vrijdag, mei 18, 2007

Waarheen?

Morgen neem ik een dagje vrij. (Werkt-ie dan wel op de dagen dat-ie dat niet meldt? - Ja, in principe wel. Of ik heb afspraken die niets met werk te maken hebben.) Bibi neemt ook vrij en Sien is op vakantie, dus we gaan wat leuks doen. Maar wat? Het plan is nu om een dagje Antwerpen te gaan doen. Dat is leuk en lekker snel met de trein. Maar we hebben dat al een paar keer eerder gedaan en misschien is er wel iets originelers te bedenken. Maar wat? Waar?

Opties: Amsterdam. Toerist uithangen in je eigen stad. Doen we al regelmatig.
Leiden: best leuk. Haarlem hebben we ook al regelmatig gedaan, maar Leiden nog niet. Er zijn ook veel mooie musea.
Rotterdam: op zaterdag? Nee.

Dus we weten het nog niet. Antwerpen heeft voorlopig de voorkeur. Of heeft iemand een betere suggestie?

30 opmerkingen:

bibi zei

En kom niet met Capelle aan den IJssel, Nieuwegein, Waddinxveen of Hoofddorp.

Jan Paul zei

Nee.

Ingrid zei

Lille!

Ingrid zei

Of (wat dichterbij): Naarden (daar is nu het 10e fotofestival net begonnen).
Of Den Haag, waar gisteren in het Gemeentemuseum de tentoonstelling "Het geheim van Finland" is geopend (met werk van Helene Schjerfbeck, volgens mij al door Edward enkele maanden geleden geroemd op zijn blog). En dan lekker op het terras bij GEMber, en als je nog tijd over hebt even naar binnen bij het Haags fotomuseum / GEM (met o.a. een tentoonstelling met foto's van Isabelle Huppert).
Of naar het museum Beelden aan Zee in Den Haag.

Lilli zei

Noordpolderzijl, onovertroffen.

Alexander zei

Ik zou appeltaart gaan eten op de hoek van de Westerstraat en de Noordermarkt. Gewoon in Amsterdam dus. Wat je dan de rest van de dag doet maakt eigenlijk niet meer uit.

bbjp zei

Appeltaart in de Jordaan, dat klinkt heel aantrekkelijk. Lille is wat ver. Den Haag stond op ons lijstje, vanwege het omniversum (niet vanwege het zeer intellectuele, want wij haten intellectueel), maar het gaat niet door omdat we een heel leuk iemand die daar woont wilden zien en die is morgen afwezig, dus nu hebben we het gevoel dat het verraad is naar Den Haag te gaan als die hele leuke iemand er niet is. Lilli, wij zijn nog niet helemaal overtuigd van jouw aanbeveling. Maar we hebben nog tot morgenochtend de tijd. Dank tot zover.

Jan Paul zei

Volgens mij ken ik de bedrijfsleider van dat tentje waar jij het over hebt, Alexander. Volgens mij is dat Roderick. En Roderick is niet alleen buitengewoon aardig, hij is ook jarenlang mijn held geweest.

Voor velen was hij dat omdat hij kan zeggen dat Katja S. (dé Katja S.) een ex van hem is. Maar voor mij was hij dat om dat Femke L. een ex van hem is. Zij is een klein beetje bekend als actrice in films van Eddy Terstal, maar ik kende haar als bardame in een Utrechts nachtcafé. Zelden ben ik zo onder de indruk geweest van de schoonheid van een dame. Zelden.

Jan Paul zei

Een van die keren was in het Vondelpark. Ik was daar aan het hardlopen en zag een beeldschone dame. Terwijl ik doorliep vroeg ik me af of ze écht zo mooi was als in die paar seconden dat ik haar op mijn netvlies had. Ik hoopte dus dat ze er bij het volgende rondje nog zou zijn. Dat was gelukkig het geval. En ja, mijn netvliesgeheugen had gelijk.

Lilli zei

In het uiterste noorden van de het vasteland van de provincie Groningen, enkele kilometers ten noorden van Usquert, ligt het kleinste zeehaventje van Nederland: Noordpolderzijl. Eb en vloed hebben hier vrij spel en alleen bij hoogtij is het mogelijk dit unieke haventje in of uit te varen.

De lettercode voor de boten die Noordpolderzijl als thuishaven hebben is UQ, de afkorting van Usquert. Meestal liggen er niet meer dan een of twee visserboten. De haven werd vooral gebruikt voor de vangst van garnalen. Er bevond zich in het verleden ook een visafslag. De haven is toegankelijk via een smalle, ondiepe geul die bij laagwater geheel droog valt. Deze geul is verbonden met de Zuid-Oost Lauwers, een diepe geul die in westelijke richting leidt naar het zeegat tussen het Simonszand en Rottumerplaat. Richting het oosten wordt de Zuid-Oost Lauwers ondiep en leidt naar het wantij van Rottumeroog.

