zondag, mei 20, 2007

Zes woorden

´For sale: baby shoes, never worn.' Volgens Ernest Hemingway heb je niet meer dan zes woorden nodig voor een goed verhaal. Dit vond hij zelfs zijn beste ooit. Het inspireerde sommige schrijvers om ook zo´n verhaal te schrijven. Margaret Atwood schreef mini-chicklit: ‘Verlangde naar hem. Kreeg hem. Shit.’ De Britse sf-schrijver Richard K. Morgan wist de tragiek van oorlog in zes woorden te vangen: ‘K.I.A. Baghdad, Aged 18 – Closed Casket.’

Feit is dat alle Rocky-films een stuk aangenamer zouden zijn als ze in zes woorden werden verteld: ´Rocky verliest, verliest, verliest, traint, wint

Vorig jaar kwam de NRC met een zeswoordenverhalenwedstrijd. De winnende inzending was: ‘Ik dacht ,,ik ga’’; ik bleef’. Bij de NRC-wedstrijd kon je ook nog een beetje stechelen. Je mocht je verhaal een titel geven. Daarmee kan je net iets meer uitleggen. Zo kwam ik op:

´Begrafenis
Veel mensen nog. Voor die lul


In de gewone zeswoordenvariant kan-ie ook. Maar dan als:

Begrafenis. ´Veel mensen. Voor die lul.´

Laatst werden de zeswoordenverhalen van bekende schrijvers op een ´Nightwriters´-avond voorgedragen. Dit was de oogst:

Tommy Wieringa had een Hemingway-variant:
Te koop: Feyenoord-vlag, weinig mee gezwaaid.

Hans Münsterman ook:
Aangeboden: blindegeleidehond, tuigje licht beschadigd.

Gerbrand Bakker maakte duidelijk dat een van zijn boeken een stuk dunner had kunnen zijn:
Ik heb vader naar boven gedaan.

AFTH wist zelfs in zes woorden nog volumineus te zijn:
Tweeënzeventig maagden gedood door vertraagd ontstekingsmechanisme.

Herman Koch haalde zijn studenten weet uit de kast:
‘Ja?... Wat?... Nee!... Alweer?... Jezus!... Lul.’

Kluun kwam in stijl met:
‘Dit blijft ons geheimpje,’ zei papa.

Susan Smit was een stuk leuker:
Ze had een balansdag, qua mannen.

Maarten Spanjer beschikte over zelfspot:
Maarten Spanjer verplaatst naar kleine zaal.

Tom Lanoye had een prachtige:
Hij snikte ‘Hoer!’ En vilde voort.

En Ronald Giphart. Ach:
Groeien neuken baren opvoeden rusten sterven.

Dit zijn enkele van de overige inzendingen, met nog een enkel juweeltje:

We blijven hopen haar te vinden.
Kristien Hemmerechts

De dood verhinderde Jack's laatste woorden.
Herman Brusselmans

Probeerde ziel te verkopen. Niemand wilde.
Renske de Greef

Moeder huilt. Vader omhelst de toiletpot.
Martin Bril

Eenmaal wakker zag ze overal bloed.
Marcel Möring

Gezocht: touw, gras, geit en glijmiddel.
Yusef el Halal

Sta stil: hoor de bommen vallen.
Adriaan van Dis

Niet nu! Ik ben al dood.
Joost Zwagerman

Lustmoordenaar: 'Ik kom alleen bij jou.'
Manon Uphoff

Ze kwamen nooit meer terug! Salam!
Kader Abdollah

'Zwijgen is goud.' 'Vertel mij wat.'
Christophe Vekeman

Met zijn auto keihard langs flitspalen.
Saskia Noort

‘Vader, echt, de méns schiep God.’
Hugo Borst

En toen schiep God de mens.
Stefan Brijs

De rest was zomaar een leven.
Annelies Verbeke

Kokkend laat ze haar mond volspuiten.
Clark Accord

Eindelijk had hij ze dan. Borsten.
Onno te Rijdt

"Ballonvaarder door de mand gevallen"
Esther Verhoef

Schat, het lag niet aan jou.
Alex Boogers

Kijk, een vliegtuig. Oh, my God!
Peter Verhelst

Maar haar sleutel bleek een mes.
Laurens Abbink Spaink

Stand-in zoekt werk. Liefst dode schrijvers.
Sieger Sloot

'Hij had aan zes woorden genoeg.'
Arjan Visser

“Ja,” zei ze. “Ja, ja, jaaaaaaa.”
Ernest van der Kwast

Dat is je vader niet, Adolf.
Jack Nouws

Hij was astronaut, zonder vader opgegroeid.
Mustafa Stitou

Waarom droeg deze vreemde vaders horloge?
Jessica Durlacher

Ze zei nee. Ik verstond ja.
Karin Giphart

Wie heeft er nog een mooie?

12 opmerkingen:

Jan Paul zei

Sluipschutters?Hier? Maak dat de ka-...

ted zei

Ruilen: casco liefdesnest voor kamer Almere.

AZ-supporter zei

Geluk lachte toe; PSV toch kampioen.

ajax-supporter zei

Geluk lachte toe; PSV toch kampioen.

psv-supporter zei

De beste wint: PSV toch kampioen.

ted zei

Ted van Lieshout: ik was een animeermeisje.

ted zei

Sorry: dat was één woord te veel! Zo dan:

Ted van Lieshout: ik was animeermeisje.

Jan Paul zei

Sorry Majesteit. Maar ik ben getrouwd.

Jan Paul zei

Oog om oog. Tand om tand.

bibi zei

gras pens netmaag boekmaag lebmaag poep

Jan Paul zei

Boter, suiker, bloem, rozijnen, arsenicum, klaar.

FRank zei

Welles! Jij bent verliefd op mij.