donderdag, september 06, 2007

Bij de geheime dienst...

Vandaag was ik dus hier. Bij onze veiligheidsdienst. Wat daar besproken is blijft uiteraard geheim. Maar hopelijk niet lang.

Nee, ons land is niet in acuut gevaar. En nee, als dat wel het geval zou zijn dan ligt jullie lot niet in mijn handen. Echt niet. Ga dus maar gerust slapen.

Het was wel leuk. Meestal is het irritant als je spullen onderzocht worden en als je gescreend wordt, maar als je daarvoor het gebouw van de AIVD binnen mag en dit soort spullen in het echt kunt zien, dan heb je dat er graag voor over.

Er zijn een paar van die zekerheden in het leven. Je gaat een keer dood. Je krijgt geen mail van Edwin Rutten. En je komt nooit het gebouw van de geheime dienst binnen. De laatste twee zekerheden zijn in twee dagen tijd onwaar gebleken, dus ik voel me een beetje onsterfelijk vandaag.

19 opmerkingen:

Jan Paul zei

Je ziet op de foto één raampje open staan, daar zat ik. De foto is genomen door Igor, een aardige voorbijganger die de foto wilde maken in ruil voor een uitgebreide plattegrond van het gebouw.

FRank zei

Moest jij met Edwin Rutten mailen om bij de Geheime Dienst binnen te komen?

Jeska zei

Oeh, wat machtig, Jan Paul.
Ik heb, heel saai, mijn zoveel-en-zestigste boek afgerond vandaag. Gewoon achter mijn bureau. Oh, wat zou ik graag eens mee gaan met zo’n geheimzinnig avontuur!

Jan Paul zei

Neeneenee Frank, geheim agent Ome W. heeft er niets mee van doen.

En Jeska, gefeliciteerd! Dat blijft toch altijd een belangrijk hoogtepunt, een nieuw boek.

Jeska zei

Ken je deze site? Vol spy-gadgets.
Is wel grappig om te bekijken.

http://www.spyshop.nl/

Jan Paul zei

Daar woonde ik om de hoek! Ik kwam er elke dag langs als ik naar de supermarkt ging.

De klanten reden allemaal in onvoorstelbaar dure auto´s of motoren.

Conclusie: van klant worden bij de Spyshop word je rijk.

Jeska zei

En ben je niet binnen gegaan dan?

De sigarendoos met afluisterapparatuur vond ik het leukst, maar ja wat moet ik ermee?

Jan Paul zei

Nou, de Spyshop is niet bepaald de Hema. Voordat je daar naar binnen mag, moet je eerst een brochure kopen à 20 euro. (Niet in de winkel zelf, maar in de kiosk aan de overkant!). Daarna moet je een afspraak maken en als je malafide genoeg klinkt, dan mag je naar binnen.

Jeska zei

Lijkt me een makkie voor jou!
Gleufhoed en regenjas heb je al. Die 20 Euro kan je declareren. (research)
Louche stem na doen… lukt je vast wel, toch?
Wezenlijk een aankoop doen zal wel tegenvallen vrees ik… voor hoeveel zou die sigarendoos weggaan?

Jan Paul zei

Ik geloof niet dat de Spyshop nog afluisterapparatuur in sigarendozen verkoopt Jeska. Het iets geavanceerder geworden.

De sigarendoos is meer iets voor het AIVD-museum. Daar staan alleen maar oude gadgets. Om twee redenen. Ten eerste willen ze natuurlijk niet laten zien hoe de moderne apparatuur er uit ziet. En ten tweede ziet die moderne apparatuur er heel saai uit: als een schroef, bankpasje of stopcontact.

Jeska zei

Je bent opper Speurneus, zonder twijfel.
Maar nu ga ik je even tegenspreken!
Want de sigarendoos wordt heus nog verkocht!

GSM QUARD ‘HUMIDOR' afluisteren via 'GSM' sigarendoos

De luxe uitgevoerde 'sigarendoos' kan bijvoorbeeld worden geplaatst in de vergaderruimte van een kantoor. De Humidor is voorzien van een ingebouwde GSM module waar via elke telefoon op kan worden ingebeld. Gesprekken zijn op deze wijze, onopgemerkt voor de
aanwezigen, vanaf iedere plek te volgen. Werkt wereldwijd. De battery stand-by tijd bedraagt ca. 5 dagen (30 dagen optioneel).

http://www.spyshop.nl/files/gsm_recorders.php

Het op een na laatste item van onder!

Jan Paul zei

Haha! Goed speurwerk Jeska! Ik had hem niet gezien.

marieke zei

We willen natuurlijk wel meer details horen! Dat snap je...

Jan Paul zei

Sorry Marieke, maar in het belang van je eigen veiligheid kan ik daar niet al te veel over kwijt.

marieke zei

Echt niet? Maar ik moet wel iets weten als persoonlijk promotor... Toch? Anders ben ik toch bang dat ik Sien weer als klant binnen ga halen en dan heb ik natuurlijk geen tijd meer voor het behartigen van jouw belangen.

Jan Paul zei

Sien heeft niemand meer nodig qua publiciteit. Dat beest heeft geen enkel boek geschreven, maar staat binnenkort wel weer mooi met ´r snuit in een landelijk blad.

Het is niet eerlijk.

jeska zei

Tjeemig, hoe doet Sien dat toch?
Het is d'r vrolijk kwispelende staart misschien.

Jan Paul zei

Meestal jaagt ze fotografen en journalisten de stuipen op het lijf. Misschien moet ik dat ook maar eens proberen.

Jeska zei

Dat denk ik.
Gevaarlijk grommend, je hoektanden laten zien. Grrrr.