zondag, september 16, 2007

Dáár zou u nou eens een boek over moeten schrijven, meneer Schutten


Aan ´Kinderen van Amsterdam´ werken nu vooral ándere mensen. Ik ben klaar. Voor de komende tijd heb ik genoeg andere projecten om me mee bezig te houden, maar daarna? Daarna moet er een opvolger komen. Een groot project, zoals ´Ruik eens wat ik zeg´ was en zoals het Amsterdamboek is. Een boek dat nog niet bestaat, maar dat er wel moet komen. Ambitieus dus. En non-fictie. Ik heb zelf al wat plannen. Hét idee zit er misschien wel of niet tussen. Daarom hou ik die plannen nog even voor mezelf. Maar misschien hebben jullie wel een onderwerp. Alle suggesties zijn welkom. Morgen lunch ik met mijn uitgeefsters om de nieuwe titel(s) te bespreken...

22 opmerkingen:

Edward zei

Nóg meer nieuwe titels?? Zeg, maak jij eerst die veertien geplande boeken eens af :-)
(PS Het grote boek over vechtsporten is nog nooit geschreven. En het kinderboek over de onderstebovenwereld ook nog niet (Australië en Nieuw Zeeland. En waar blijft de brochure over Atlantis?)

ted zei

Gaan die uitgeefsters nou alwéér smikkelen? Die denken zeker dat Nieuw Amsterdam een gezelligheidsvereniging is! ;-)

Volgens mij moet je niet verder dralen en beginnen aan HET GROTE BOEK WAARIN ALLES WORDT UITGELEGD, onder redactie van Miebeth Zalfjes, Jacobus Kervel en andere prominente deskundigen, onder leiding van jezelf. Ik ken niemand die daar níét op zit te wachten.

Jeska zei

Dát vind ik een heel goed en leuk plan, schrijven over de onderstebovenwereld. Hè, ja.

En smakelijk smikkelen morgen Jan Paul!

Jan Paul zei

Toevallig schrijf ik vandaag over iets waar Atlantis in voor komt. Even wachten op de nieuwe Frank Groothof.

En HET GROTE BOEK WAARIN ALLES WORDT UITGELEGD klinkt erg, erg leuk. Ik was stikjaloers op de titel EEN KLEINE GESCHIEDENIS VAN BIJNA ALLES van Bill Bryson. Maar ja, dat is bíjna alles... Ik ben natuurlijk ambitieuzer.

coen zei

Het geschiedenisboek van dingen die niet gebeurd zijn.

Jeska zei

Tijdens het wandelen met Biggels dacht ik, waarom streef je niet naar een boek met de langste titel ooit? Zoals bijvoorbeeld:
‘Het grote weetjesboek waar we niets van willen weten maar daarom toch willen weten.’

bibi zei

Kanzi! Kanzi! Kanzi!

ted zei

Kanzi?

bibi zei

Kanzi de superaap die kan praten. Zeg jij dat nou ook tegen Jan Paul, Ted, want van mij neemt hij het niet aan.
Kanzi! Kanzi! Kanzi!

Jan Paul zei

Kanzi kan. Is een opzi.

En Nieuw Amsterdam heeft zojuist een boek uitgegeven over dingen die niet gebeurd zijn: ´Was het anders gelopen, speculatieve vaderlandse geschiedenis´. Niet voor kinderen overigens. Maar als je aan het idee één woord toevoegt, dan zit er een interessant non-fictieboek in. Schreef hij mysterieus.

En de weetjes komen vanzelf. Leuke non-fictie staat vol met dingen waarvan je niet wist dat je ze wilde weten.

Hartelijk dank! Op deze (minder) mooie zondag (dan het knmi voorspelde) heeft bijna geen kip dit blog bezocht, en toch heb ik bruikbare reacties gekregen.

Ik wil in elk geval een boek maken waar ook ruimte is voor humor, want dat ontbreekt in het Amsterdamboek.

ted zei

Dieren, dat vind ik meer jóúw territorium, Bibi!

