vrijdag, september 28, 2007

Nog een kindje



Wat is barok? Nou dat is eigenlijk heel eenvoudig uit te leggen. Stel dat gewone klassieke muziek een zak patat is. Dan is barokmuziek een zak patat met mayonaise, ketchup, uitjes, pindasaus, curry, mosterd en voor de liefhebbers… chocoladesaus.

Zo begint ´Let´s Barok´, een cd waarvoor ik de tekst heb geschreven die door Edwin Rutten wordt verteld. Jacobus Kervel liet weten dat hij in het kader van de ´Week van de smaak´ morgen pas iets kan schrijven (over smaak). Daarom gebruik ik deze kans om nog even een keer schaamteloos reclame te maken voor een nieuwe ´telg´.

6 opmerkingen:

Ingrid zei

Hé, wat leuk! Gefeliciteerd!
En hou je zelf ook van barok?

Jan Paul zei

Soms. En jij?

Ik hou erg veel van Bach. Verder staan op de cd heel wat mooie fragmenten van onder andere Lully en Rameau.

Ingrid zei

Bach staat buiten kijf, natuurlijk. Prachtig.
En verder: ja, ik hou van barok. Maar ook daarin heb ik, zoals met alle 'klassieke' muziek, een voorkeur voor kamermuziek. Grote orkesten hoor ik liever in een concertzaal dan in mijn woonkamer. Het allermooist vind ik vroeg-barok / laat-renaissance, ik denk vanwege het meer karige geluid. Doe mij maar een solo-gamba en ik word helemaal blij. Muziek van Demachy, Hume.
Lully en Rameau zijn op zijn tijd ook leuk, natuurlijk, en veel meer 'mainstream' barok. Prima als introductie.
Ik ga de cd zeker op mijn lijstje zetten! Goed initiatief. Er wordt steeds meer leuks voor kinderen gedaan over (klassieke) muziek, en dat kan wat mij betreft niet genoeg zijn.

Jeska zei

Klassieke muziek is bijzonder.
Ik houd van Mozart, Brahms een enkel ding van Tsaikofski e.d.
Er moet wel wat pit inzitten niet te zoet.
Ik ben geen fan van Mahler, dat vind ik dikwijls te somber en ongrijpbaar.

FRank zei

Volgens mij ben ik eigenlijk (schandelijk) onbekend met de grote namen van de klassieke muziek. Het komt bij mij zo'n beetje via de zijdeur binnen. Saint-Saens voor een voorstelling over het zwanenmeer, Preisner via mijn zus, Jan Garbarek en het Hilliard Ensemble omdat mijn vader dat zo mooi vindt.

Barok ken ik vooral als een woord dat mijn ouders gebruikten als we sommige kerken bekeken. Overweldigend, veel tierelantijnen, in twijfel meer, meer, meer. Met het gevaar van kitsch op de loer.

Is 'Let's barok' al verkrijgbaar?

Jan Paul zei

Volgens mij is-ie al te koop. Maar dat weet ik niet zeker.