maandag, augustus 20, 2007

Weg met de sportschool (door Miebeth Zalfjes)

Een van de grootste gezondheidsproblemen in de westerse maatschappij is overgewicht. Zo is zo’n 55 procent van de Nederlanders zwaarder dan goed voor ze is. Naar de sportschool dus? Nee juist niet! Doe juist veel leukere dingen. Die houdt u langer vol en u verbrandt soms net zo veel calorieën.

In het onderstaande grafiekje ziet u hoeveel calorieën u gemiddeld verbrandt met welke activiteit. Het eerste getal is het gemiddelde per uur voor een vrouw van 70 kilo, het tweede getal geldt voor een man van 80 kilo.

Biljarten: 174 - 203
Dansen: 419 - 482
Shoppen: 277 - 364
Denksport: 103 - 121
Kanovaren: 222 - 261
Muziek maken: 186 - 220
Lekker eten koken: 172 - 207
Schilderen: 136 - 166
Bowlen: 256 - 304

7 opmerkingen:

ted zei

Ik neem gemiddelden want anders klopt het niet met mijn situatie. Ik mis ook wel wat activiteiten, zoals stevig lopen; ik doe aan steppen (is een apparaat, geen vervoermiddel)en schat dat op 300.
Deze dingen doe ik tegelijkertijd:
300: steppen
112: sudoko
188: lekker koken
Totaal: 600!
Het koken mislukt wel eens en is dan niet lekker; ik neem aan dat ik er dan punten voor af moet trekken, Jan Paul? Dan kom ik toch uit op zo'n 550.

Overigens: ik verbaas me wel over dat kanovaren. Dat is zeker kanopeddelen met je liefje in plaats van stevig tempo maken!

ted zei

Ik bedoel dat het koken wel eens mislukt en dan is het éten niet lekker.

Jan Paul zei

Nou, ik weet niet wat Miebeth ervan zegt Ted, maar het lijkt mij juist dat je bonuspunten krijgt als het eten mislukt. Dan eet je toch weer minder en dat is goed voor de lijn.

ted zei

Nee, hoor, als het eten is mislukt eet ik niet minder, maar eet ik er iets anders bij. Dan zeg ik tegen mezelf: het eten was zo vies dat het erg goed van mij was dat ik mijn bordje leeg heb gegeten, dus nu mag ik een dubbele portie dessert.

Lilli zei

He, dankjewel Miebeth... ik vroeg me net af of ik niet toch een abonnement op de sportschool moest nemen. Jij hebt me gelukkig weer van die streep weggetrokken. Morgen maar eens lekker wandelen op het Noorderzon, lekker dansen met de buurman en lekker koken (dat is mijn hobby dus dat doe ik elke dag). En verder niet zo tobben over die bloody calorietjes!

Jeska zei

Is het zo hoe zwaarder je weegt hoe meer calorieën je verbrandt als je een handeling doet? Of heeft 'man zijn' of 'vrouw zijn' ermee te maken?
Tjeemig dat zou ik toch moeten weten… als dochter van een voedingskundige..
Ik weet wel dat de ene mens gewoon een sneller verbrandingsproces heeft dan een ander, daar heeft geslacht niet perse iets mee te maken.

Miebeth Zalfjes zei

Het heeft met gewicht te maken, Jeska. Neem nou dansen. Als je zwaar bent moet je meer gewicht over de dansvloer slepen. En daardoor verbrand je meer calorieën.