FRank zei

Ik weet niet meer wie het geschreven heeft, en dat vind ik stom want ik zou het wel moeten weten, het is een Italiaan en volgens mij is hij al dood, maar die heeft een boek geschreven met allemaal korte beschrijving van steden die niet bestaan. Dat gaat van heel kolderiek tot heel poetisch.
Zoiets kan ik me bij jou ook wel voorstellen, misschien gebaseerd op gekke verhalen die er over allerlei steden zijn.

Maar hoe heet die kerel nou?

coen zei

Italo Calvino - Onzichtbare steden

bibi zei

Ted, ik zou het boek inderdaad graag zelf schrijven, maar pratende dieren dat is Jan Pauls vak, want daar heeft hij voor gestudeerd.
Kanzi! Kanzi! Kanzi!

FRank zei

Jaaa, precies, Coen.

Nou, dat is dus een fijn boek. En zulke boeken mogen er meer komen.

Jan Paul zei

Daar kan ik ook wel iets mee...

Maar nu eerst lunsen.

bibi zei

Kanzi! Kanzi! Kanzi!

marieke zei

Kanzi! Kanzi!
Sorry kan even niets anders bedenken een te vol hoofd. En ja, Jan Paul, ik heb gisteren wel gekeken, maar had niet 1 2 3 een topidee voor handen. Sorry!

Ingrid zei

Ja, kun je dit soort blogs niet even aankondigen. Want het is net als met verlanglijstjes. Smullen bij het idee, en het dan kwijt zijn als erom gevraagd wordt.

En met name voor jou heb ik steeds ideeën. Alleen dus gisteren even niet. Maar ik kom erop terug.

Nu alvast dit: Vandaag zag ik een aantekening die ik had gemaakt over een boek. Van Ben Schott die jaarlijks een boekje maakte voor zijn vriendenkring, met allerlei wetenswaardigheden waarvan je niet wist dat je ze weten wilde totdat je ze las. Eén van die vrienden vond dat daar meer mensen van moesten kunnen meegenieten, en stuurde het naar een uitgeverij. En zo ontstond Schott's Original Miscellany, gekarakteriseerd als een 'Swiss Army Knife in book form'.

Zoiets, en dan voor kinderen, door jou geschreven, komt bijvoorbeeld bij mij op. Ik moet het boek zelf nog zien, maar het krantenartikel erover (ik heb het helaas niet bewaard) sprak me erg aan. Meer info op www.schott-media.com

Het lijkt eigenlijk wel op Het Grote Boek Waarin Alles Wordt Uitgelegd, zoals Ted al voorstelde. Wat mij dus een geweldig plan lijkt.

Jan Paul zei

Nou, we zijn er uit. Een paar varianten op de hierboven besproken ideeën liggen op de plank voor de toekomst.

Ik ga eerst mijn tanden zetten in iets anders. Wát dat wordt hou ik nog even voor mezelf, voor het geval een kwaadwillende uitgeverij het idee gaat stelen.

Uiteraard lees je er op dit blog zo snel mogelijk over.

Een weetjesboek wordt het niet. Maar voor de liefhebbers van wetenswaardigheden is het niet helemaal kommer en kwel. Het boek zal uit zijn kaft barsten van de interessante wetenswaardigheden. Bovendien is het contract met Miebeth Zalfjes verlengd. De weetjes blijven dus gewoon op dit blog te vinden. En Miebeth komt zelfs vandaag nog met een nieuwe bijdrage.

Anoniem zei

Miebeth Zalfjes verdient wel een eigen boek zo onderhand, toch? Zou Miebeth genegen zijn om bekende of boeiende persoonlijkheden te interviewen in wetenschapland? Of op zoek te gaan naar de jongste uitvindertjes in Nederland. Want die zullen er vast wel zijn... en Miebeth verdient een groot publiek.
Er was toch ooit een tekening van haar verschenen hier, toch....

Jan Paul zei

Ja, op 11 juni stond er een tekening van Miebeth op dit blog. Een boek samen met Miebeth maken lijkt me ook erg leuk.

Maar eerst...