vrijdag, augustus 10, 2007

Gekke straatnamen

De tijd gaat snel. Over niet al te lange tijd komt Kinderen van Amsterdam uit. Een goed moment om weer een beetje reclame te maken dus.

Net als veel andere plaatsen heeft Amsterdam veel gekke straatnamen: Gebed zonder End, Rusland, Dubbeleworststeeg, Kromme elleboogsteeg, Balk-in-´t-oogsteeg en ga zo maar door. Waar komen die namen vandaan? Wat is een Niezel? Of een Rokin?

Vooral Gebed zonder End is een leuke straatnaam. Die straat lag tussen allerlei kloosters en kerken. Dus als je er liep, dan hoorde je er van ´s ochtends vroeg tot ´s avonds laat gebeden. Vandaar de naam.
En de Balk-in-´t-oogsteeg? Die komt van de gevelsteen op een huis in die straat. Huisnummers bestonden nog niet, en daarom had je gevelstenen of uithangborden met allerlei afbeeldingen waaraan je een huis kon herkennen. Dit was er dus een met een balk in het oog erop.
Die ´Dubbele worststeeg´ komt zeker ook van een uithangbord? Nee. Die straat is genoemd naar Laurens Dubbelworst. Een voorname Amsterdammer.

En die andere namen? Die vind je terug in hoofdstuk vier van het boek...

9 opmerkingen:

Silver Spoon Surfer zei

hahahaha what a arfarf

Jan Paul zei

Waarvan akte.

Lilli zei

Heat that spoon surfer.

En dan dat omslag Jan Paul ;-)))

Ik hou het in de gaten hoor, ga de avond van te voren voor de boekhandel liggen, dat is zeker!

teuntje zei

AN arfarf dan toch?

Afijn ik ben van de partij: kleine tegenprestatie na alle plezier met dit blog. En interesse natuurlijk ook.

Frog zei

Imagine that.... In Michigan werd de straatnaam "Psycho Path" uitgeroepen tot gekste straatnaam van de VS.

jeska zei

‘k ben ook zeer benieuwd Jan Paul.
Ook naar de illustraties. Ik kon voorzichtig ontwaren dat er ‘strips’ op het omslag stond, klopt dat?

Ik heb net hard gewerkt aan de nieuwe Canna-week-illustratie.
Overschrijf ik net het origineel van 300 DPI voor 96 DPI… *zucht*
Dus ik ga nu buiten gillen. (kan ik heel hard, dus schrik niet.)

Maar je boek klinkt écht heel erg leuk. Ik houd van al dat soort feitjes.

Jan Paul zei

Kijk, dat zijn nou reacties waar ik blij van word. Behalve dan het verhaal van de illustratie van Jeska, waar ik al reikhalzend naar uit kijk.

Er komen naast gewone illustraties inderdaad ook strips in. Van de striptekenaar Paul Teng. Die zijn al klaar en zo nu en dan kreeg ik kippenvel van zijn tekeningen. Binnenkort zal ik er iets van laten zien.

En ook fijn dat Kikker himself dit blog leest... Misschien moest ik binnenkort maar eens over Max Velthuijs bloggen.

coen zei

Elk boek waar de Balk in 't Oogstraat voorkomt, koop ik.

Jan Paul zei

Nou, dat gaat goed. Ik moet wat meer reclame gaan maken. Of, zoals een groot denker eens zei, wat a arfarf.