zondag, mei 06, 2007

Kwaliteit

Als part-time reclamemaker vraag ik mijn klanten altijd wat hun bedrijf zo bijzonder maakt. ´Wij leveren kwaliteit´ is honderd van de honderd keer het antwoord. Kwaliteit leveren is dus niet bijzonder. Het is lucht geworden. Zou je denken. Maar een blik in de schappen van een warenhuis of kledingwinkel laat meteen zien dat lang niet alles uit kwaliteit bestaat.

In de schrijverswereld draait het ook allemaal om kwaliteit. ´Onze boeken staan voor kwaliteit´ zegt de uitgever. Want sommige boeken hebben wel kwaliteit en andere niet.

Maar wat ís kwaliteit? Hoe weet je zeker dat je kwaliteit levert of niet? Nou, dat weet je. Altijd.

Robert Pirsig, de schrijver van Zen en de kunst van het motoronderhoud was bezeten van de vraag wat kwaliteit nu precies inhield. Hij werd er zelfs letterlijk knettergek van. Zijn boek draait dan ook helemaal om deze vraag.

Pirsig was docent aan een universiteit. Omdat hij zo geobsedeerd was door kwaliteit, wilde hij zelf als docent kwaliteit leveren. Dat betekende ook dat zijn studenten kwaliteit moesten leveren. En daar bedacht hij een truc voor. Hij gaf geen cijfers meer. Pas aan het eind van het jaar kregen de studenten te horen met welk cijfer ze al dan niet geslaagd waren.

De studenten konden zo niet meer voor de zes-min gaan. Ze konden geen vier meer compenseren met een acht en andersom. Ze werden nu gedwongen om op te letten en om elk tentamen goed te leren. En het resultaat: alle cijfers gingen met sprongen omhoog. Een enkeling haalde overigens een één. Dat waren de leerlingen die anders een drie of een vier gehaald zouden hebben. Maar de rest leverde kwaliteit.

Aan het eind van het jaar waren de studenten juist blij met het resultaat. Toch klaagde de nieuwe lichting studenten het jaar daarop zo hard, dat Pirsig zijn methode van de directie moest stopzetten. En zo begon het weer zes-minnen te regenen.

Iedereen heeft een stemmetje in zich dat zegt of je kwaliteit levert of niet. Bij twijfel: doe alsof het voor een allesbepalend cijfer is. Het stemmetje zegt wel of het goed is of niet.

5 opmerkingen:

bibi zei

Ik las dat boek tijdens mijn eerste studiejaar en ik wed dat ik niet alles begrepen heb, maar precies het stuk waar jij het over hebt, dat heb ik destijds onderstreept.Ik vond dat een geweldig idee. En het is nog altijd een geweldig idee, al kan de gemiddelde mens daar waarschijnlijk niet mee omgaan. Want die wil weten waar hij aan toe is.
Als schrijver ben je ook een jaar lang aan het werk zonder dat je weet of het goed wordt. Dat stemmetje zegt wel het een en ander, maar of het ook echt zo is dat moet je nog maar afwachten. Ik hou van die werkwijze. Ik vind het nog altijd een schitterend idee.

Ingrid zei

Het boek staat, o schande, al zeker zo'n jaar of vijftien ongelezen in de kast. Dat ligt niet aan het onderwerp, maar aan de speldenknopkleine letters die elke keer als ik erin wil beginnen, me de lust tot lezen ontnemen. Het nadeel van goedkope uitgaven. (ja, helaas die met dat paarse blok voorop)
Ik ga op zoek naar een exemplaar met grotere letters!

ted zei

Het boek is overbekend, maar juist door de titel heeft het mij nooit geïnteresseerd: ik had nooit belangstelling voor zen en voor motorhoud al evenmin.
Ook dat andere boek dat in die tijd zoveel harten sneller deed slaan - "Wie is van hout?" (1971) van Jan Foudraine - heb ik nooit gelezen.

Peter De Brabandere zei

Wat is kwaliteit? Inderdaad een vraag die niet altijd een eenduidig antwoord oplevert.
Ik schreef zelf een boek over kwaliteit: 'Maak Meer Winst - Door kwaliteit in 5 stappen naar meer winst'. Het is vooral bedoeld voor mensen die voor het eerst op een structurele en grondige manier kwaliteit in hun organisatie willen introduceren.
Meer info vind je op mijn website.

Peter De Brabandere zei

De URL van mijn website is: www.verbetercoach.be
(blijkbaar wordt de URL niet automatisch mee gepost)