donderdag, juli 05, 2007

Scheef en even scheef (door Miebeth)

De rechter toren staat een stuk schuiner dan de toren links. Tenminste, dat denkt u. In werkelijkheid zijn beide foto´s van de toren van Pisa identiek. Controleert u de foto´s maar eens goed.

Hoe werkt het? Onze hersenen hebben geleerd dat hoge objecten die in dezelfde hoek naast elkaar staan optisch naar elkaar toe lijken te buigen. Dat zijn we nu eenmaal gewend, maar in deze foto (niet foto´s - ik gebruik hier het enkelvoud omdat onze hersenen de twee afbeeldingen als één geheel zien) gebeurt dat niet. Daarom lijkt de rechter toren schuiner te staan.

Miebeth Zalfjes
Wetenschappelijk medewerker

7 opmerkingen:

bibi zei

Die rechter blijft toch echt schever.

ted zei

Volgens mij ook. Ik durf het nog sterker te beweren: als je de foto's omdraait blijft die rechter tóch schever!

Jeska zei

Daarnaast lijkt het alsof de lucht van de rechter afbeelding donkerder blauw is. Ook optisch bedrog? Het kan ook aan mijn pc liggen, of ik kijk scheef, of ik heb zoveel regen gezien dat ik alle zomerse luchten door elkaar haal.

marieke zei

maar als je je concentreert op de onderkant, dan lijken ze wel weer hetzelfde...

bibi zei

Als je scheel kijkt dan krijg je drie torens en dan zijn ze alledrie opeens even scheef.

coen zei

Ik vind ze allebei recht!

marieke zei

@Coen: dan is je vloer misschien niet waterpas...