vrijdag, augustus 17, 2007

Jouw Zomergasten (door Coen)

Het is wel moeilijk kiezen hoor. Ik heb al zoveel favorieten
http://www.youtube.com/profile_favorites?user=coenpeppelenbos dat ik twee zomers vooruit kan. Ik ga een vrij behoudende, misschien wel voor de hand
liggende keuze doen.

Stel je dit voor: je hebt een groot liefdesverdriet. Liefdesverdriet is iets
wat je alleen achteraf met een glimlach beziet en soms blijft het een heel
leven zeuren en trekken. Maar stel je voor: het liefdesverdriet is op zijn
hoogtepunt. Elk boek, elk tv-programma en elk lied dat je hoort gaat over
hem. Je loopt over de markt van je geboorteplaats en in je herinnering loop
je samen, want het jaar ervoor liep hij nog naast je. Nu loop je alleen. Het
jaarlijkse oogstfeest in het dorp loopt op zijn einde; de meeste mensen zijn
al naar huis en dan klinkt er dit lied over het terrein:

http://www.youtube.com/watch?v=jTg3TxsMeU0

Het was een nummer 1-hit van René Klijn, de prachtige zanger die pas echt
beroemd werd nadat hij in een programma van landelijk Paul de Leeuw beroemd
werd. Alleen zag hij er niet zo prachtig meer uit. Aangetast door AIDS zat
en lag hij in een uitzending van een uur dat aan hem gewijd was. Dat hele
programma is hier
(http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/vara/tv/papaul/19921128-reneklein-hi.
rm ) na te kijken.

Je ziet ook een uur lang een oprechte programmamaker die zijn gast, redelijk
eigenwijs voor een zieke (en dat vind ik ook wel weer mooi), alle ruimte
laat. Ik heb een zwak voor tv-makers met een eigen persoonlijkheid. Mensen
die iets meer willen en kunnen dan een autocue voorlezen. Die uitzending met
Klijn staat in mijn geheugen gegrift. En als je dan alleen over een markt
loopt en je hoort dat liedje, dan gaat het spontaan regenen.

Maar voor het tegenwicht (mag dat Jan Paul?) wil ik ook graag deze
hilarische Sinterklaas-act laten zien waar ik me altijd weer ziek om lach.
Volkomen het tegendeel. Ruw en onbehouwen is De Leeuw hier als Zwarte Piet.
Met pepernoten gooiend naar bejaarden, kinderen aan het schrikken makend.
Zou een Jensen dit doen, dan was het flauw en smakeloos, maar juist omdat je
van De Leeuw ook de andere kant kent, is dit gruwelijk leuk.

http://www.youtube.com/watch?v=qscuKSftTAE

Groet,

Coen

4 opmerkingen:

Jan Paul zei

Ik zit hier achter een computer in een cafe en heb al twee keer geprobeerd om Teds filmpje te posten. Dat lukt maar niet (misschien dat er een soort vertraging in zit en dat het er zo dubbel staat). Daarom Coen's filmpjes maar op deze manier, zonder het Youtube-kadertje.

Insturen kan nog (met link mailen naar info@janpaulschutten.nl), maar dan komt het er zondag op te staan.

ted zei

Volgens mij ontbreekt dat fragment op het Sinterklaasfilmpje van Coen, waarin Paul met pepernoten gooit alsof hij mensen sténigt. Dat heb ik altijd ontzettend komisch gevonden. Hier zie je dat eigenlijk alleen bij die jongen in het bejaardentehuis, die er ook behoorlijk van schrikt, maar ik herinner me het veel uitvoeriger.

Als het niet lukt met die link, Jan Paul, dan zet ik de link wel in een reactie.

ted zei

Zo te zien lukt het Jan Paul momenteel niet goed om vanaf de plaats waar hij is andermans Zomergasten te verzorgen - of hij heeft er gewoon geen zin in of tijd voor, dat kan natuurlijk ook.
Hier is mijn bijdrage.

Murphy’s law zegt dat áls iets fout kan gaan, het ook fout zál gaan. Die titel werd begin tachtiger jaren (denk ik) gegeven aan een merkwaardig plaatje van ene Cheri, dat nooit de hitparade in Nederland heeft gehaald. Alles aan het plaatje is raar: het is volgens mij compleet studiowerk en misschien bestaat de zangeres zélf niet eens, er staan stemmetjes op die doen denken aan de smurfen en het ritme is opmerkelijk traag en slepend. De combinatie van een vertraagd ritme en versnelde stemmetjes maakt dit nummer opvallend; ik kan niet uitleggen waarom, maar ik heb het altijd een ontzettend leuke plaat gevonden en ik draai hem nog regelmatig, omdat ik er ook op kan dansen als ik me zwak, ziek en misselijk voel. De tekst (Hunt & Joseph) is ronduit maf:

I hate to tell you, but I got a bit of bad news
I don't love you no more
I see life is like a circle
Everything you do comes back to you
Got it all together, don't you, baby
Murphy's Law, sure out to get you
You know the car, you missed the last payment
The finance company came and towed it away, towed it away
And the money that you owe to your best friend
You don't owe him no more
'Cause the ring that you bought me for my birthday
I cashed it in at the store

Er is geen beeld bij dit filmpje, behalve een stilstaande foto; je moet het geluid flink hard zetten en dan gewoon iets anders gaan doen terwijl het nummer speelt:

http://www.youtube.com/watch?v=U2pPIorVykQ

Jan Paul zei

Het lukt nog steeds niet om je filmpje op een normale manier te posten, Ted. Geen idee hoe dat komt.