donderdag, juli 26, 2007

Mijn Fantom X7

Deze vriend hierboven is mijn Roland Fantom X7. En mijn Fantom X7 kan bijna alles.

- Het is een complete synthesizer. Je kunt alle mogelijke geluiden creëren en bewerken.
- Hij heeft prachtige geluiden. Waaronder alleen al een paar honderd soorten piano. Tientallen soorten strings, slagwerk, panfluiten en didgeridoos. Tachtig soorten triangels en woodblocks. En ga zo maar door.
- Het is een zestiensporen opnamestudio. Je speelt bijvoorbeeld de piano op één, synthesizer op twee, je eigen stem op drie en de drumpartij op spoor tien.
- Er zit een sampler in. Dat betekent dat je elk geluid kunt opnemen en digitaal kunt bewerken.
- Hij heeft talloze programmaatjes en functies die het componeren kunnen vereenvoudigen.
- Hij heeft een gebruiksaanwijzing ter grootte van de telefoongids van Amsterdam. Nou ja, hij is iets dunner. Maar alles is in een soort Engels gebruiksaanwijzingsteno geschreven. Dus in een normale taal zou het wel die dikte hebben.
- Hij heeft zoveel geheugen dat het opstarten van het apparaat net zo lang duurt als bij een oude computer. En hij weegt 495 kilo. Schat ik. Als ik hem op de tafel moet zetten.

Stofzuigen en afwassen kan hij nog niet, maar dat moet hem te leren zijn.

Ik heb mijn Roland Fantom X7 nu anderhalf jaar en ik heb er tot nu toe een nummer op gecomponeerd: ´Ode aan Sien´. Op drie sporen.

De reden: het ding zit zo ingewikkeld in elkaar dat ik niet wist hoe hij werkte. Telkens probeerde ik dingen uit - met wisselend succes - en telkens eindigde ik urenlang pielend op één van de vele freaky geluidjes zonder dat er een bruikbare basis voor een nummer ontstond.

Maar sinds kort is dat anders. Ik heb een paar belangrijke dingen geleerd.

Ik weet nu hoe ik op moet nemen.
Ik weet nu hoe ik op moet slaan (een stuk of acht bruikbare intro´s zijn door verkeerd opslaan verloren gegaan)
Ik kan een beetje samplen.
Ik heb geen muziekles nodig. De trucs en akkoorden die ik zoek staan allemaal op Youtube!
En ik heb geleerd dat je niet zomaar achter het apparaat kunt gaan zitten en muziek kunt gaan maken. Muziek maken op de Fantom X7 is als schrijven of motoronderhoud. Het vergt een onbezwaard gemoed. Ik moet er een hele dag voor uit trekken, hopen dat ik die dag inspiratie heb en dan komt het goed.

Kortom. Jullie gaan nog van mij horen!

7 opmerkingen:

Jeska zei

Jeetje, leuke tekst! Maar, verdorie, ik wil ’t horen!
'Ode aan Sien' klinkt goed. Zing je er ook bij?

teuntje zei

Waar? Wanneer?

Jan Paul zei

Morgen ben ik weer terug in Amsterdam. Ik zal eens kijken of ik het op het blog kan zetten.

Maar verwacht er niet te veel van, hè? Het is voor een hond van zeven bestemd en niet voor het concertgebouwpubliek.

Jeska zei

Maakt niets uit!
*benieuwdhups heen en weer*

Maar een beetje verwacht ik natuurlijk wel. Een sonnet. Precies 14 regels lang. Shakespeare niveau. Hemelse klanken en meer van dat.
Zodat we overspoeld worden door emoties :-)

teuntje zei

Ik heb alle vertrouwen in de smaak van een hond van zeven.

Anoniem zei

Ben redelijk jamoers op je fantom ;-)
In ieder geval veel plezier met je muziek

Mocht je de fantom ooit van de hand doen mag je mij altijd contacteren als je wil.
Ik ben momenteel op zoek naar een fantom x7.
myxx@telenet.be

grt Marino.

Anoniem zei

jamoers = jaloers:-))