dinsdag, juli 31, 2007

Oscar

Hier een artist impression van Oscar. Geen foto, want Oscar wil graag anoniem blijven. Dat komt door zijn morbide gave. Oscar woonde in een verzorgingshuis, op een afdeling voor dementen. En Oscar wist precies wanneer een van de bewoners ging sterven. In zo'n geval ging de kat spinnend tegen de patiënt aan liggen. Bij anderen deed-ie dat niet. En hij zat er nooit naast. Als je Oscar tegen een patiënt aan zag liggen, dan wist je dat die binnen vier uur ging sterven.

Oscar is nu verplaatst naar de afdeling waar terminale patiënten liggen. En de kat weet beter wanneer iemand gaat sterven dan de behandelend artsen. Hij zat al meer dan vijfentwintig keer goed.

14 opmerkingen:

Jeska zei

Hij krijgt een hoop bonbonnetjes toegeschoven aan die bolle wangen te zien. Vertelt hij dan als wederdienst wie er de pijp uit gaat? hm. Vaag. Misschien is het een vermomming? Maar wie dan?
De man met de zeis?

Jan Paul zei

De heer Hein? Maar die is juist heel mager.

Jeska zei

Ja... dat is zo. Die is mager. Maar... misschien heeft hij zich juist daarom wel vermomd als dikke kat. Ik ga er over denken tijdens het koken. Want dit is een geheim dat ontrafelt moet worden, Jan Paul. Dat denk ik heus. Essentieel.

bibi zei

Ik vind het een fantastisch verhaal. Een kat die de vertragende hartenklop van een mens hoort, en met zijn spinnend lijf de dood aankondigt. Lang leve de dieren. Zacht sterve de mensen.

Ingrid zei

Mooi. Troostrijk.
Ik hoop dat ik in mijn laatste uren ook een spinnende kat tegen me aan heb liggen.
Niet alleen dan, trouwens.

ted zei

Doet denken aan die verpleegster die veroordeeld is voor talloze moorden omdat patiënten bij wie ze in de buurt was geweest overleden, en dat kon, vond men, geen toeval zijn.
Is het, in het geval van Oscar, niet een optie dat de patiënten overleden omdát die kat in de buurt was?
Dat zou in ieder geval een verklaring zijn voor het feit dat die kat anoniem wil blijven!

marieke zei

Het kan ook andersom... Wij hadden een kat die een duidelijke voorkeur had voor G. en dus niet voor mij. Als G. thuis was en ging zitten sprong die kat binnen een minuut bij hem op schoot en kroop dan in zijn armen, met zijn pootjes over G.'s arm bungelend. Altijd. En nooit bij mij. Tot ik op een avond alleen thuis was en die kat zomaar bij mij op schoot kwam liggen... de hele avond!
De volgende dag vond ik hem doodgereden langs de weg.

ted zei

Nu is de vraag of G., na ooit op je schoot te hebben gelegen, ooit overreden aan de rand van de weg is gevonden. Zo niet, dan was dat van die kat een incident. Denk ik. Hoop ik. :-)

Jan Paul zei

Ik zou best een avond bij Marieke op schoot willen liggen, maar ik neem even geen risico.

marieke zei

@ ted; Tot nu toe tref ik G. toch wel gemiddeld zo'n drie keer per week nog levend thuis aan. Dus dat valt mee.

@ Jan Paul; sorry?

Daantje, inwonend kat bij marieke zei

Ik kan hierbij uit eigen ervaring verklaren dat het liggen bij of tegen marieke mij tot op heden geen ernstig letsel doen laten oplopen.

Tommie, ook inwonend kat bij m. zei

Miaaaauw Miauw!*

* bij mij ook niet

Jan Paul zei

In dat geval...

tommie zei

Miauwmiauw miauw miaaauw!*

*Ik ben heel jaloers!