat heel goed met pompoen.

Jeska zei

Klinkt origineel zeg!
Maar ik heb enkele ingrediënten niet in huis.
Ik vermoed dat het nog wel even goed blijft. Hij heeft een stevige jas aan!

FRank zei

Een column over de ultieme katerdag, alsjeblieft, Jan-Paul.

Jan Paul zei

Prachtig onderwerp Frank!

coen zei

Mag ik een omgekeerde interactieve log voorstellen: jij maakt een lijstje en wij raden wat het onderwerp is.

Jeska zei

Ik ben benieuwd hoe de volgorde van de letters op het toetsenbord is ontstaan

Q W E R T Y U I O P
A S D F G H J K L
Z X C V B N M

Waarom zo?

Jan Paul zei

Die ga ik ook doen, Jeska!

En het omgekeerde interactieve log is ook leuk, maar niet voor in het weekend omdat er dan misschien te weinig bezoekers zijn.

Maar zo op een dinsdag kan-ie wel. Op zijn minst om te proberen.