zondag, september 02, 2007

Mijn Zomergasten (Slot III)

Decennia lang werd alle Britse comedy vergeleken met Monty Python. Net zoals in Nederland alles vergeleken werd met Koot en Bie. En veertig jaar na dato zijn sommige stukken nog net zo leuk als toen.

Let niet op de vertaling (´if we were lucky´ wordt vertaald met ´als we keken´). Let wel op Terry Jones (rechts), die alles doet om maar niet te lachen.

Deze klassieker is overigens niet van Monty Python, maar van ´At last the 1948 Show´. Een voorloper waar John Cleese en Graham Chapman aan meewerkten. Het is tientallen keren gedaan (veel versies zijn op Youtube te vinden), maar dit vind ik de beste uitvoering.

2 opmerkingen:

ted zei

En met Rowan Atkinson. Ik dacht dat die van een latere generatie was!
Volgens mij komt Graham Chapman niet in deze sketch voor; helemaal links zit toch Michael Palin? Of vergis ik me?

Jan Paul zei

Klopt, Ted. Chapman zat wel in de allereerste uitvoering.

Er zijn heel veel versies. Ook met Eric Idle. En zelfs zonder leden van Monty Python (die zijn soms overigens net zo grappig).