maandag, augustus 06, 2007

Olivijn (door Miebeth)

Zo dan en dan valt Jan Paul me lastig met vragen over het broeikasprobleem. ´Kunnen ze niet een stofje de lucht in schieten die met de CO2 reageert?´ is een van zijn meest gestelde vragen. Telkens probeer ik hem uit te leggen dat dit volstrekt onmogelijk is. Maar hij is minder naïef dan ik dacht. Want hij krijgt steun uit onverwachte hoek: de wetenschap.

Mijn collega prof dr. Olaf Schuiling heeft een oplossing bedacht die niet zo ver van die van Jan Paul af staat. Er is namelijk een veel voorkomend mineraal dat CO2 onschadelijk maakt: olivijn. Olivijn, een magnesiumsilicaat, komt voor in stollingsgesteenten in de hele wereld. Het reageert met CO2 en levert een zeer onschuldig eindresultaat op.

Makkelijk is het overigens niet om de CO2 met het mineraal uit de lucht te halen. Er zullen duizenden centrales moeten komen die olivijn vergruizen en verspreiden. En de kosten zijn immens. Maar het ís een oplossing. Een reële oplossing. En een oplossing die overigens nog geen enkele tegenstand in de wetenschappelijke wereld heeft ondervonden...

17 opmerkingen:

Jeska zei

Oh, Miebeth, zoals je weet, ik ben gek op de wetenschap. Dit is toch ook weer een prachtige ontrafeling van een geheim!

Gisteren keek ik naar een erg leuk programma van Open University, gepresenteerd door James may. Het gaat over ontwikkelingen in science in de 20ste eeuw. Het ging dit keer over o.a. ‘Dazzle camouflage’
Ken je het, Miebeth? Vast wel! Het is echt goed!
Zou het leger dan heel af en toe toch humor hebben?!

http://en.wikipedia.org/wiki/Dazzle_camouflage

teuntje zei

Maar hoe gaat dat dan in z'n werk, mevrouw professor doctor doctorandus Miebeth?
Je (ik bedoel: men) vergruist (ik schreef bijna: verguist) de olivijn in grote centrales en verspreidt het gruis en dan 'plakt' de CO2 daaraan vast en het lost spontaan op of wordt geabsorbeerd of zo?
Is er zonder die bewerking nu al geen CO2-probleem in de bergen of doet de olivijn niks tenzij je grote centrales bouwt? En moeten die er dan uitzien als een soortje kerncentrales, of hoe moet ik me dat voorstellen? Zoals wel vaker stelt de wetenschap mij eerder voor gepieker dan voor verheldering. Maar boeiend blijft het. En ik heb inmiddels een heleboel geleerd over olivijn op internet terwijl ik eventjes dacht dat u maar wat verzon, briljant denkhoofd, waarvoor excuus...

ted zei

Volgens mij is het gewoon Krypton!

teuntje zei

Daar trapt de professor vast niet in, Ted. Dichters en dubbeltalenten doen daar maar makkelijk over. Krypton is een edelgas toch?, en anders hoeft Superman het maar voor ons mee te nemen van thuis.

Prof. dr. ing. M. Zalfjes zei

Olivijn reageert normaal gesproken heel langzaam met CO2. Als het vergruisd wordt, dan gaat dat een stuk sneller. Het gruis leent zich prima voor gebruik in kunstmest op landbouwgronden over de hele wereld. Het mes snijdt zo aan twee kanten.

Het is zeker geen kryptoniet, want dat is een verbinding van natriummonofluorfosfaat met nitrotrisulfidebenzonol. En een beetje Maggi. Nee hoor, dat laatste was een grapje.

Jan Paul zei

Die Dazzle camouflage ken ik Jeska! Ik had ooit een lp met de naam 'Dazzle Ships'. Een nummer op die LP ging daar ook over.

teuntje zei

Jemig.

teuntje zei

Dat is het enige mogelijke antwoord geloof ik, prof.doc.ing. Zalfjes. Maar dat van die Maggi begrijp ik.

Jan Paul zei

Trouwens, Miebeth, ik zou nooit 'een stofje die' zeggen. Altijd 'een stofje dat'.

Miebeth Zalfjes zei

Niet zeuren Jan Paul.

marieke zei

Ja, Jan Paul, niet zeuren. Je hebt zo'n geweldige wetenschappelijk medewerkster gevonden. Je kan dan ook niet te veel van haar verwachten van andere zaken (ik noem ter illustratie spellingsvermogen of sociale veaardigheden) dan haar wetenschappelijke kennis.

Miebeth Zalfjes zei

Er is niets mis met mijn sociale vaardigheden.

marieke zei

Miebeth, niet afluisteren, ik ben met Jan Paul in gesprek! Quot erat demonstrandum.

Miebeth Zalfjes zei

Niet zeuren Marieke.

marieke zei

Jan Paul, ik bemerk enige strubbelingen in de communicatie tussen mij en Miebeth... Kan jij niet bemiddelen?

Jan Paul zei

Ik weet het niet, Marieke. Miebeth gaat meestal haar eigen gang en laat zich door niemand beïnvloeden.

Maar ze bedoelt het allemaal niet zo. Denk ik.

Olaf Schuiling zei

De duizenden centrales van Jan Paul zijn in feite niet meer dan 30 tot 50 grote tandaardinstallaties voor het breken en malen van gesteentes, zoals die bij iedere tak van mijnbouw gebruikt worden. De kosten voor het malen zijn in de orde van 1 tot 1.60 euro per ton olivijn. De optie is ongeveer tien maal zo goedkoop als het zuiveren van CO2 uit rookgassen, het comprimeren daarvan en het onder hoge drukken in een leeg aardgasveld stoppen