zondag, oktober 21, 2007

De Weekcolumn: deze week

Het grootste deel van deze week stond in teken van de ´Rotjongens´ in Amsterdam West en hun wangedrag. De meeste mensen pleiten nu voor harder aanpakken. Die kreten komen zelfs uit onverwachte hoek. Maar hoe dan? Harde taakstraffen? In de gevangenis ermee? In ´Rotjongens´ van Bibi - die laatst bij een lezing als ´de wandelende tak´ werd gepresenteerd - staat te lezen dat dit averechts werkt. Ze worden er niet beter van. Maar wat dan? Ik denk dat ik de oplossing heb. Serieus. In ´Rotjongens´ staat ook dat de ouders in de meeste gevallen afwezig zijn. Dus? Geef ze huisarrest! Gedwongen bij hun vader en moeder thuis. Niet op straat. Niet in de gevangenis tussen ander tuig. Maar thuis, om weer eens te ´bonden´ met hun ouders. Met een enkelbandje met rfid-chip om hun locatie te controleren. Reken maar dat die straf aankomt.

Over wandelende takken gesproken, in de Celebeszee zijn weer tientallen nieuwe zeedieren gevonden. We hebben er weer vele vele nieuwe vriendjes uit de natuur bij. Het gaat vooral om allerlei soorten kwallen in rare vormen. Onder andere in de vorm van slakken, pieren en wandelende onderwatertakken dus. En het ´leuke´: ze zijn in één keer ook nog eens allemaal bedreigd. Ze kunnen direct in de computer van het WNF.

Dit jaar lopen ze overigens geen gevaar. Het zal ook in de zee rond de evenaar een ´mastjaar´ worden. Een jaar waarin de natuur welig tiert en de soorten flink in aantal toenemen. Net als de zwijnen op de Veluwe. Dat komt door La Niña, een stroming die ervoor zorgt dat de zee tot twee graden toe kouder wordt dan normaal. Tijdens El Niño, sterven de vissen massaal van de hitte. Tegen die moord door de natuur kunnen geen honderd supercrawlers op. De zee schijnt dan bezaaid te zijn met dode vissen. Dat moet een onvoorstelbare putlucht veroorzaken, lijkt me. Maar La Niña maakt het dus weer een beetje goed.

Het betekent ook dat op veel plaatsen op het Noordelijk Halfrond weer een strenge winter te verwachten is. Misschien zelfs bij ons. In München is het bijvoorbeeld al ijskoud, het heeft er deze week gesneeuwd. Een week na de sluiting van het Oktoberfest. Net te laat, want ik had al die idioten in hun Lederhosen graag zien vernikkelen. Lekker net goed. Dan trek je maar een normale broek aan.
Voor het eerst lijken we een seizoen te krijgen dat niet van slag is. Dat is lang geleden. De vorige herfst leek op een zomer, de winter leek op een herfst, de lente leek op de zomer en de zomer leek op een herfst. Nu hebben we eindelijk weer een herfst die op een herfst lijkt. En misschien dat de seizoenen zich eindelijk weer normaal gaan gedragen. Met eindelijk weer eens een winter die op een winter lijkt.

Wedden dat iedereen dan weer gaat roepen dat Al Gore er naast zit? Ook al blijkt hij op steeds meer punten gelijk te krijgen dan men een paar jaar geleden nog vermoedde? Ik ben geloof ik een van de weinigen die zijn Nobelprijs terecht vindt. Het is overigens een groot misverstand dat deze prijs met de vrede te maken moet hebben. Dat is al lang niet meer zo.

Het was ook de week waarin Plasterk door een kudde hitsige politieke tegenstanders werd aangevallen omdat hij een plan wilde onderzoeken om de studentenbeurs af te schaffen. Dat mocht niet. Hij moet ergens een miljard vandaan halen om de lonen in het onderwijs weer op een normaal peil te brengen. Alleen zo trek je de goede mensen aan die het onderwijs weer verbeteren. Heel belangrijk, lijkt me. Maar de basisbeurs is heilig. Toch ken ik mensen van mijn generatie die zijn geëindigd met een studieschuld van rond de 40.000 gulden. Ieder van hen heeft zijn schuld zonder enige pijn en moeite al lang afbetaald. Maar zelfs een plán om de basisbeurs af te schaffen mag je niet onderzoeken.

Toch zal deze week de geschiedenis in gaan vanwege de dood van Jan Wolkers. Wat een prachtige man, wat een prachtig leven, maar ook: wat een prachtige dood.

14 opmerkingen:

ted zei

Huisarrest. Hm, goed idee. Of toch de dienstplicht terug en het leger in?

Jan Paul zei

Vriendjes van de Hofstadgroep in het leger? Kweenie...

ted zei

Maar dan moeten ze dus Néderland verdedigen én discipline aanleren!

Jeska zei

En met je laatste woorden ben ik het ook roerend eens.
In een eeuwige slaap mogen wegzakken is een mooi einde en dat op een mooie leeftijd, na een mooi leven.

Mooi, Jan Paul!
Mag ik een nieuw woord verzinnen?
Of was dit de laatste keer?

FRank zei

Het is toch juist het idee ze in het leger te stoppen voor ze bij Hofstadgroepen terechtkomen?

Jan Paul zei

In dat geval zouden we een soort semi-Marokkaans kinderleger krijgen.

Nieuwe woorden voor volgende week zijn welkom!

Jan Paul zei

Trouwens, ik ben het hier erg met mezelf eens over de aanpak van de rotjongens. Ik hoop dat mevrouw Albayrak dit leest en er lering uit trekt.

Mevrouw Albayrak, van mij mag u net doen alsof het uw eigen idee is, hoor. Als u het maar overneemt.

Jeska zei

zeemeermin!

Jan Paul zei

Nou Jeska, dat lijkt vooralsnog op een lang verhaal over de zeemeermin volgend weekend!

bibi zei

Middenin de nacht werd ik wakker en dacht aan het woord portemonnee. Bij deze. Weinig verheffend, maar een woord is een woord is een woord.
je stukje is een mooi stukje geworden. En van dat huisarrest wordt wel eens gedaan. Een van mijn rotjongens had dat, alleen de ouders letten niet goed op, zodat hij boven op zijn kamertje met zijn vrienden zat te basen.

Thomas zei

Tjonge, je huisarrestidee vind ik echt niet slecht. Dus goed dat ze dat soms al doen. De rest van je stukje is ook mooi. Ik ben ook voor de Nobelprijs van Gore.

En ik heb wat woorden.
Zeeburg, zeegat, zegening en zeep.

(En basen eventueel, want wat is basen?)

Jan Paul zei

Basen is iets met drugs. Niet doen hoor! Heel slecht. Ik zal het woord wel opnemen in de column.

Ben je al uit het biefstuk, watermeloen, radijs en bounty mysterie? Ik niet.

Dit lijken me wel genoeg woorden. Ik heb zo´n vermoeden dat het over Amsterdam zal gaan. Daar weet ik toevallig ook veel van af.

coen zei

Weer te laat!

bibi zei

Basen is cocaine vloeibaar maken en dan roken. Het werkt maar twee minuten. het is honderd keer heftiger en zo verslavend omdat je na twee minuten opnieuw moet roken en opnieuw. Want als het is uitgewerkt dan val je in zo'n diepe depressie dat je direct weer moet gebruiken om het leven nog leefbaar te houden.