woensdag, juli 04, 2007

Stand up

Als je honderd heavy metal cd’s afgrijselijk vindt, maar één ervan vind je prachtig, hou je dan van heavy metal of niet?

Dat probleem heb ik met stand-up comedy. De meeste comedyclubs in Amsterdam – en waar dan ook – vind ik vreselijk. Net als de Comedy Factory van Jörgen Raymann op televisie. Maar Toomler (of de Comedytrain, want onder die naam trekken ze door het land) vind ik geweldig.

Het verschil is heel makkelijk aan te geven. De meeste comedians hebben alleen maar grappen over seks in hun repertoire. Bij de Comedy Factory komen daar ook nog verschillen tussen rassen bij. Daar is natuurlijk niets op tegen, ware het niet dat het gebrek aan originaliteit in de onderwerpen zich ook in de grappen manifesteert. Bij Toomler worden er ook grappen over deze onderwerpen gemaakt, maar die mogen alleen als ze écht leuk zijn. En dat zijn ze dan ook vaak. Toch gaat het meestal over totaal andere onderwerpen. Onderwerpen die in eerste instantie niet voor de hand liggen, maar in tweede instantie wel.

Want goede comedians verwonderen zich over zaken die we heel normaal zijn gaan vinden, maar die dat juist helemaal niet zijn. Zoals Steef Cuijpers op dit filmpje.

9 opmerkingen:

bibi zei

Wanneer gaan we?

bibi zei

Naar Toomler bedoel ik.

Jan Paul zei

zsm

marieke zei

mag ik mee??

Jan Paul zei

Ja!

marieke zei

joepie! nodig jij me dan nog een keer officieel uit. Dan voelt het minder alsof ik mezelf heb uitgenodigd. :P

Jan Paul zei

Zeg Marieke, heb je zin om mee te gaan?

marieke zei

He, wat een leuk idee! Ja goed, gezellig, gaan we doen! *zeer spontaan uitgeroepen*

bibi zei

Leuk Mariek!