zaterdag, juli 28, 2007

Mijn Zomergasten IX

Dit filmpje heeft een introductie nodig, anders begrijp je er niets van.

Het is uitgezonden in 1984. In 1984 klooiden we thuis wat aan op Commodore 64-jes, met hardware van Microsoft. Bedrijven gebruikten al MS-DOS als besturingssysteem. MS-DOS, wat een jaar later Windows zou worden, was al dé standaard. Ook van Microsoft dus. Als er geen serieuze concurrentie kwam zou bijna iedereen het gebruiken. Iedereen op aarde wel te verstaan.

Maar die serieuze concurrent was er gelukkig: het kleine Apple Macintosh. De computers waren iets duurder, maar hadden een veel beter besturingssysteem.

Apple had inversteerders bereid gevonden om een paar miljoen dollar voor de marketing beschikbaar te maken. Dat klinkt als veel geld, maar het bijzonder weinig als je heel Amerika wilt bereiken. En dat was essentieel voor een geslaagde introductie.

Wat deed Apple met het geld? Ze maakten een duur spotje van een minuut lang. Die commercial werd één keer uitgezonden. Daarna was het geld op.

Maar het spotje werd niet op zo maar een tijdstip uitgezonden. Het was te zien tijdens de Superbowl. De Superbowl is een jaarlijkse Footballwedstrijd waar de Champion´s League finale hier in populariteit niets bij is. Tijdens de Superbowl zijn de straten leeg, de cafés vol en de televisies aan. 300 miljoen Amerikanen zitten aan de buis gekluisterd. Eén commercial van 60 seconden tijdens deze Footballfinale kost nu rond de vijf miljoen dollar.

En dit was het spotje dat Apple toen uitzond. Het heet ´1984´.

4 opmerkingen:

Jan Paul zei

Geen idee waarom ik ´football´ hier telkens met een hoofdletter schreef. Maar ik kan teksten bij Youtube filmpjes niet verbeteren.

Maar goed. Het spotje is één maal uitgezonden. En de rest is geschiedenis. Niet dat de Amerikanen het filmpje in een keer begrepen of dat ook maar een procent van hen Orwell gelezen had. Maar toch.

Iedereen had het er de volgende dag over. Bijna niemand weet nog wie er toen won, maar de commercial staat nog in ieders geheugen gegrift.

Je zou zonder overdrijven kunnen zeggen dat het voortbestaan van Apple van deze commercial af hing. Het getuigde dan ook van enorm veel lef om het op deze manier te doen. En gelukkig was het een nog groter succes dan ze durfden te dromen.

Met andere woorden: we danken de I-Pod aan dít filmpje.

ted zei

Het zou tegenwoordig wat sneller en korter door de bocht gesneden zijn, maar het filmpje oogt toch heel up to date, terwijl het toch al bijna 25 jaar oud is!
En Apple is nog steeds goed, hoor. Ik heb op een gegeven moment een PC gekocht omdat ik met mijn Apple op het internet zo vaak voor een dichte deur kwam te staan. Nu is dat niet meer zo.

Jan Paul zei

Ik zou wel een laptop van Apple willen hebben, maar ik durf niet. Ik ken drie mensen die een MacBook hebben gekocht en bij alledrie was er iets mis met de harde schijf.

Een gewone Mac zou ik wél direct aanschaffen. Die zijn uitstekend. En je komt inderdaad nooit meer voor een dichte deur te staan.

Jeska zei

Er is een mooie film gemaakt over het proces en de ontwikkeling tussen PC en Apple
Bill Gates karakter komt er mooi in naar voren. (streber)
‘Pirates of Silicon Valley’ heet de film. Ken je het? Kijken is de moeite waard.

P.S. Dank voor je leuke reactie op Canna, Jan Paul!