woensdag, oktober 31, 2007

Ga naar de wc en red de planeet

Dit hier links is een openbare wc in Beijing (of is het toch Peking?) anno 2007. Erg? Het kan nog erger, want zo´n 730 miljoen mensen in India hebben helemaal geen wc. Maar nou heeft een Indiase uitvinder iets heel slims uitgevonden: een supergoedkope wc die alle viezigheid direct omzet in biogassen. De wc is zo goedkoop te maken dat hij gratis aan heel India verstrekt kan worden. Bovendien levert dat met een miljard inwoners ook nog eens heel wat schone (nou ja, wat je schoon noemt) energie op. En ik heb zo´n vermoeden dat er in China ook wel een markt voor is. Da´s al twee miljard.

11 opmerkingen:

ted zei

Zijn deze toiletten niet netjes dan? Er staan toch nette schotten tussen?

Jeska zei

Dat vroeg ik me laatst af.
Vinden mannen het nou bedreigend als er plots even een dame van het herentoilet gebruik maakt?

Jan Paul zei

Nou netjes... ze hebben geen borsteltje om het gat in de grond schoon te poetsen en ook geen blokje zeep met citroengeur voor aan de rand van het gat in de grond. Die krant is natuurlijk wel heel attent.

En Jeska, volgens mij is het niet zo bedreigend hoor. Andersom wel, lijkt me. Maar dat weet ik niet zeker omdat ik geen ervaringsdeskundige ben.

Jeska zei

Ah, interessant.
Als de meneer in kwestie geen griezel met bijbedoeningen is zou ik het ook niet problematisch vinden. Maar ik weet eigenlijk niet of de meeste dames deze mening delen met me.

bibi zei

Ik ga wel eens op de heren-wc, omdat er bij de dames altijd van die rijen staan. Dan groet ik een plassende man met een sorry-knikje en schiet een wc met deur in. Andersom? Ben je helemaal gek geworden!!!

Jeska zei

Ik moest grinniken om je comment Bibi.
Dat is exact de reden dat ik ook wel eens de heren wc in ga.
Inderdaad met pardon-groet.

Ik heb eigenlijk nog nooit een meneer in de dames wc gesnapt. Netjes opgevoed al die mannen. Wij dames maken er weer een puinhoop van.

bibi zei

Nee, ze zijn niet zozeer netjes opgevoed, volgens mij zit het anders, namelijk zo: de heren accepteren onze sorry-knikjes, maar wij dames zouden de heren lynchen als ze over onze drempeltjes kwamen. En omdat ze dat weten, wagen ze zich er niet over. Hoe dat komt? Als ik de heren binnensluip is dat niet om te kijken, maar om te plassen. Het is een zakelijke aangelegenheid zal ik maar zeggen. Maar als de heren de dames binnensluipen (ik bedoel dan dus de wc), dan is dat niet om te plassen, maar om te kijken. En dat vinden wij dames helemaal niet zakelijk. Dat vinden wij opdringerig. Jan Paul zou zoiets bijvoorbeeld nooooooit doen.

Jeska zei

Nee, Alex zou het ook nóóit doen.
Maar misschien dat niet alle mannen kijk-lusten hebben?
Misschien kunnen zij ook 'zakelijk-plassen'?

Jan Paul zei

Bij Parnassia in Bloemendaal is de dames-wc tegen die van de heren aangebouwd. De spiegel bij de wasbakken in de dames-wc is een doorkijkspiegel. Zo kunnen de mannen precies zien wat er gebeurt: handen wassen, haar fatsoeneren en make-up bijwerken.

Jeska zei

Echt waar?
Een expres foutje van de aannemer :-)
En die dames weten het niet?

Jan Paul zei

Geen foutje, maar een grapje van de aannemer.

Ik weet niet hoe het nu zit. Ik las het een tijdje terug op internet. Toen was het nog in aanbouw, maar de spiegel was al geïnstalleerd.

Het moet nu al een tijdje af zijn.