Noordpolderzijl biedt u het fraaie en in oude stijl gerestaureerde 't Zielhoes en een schilderachtig vissershaventje waar u - als u het treft- vers gevangen garnalen van de vissers van de kleine vissersvloot van Usquert kunt kopen.

Wat zeg ik? Onovertroffen!

Jan Paul zei

Waarom vertel ik dit allemaal?

Jan Paul zei

Drie reacties in een minuut. dat is een soort commenthattrick.

Klinkt toch inderdaad de moeite waard, Lilli. Maar misschien voor een keer als we daar al een beetje in de buurt zijn.

ted zei

Eindhoven!

Jan Paul zei

Eíndhoven?

ted zei

Omdat mijn moeder waarschijnlijk terugverhuist naar Eindhoven en daar een huis zoekt, zij we afgelopen weekend door de stad gereden om rond te kijken. Heel lang is de straat waar ik tot mijn 19e gewoond heb min of meer hetzelfde gebleven, maar nu ziet alles er anders uit. Heel eng, eigenlijk, om het zo veranderd te zien. De weg naar school is onvindbaar geworden - de school zelf is er niet meer; daar staat nu een moderne flat.
Gaan júllie eens kijken naar Eindhoven anno 2007! Het Van Abbemuseum is heel erg de moeite waard.

Jan Paul zei

Het Van Abbemuseum... Daar wil ik al heel lang heen.

marieke zei

Den Bosch is zo'n leuke stad. Met een leuk Jeroen Bosch Centrum sinds kort en de St. Jan en het Stedelijk Museum (van Den Bosch dus) en Bossche Broek met de vestingwallen en de Binnendieze (leuk om rond te varen) en heel veel leuke eettentjes en terrasjes!!!

Jan Paul zei

Klaar met het tellen van de Kinderjurystemmen, Marieke? En? Nog verrassingen?

marieke zei

Net klaar met tellen, invoeren en verwerken... maandag persbericht! Verrassingen??? Ik vind het altijd weer verrassend waar die kids mee komen! :)

Jan Paul zei

Waar die kids mee komen? Meestal met de slee. Maar het kan natuurlijk best dat ze met iemand anders koomen.

marieke zei

Zo! Ik ga naar huis! Naar dat prachtige, pittoreske stadje. Dat tevens verkozen is tot mooiste vestingstad van Europa. Echt voor iedereen een aanrader om daar eens naar toe te gaan!

marieke zei

Maar soms sleeën ze buiten de gebaande paden en koomen ze met zomaar iets verrassends, waar niemand op rekent. Je kan nooit weten!

coen zei

Groningen stad. Altijd mooi weer. Niet verder vertellen.

Jan Paul zei

Groningen is ook om twee andere redenen bijzonder: het is de enige stad waar ik nog nooit geweest ben. En het is de enige stad waar iederéén enthousiast over is.

Maar ik vrees dat het toch dichter bij huis wordt, want ik moet deze ochtend nog werken...

Gina zei

Ja, met de trein is Maastricht ook geen verkeerde optie, gewoon op perron 2a of 2b instappen, ongeveer op het halve uur... Intercity trip van 2 en een half uur. Mooi is namelijk dat je in Nederland, maar ook in het buitenland bent. En onderweg kun je wellicht even in Eindhoven uitstappen.
En vanaf het station in Maastricht kun je zoooo de stad inlopen en van alles zien, zowel nieuwe gebouwen als zwaar historische bouwsels. En intellectueel, dat kennen ze in Maastricht niet, al doen ze er natuurlijk wel hun best voor, zo hier en daar. Bourgondisch leven. Da's waar ze mee pronken. Oftewel luieren, nietsnutten en vooral veel drinken en eten. "Meh, me lepke", wie weet kom je nog echte Mestreechteneere tegen, er zijn van die kroegen waar alleen Mestreechs vollek komt. Dat hoor je dan vanzelf wel...
Of misschien naar Shanghai, het gezinnetje van Bokito terughalen en zijn vaderverdriet verzachten.

Jan Paul zei

Het werd een middagje Leiden met een bezoek aan de Lakenhal en de Burcht.

