donderdag, augustus 30, 2007

Topgeheim


Spannend nieuws. Over ruim een maand is het alweer kinderboekenweek en dat staat in het teken van o.a. geheimen. Een bepaalde geheime dienst wil in de kinderboekenweek iets met dit thema doen. Dankzij de onvolprezen M. van een andere geheime organisatie kregen zij de tip om mijn Topgeheim te lezen. Dat hebben ze gedaan en ze vonden het zo leuk dat ze graag een keer met mij wilden afspreken. Daarom breng ik volgende week een bezoekje aan deze geheime dienst. Meer daarover kan ik helaas niet zeggen. Geheim. Maar natuurlijk erg leuk dat professionals het boek op waarde weten te schatten.

Wie wil weten over welk boek het gaat, kan hier een paar bladzijden uit het boek lezen.

12 opmerkingen:

FRank zei

Jan Paul, kun je vertellen in welke situaties het is toegestaan om (in de verplichte regenjas met bril en gleufhoed) achter een krant met gaatjes naar andere mensen te loeren?

En hoort het inspreken van broeierige voice-overs ook bij spionnenwerk of is dat toch meer voor de privé-detective?

Jan Paul zei

Frank,

Ad 1:
In acuut levensbedreigende situaties die kunnen ontaarden in een categorie A-ramp (categorie A-ramp = slecht zittend haar, kriebel op een plek op je rug waar je niet bij kunt, of spinazie tussen je tanden terwijl je net je nagels hebt geknipt en geen tandenstoker bij je hebt).

Ad 2:
Je begrijpt dat ik vanwege de staatsveiligheid niet al te veel kwijt kan over deze materie. Maar laat ik het zo zeggen: in de juiste situatie kan élke broeierige klus in het belang zijn van het vaderland.

ted zei

Wat grappig, er zit een geluidje bij als je de bladzijden omslaat! Nu moeten ze nog iets uitvinden waardoor je de hoekjes van de pagina's om kunt vouwen en waardoor je het boek kunt rúíken. Dan is het nét echt!

coen zei

hoeveel boeken komen er eigenlijk van je uit dit jaar?

M. zei

Professionals herkennen kwaliteit, soms hebben ze daarbij een zetje nodig... maar dat is niet meer dan een duwtje in de goede richting. De rest moet het boek dan toch doen.

Jan Paul zei

Dit jaar komen er vier of vijf boeken uit. Twee daarvan zijn AVI-1 boeken (eenlettergrepige woorden) die ik vorig jaar heb geschreven. Er zijn ook alweer twee boeken af die volgend jaar verschijnen.

Maar het belangrijkste boek van het jaar is ´Amsterdam´, want daar was ik vier jaar mee bezig.

marieke zei

Jan Paul, ik bedenk me net... als ze die afspraak maar niet willen omdat jij alles hebt onthuld wat je NIET mag weten over spionnen en geheim agenten. En dat je na die afspraak straks nooit meer wordt gesignaleerd. En en en...
Nou ja zo dus.

teuntje zei

Maar Jan Paul, als je zo ongelooflijk produktief bent, hoe heb je dan nog tijd voor je weblog?

Jan Paul zei

Het schrijven van een stukje kost maar een paar minuten per dag. Er zit meer tijd in het bijhouden hoeveel bezoekers er steeds zijn en of er al gereageerd is.

En zo productief is het niet. Drie boeken (AVI 1 boeken niet meegerekend zijn zo´n 90.000 woorden. Deel dat door 200 schrijfdagen en je komt uit op 450 woorden per dag.

Kortom, ik ben een luie hond!

teuntje zei

En hoeveel bezoekers zijn er dan? Ik tel voor twintig, geloof ik, want tussen mijn werkzaamheden door kijk ik ook regelmatig :-))

Eigenwijs als ik ben vind ik het wél produktief, want je telt het verzinnen, bedenken en denken niet mee, en dat lijkt me toch een essentieel en tijdrovend deel van het schrijverswerk.

Jan Paul zei

Ik zit de laatste tijd zo rond de tweehonderd bezoeken per dag. Met ongeveer veertig vaste bezoekers.

Er zijn ook veel mensen die ´pipi langkous naakt´ googelen en dan op mijn blog terecht komen en teleurgesteld binnen een seconde weer wegzappen.

Overigens vertrouw ik het statistiekprogrammaatje niet helemaal. Als ik vanaf een bepaalde computer mijn blog lees, dan telt hij dat niet mee. Wellicht zijn er nog veel meer van die computers en heb ik in werkelijkheid duizenden lezers.

Topsecret zei

Hoi Jan Paul, ik denk dat sommige bezoeken later geregistreerd worden. Soms wordt dit niet direct bijgeteld. Het kan ook zijn dat je vanaf 1 IP-adres op de website komt, bijvoorbeeld via jouw werk o.i.d. Dan telt dat inderdaad niet mee. In dit geval zijn de hits ook wel belangrijk.

Leuk onderwerp trouwens: Topgeheim. Doet mij denken aan Topgeheimen, een geheimen website.

Veel succes met alles!