Maar we weten de komende maanden wat we allemaal kunnen doen...

bibi zei

Hee Jan Paul, wat een kort verslag van zo'n leuke dag. Dus doe ik er nog een supplementje bij.
Jan Paul moest nog werken (hij moet weer eens een boek af hebben)dus toen ben ik vooruit gegaan naar Leiden om koffie te drinken bij een leuk iemand. Het zou ook alweer verraad zijn dat niet te doen en toch naar Leiden te gaan.
Toen kwam Jan Paul om een uur en toen zijn we (toch intellectueel) naar de Lakenhal gegaan waar we het eerste schilderij van Rembrandt zagen. Maar ik vond de vele tegeltjes het leukst.
Toen zijn we gaan lunchen in de zon.
Toen zijn we door kleine steegjes gaan lopen.
Toen hebben we een half uur in de boekwinkel doorgebracht en op de kinderboekenafdeling kreeg ik een inzinking. Maar ik heb wel de boeken van alle bevriende auteurs vooraan gezet. Jan Paul hielp.
Toen zijn we naar de Burcht gegaan met uitzicht over Leiden.
Toen heeft Jan Paul gangster pasfoto's laten maken voor in zijn nieuwe paspoort.
Toen wilden we (om de intellectualiteit van deze dag wat naar de achtergrond te verplaatsen) naar de film. Maar de ene bioscoop was gesloten en in de andere draaiden alleen films over Pirates, Ninja's en Spidermans. Dus dat zag ik niet zitten.
Toen zijn we bier gaan drinken in de zon. En later tapa's gaan eten.
Toen zijn we om tien uur het nieuwe huis van weer andere leuke mensen gaan bekijken. En toen gingen we naar huis en precies voor de deur begon de oude Jetta van bijna twintig te horten en te stoten. En na vijf keer starten maakte de Baron (zo noem ik mijn oude auto) een laatste hik en sprong uitgeput en rokend en vervaarlijk naar verbrand rubber ruikend een parkeerplaatsje in.
Om half twaalf kwam de hond terug van een logeerpartij. En om half een gingen we slapen, maar niet eerder dan nadat ik mijn nieuwe jongleerballen had getest. (Die ik ook nog had gekocht). Maar Jan Paul zei dat ik dat niet kon maken vanwege de onderburen. Want ik ga nu voor de vijf. En ze vlogen vannacht alle kanten op. En toen een bal ook nog een kandelaar meesleurde vond hij het welletjes. En de hond dook op de oranje bal. Er zit al een klein gaatje in van een hoektand.
Dit was ons dagje uit.
Dank jullie wel voor de suggesties: Ingrid (nu werd het toch een beetje intellectueel), Lilli (we maken al plannen voor de volgende keer), Alexander (het werd een zalmtosti, maar wel op een hoekje), Ted (Van Abbe, dat gaan we doen), Marieke (in Den Bosch ben ik dinsdag, het voelt als verraad als we niet iets samen gaan doen) , Coen (Jee, daar was ik vorige week nog, maar het is voor herhaling vatbaar, dat is zo.) en Gina (We komen er heel binnenkort aan.)
doei en groetjes van Bibi

Ingrid zei

Dat klonk als een mooie dag!

Alleen jammer dat Mischa nou de kinderboekenafdeling niet op orde heeft gebracht voor jullie kwamen.

Dat dat intellectueel-haten wel meeviel, vermoedde ik al toen Jan Paul zijn jarenlange wens eens naar het Van Abbe Museum te gaan, uitsprak. Maar ik heb er toch een nacht van wakker gelegen. Haat Bibi intellectueel (en wat IS het eigenlijk, intellectueel? zit dat niet in de beschouwer?)(en dan nog: wat is er mis mee?), of haat ze mij? Ik ben nog niet overtuigd van het tegendeel. (Vannacht gelukkig wel iets beter geslapen.)

marieke zei

Is geen verraad hoor Bieb, ik stap dinsdag op het vliegtuig voor een weekje vakantie. En neem jullie gewoon een ander keer mee op een Den Bosch tournee. Fijn dat het zo'n lekkere dag was.

bibi zei

Soms vind ik het leuk om een boekwinkel binnen te stappen en dan net iets te hard te zeggen: ik haat boeken.
Of tegen iemand die schildert: ik haat schilderijen.
Of gewoon in het algemeen tijdens een gesprek: ik haat poezie.
Ja en nu zei ik op het blog dat ik intellectuele dingen haatte. Laatst vroeg iemand me of ik zwarte piet wilde spelen en toen schreef ik terug dat ik kinderen haatte dus dat hij maar een ander Pietje moest zeken. Onlans (vijf maanden na Sinterklaas) vroeg hij of dat echt zo was, dat ik kinderen haatte. Voortaan moet ik dus ook met die :) dingen gaan werken. Maar ik hoopte dat het zo ook wel duidelijk was.
Dus nu als volgt voor alle duidelijkheid: ik haat intellectuele dingen :::::))))))))))))))))))))
En Ingrid, ik zal er nog een nachtje over slapen of ik jou haat:
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))):((((((( (dat laatste is dan weer een :).